Na co se těšit v roce 2023?

Projekty, které stojí za to sledovat

Foto: Unsplash

Důraz na spolupráci a radost z nových partnerství vyzdvihují téměř všichni účastníci naší novoroční ankety. Jaký byl loňský rok a na co se můžete těšit v tom letošním? Oslovili jsme zástupce festivalů, galerií, organizací i soutěží, kteří i letos chystají poutavý program, pozvou na pódia inspirativní hosty a do světa architektury, designu a umění přinesou smysluplné projekty.

Adapterra Awards online i offline

V roce 2022 organizátoři Adapterra Awards uspořádali čtvrtý ročník soutěže, kam se přihlásilo zhruba sedmdesát realizací z ČR. Šest z nich ocenili a pomohli také s ochranou před suchem, přehříváním a přívalovými dešti jednadvaceti obcím, v nichž dohromady bydlí zhruba půl milionu lidí.

Dalším projektem byla aplikace Tree Check App, která ukazuje, jak stromy ochlazují své okolí. Pro odborníky vznikl profesionální nástroj Tree Check Pro, který to umí měřit ochlazení nejen u stromů, ale i keřových porostů a větších travnatých ploch. Dokáže modelovat scénáře, jak by prostor ochlazovalo, kdyby stromů ubylo/přibylo. V neposlední řadě v Adapteře vytvořili několik publikací, například Příjemné a odolné město.

Adaptace Karlovarského kraje

Plánujeme další ročník soutěže Adapterra Awards, který začne už 2. února a v listopadu se opět zakončí velkou tematickou konferencí. Kromě toho plánujeme vzdělávat kraje v tvorbě adaptačních opatření. V březnu pořádáme konferenci v Karlových Varech ve spolupráci s Covenant of Mayors, protože tento kraj patří k těm, kde skoro žádná adaptační opatření nejsou. Čeká nás také spolupráce s Moravskoslezským krajem na projektu LIFE COALA, který v adaptacích na změnu klimatu vzdělává a motivuje moravskoslezské obce a firmy,“ popisuje Adéla Mráčková, která má na starosti PR a komunikaci Nadace Partnerství.

 


Šestý rok Centra architektury a městského plánování

Rok 2022 přinesl vyvrcholení několika dlouholetých projektů i nové spolupráce. Odstartovali jsme experimentálním filmem Asanace a pokračovali instalací Architektura 58–89 ve spolupráci s Vladimirem 518. Následovaly dva naprosto stěžejní projekty: Metropolitní plán, na kterém IPR pracoval od roku 2012, a Vltavská filharmonie, nejsledovanější architektonická soutěž od dob Kaplického knihovny, kterou vyhrálo dánské studio BIG v čele s Bjarkem Inglesem,“ začíná výčet aktivit v CAMPu Štěpán Bärtl.

Na podzim CAMP v rámci českého předsednictví v Radě EU přivítal desítky starostů a zástupců měst na prvním Prague Summit of Cities. S Vitalijem Kličkem se uskutečnila diskuze o poválečné obnově Ukrajiny. Závěr roku patřil datům, konkrétně šestnácti terabytům městských dat, obsahujícím scan téměř pěti tisíc kilometrů pražských ulic. Společně se Signal Festivalem v CAMPu představili novomediálního umělce Refika Anadola, který zde vytvořil site-specific dílo s názvem Prague Dreams. A v neposlední řadě byl k pátým narozeninám CAMPu spuštěn nový web.

Bydlení Pražanů

Nová výstava v rámci cyklu Praha zítra? s názvem Praha zítra? Domy a byty popíše příčiny, proč má česká metropole v otázce bydlení ještě dost daleko k ideálnímu stavu. Současně ukáže cesty směřující k tomu, aby se nabídka kvalitního a dostupného bydlení pro obyvatele Prahy významným způsobem zlepšila. Vernisáž výstavy začne 24. ledna v 19 hodin a v CAMPu bude k vidění do 30. dubna. Navazující výstava přinese fotografie od světoznámého fotografa architektury Iwana Baana.

 


Ve Zlíně letos o vesmírném inkluzivním designu

Po dlouhých dvou letech se festival Zlin Design Week konečně vrátil v plné offline síle. Vedle velkolepého Openingu, kde vystoupil Police Symphony Orchestra a vítězové si odnesli ceny v mezinárodní soutěži Best in Design 2022, nabídl i Konferenci ZDW, jež se zaměřila na design, který pomáhá, fashion show, výstavy, workshopy a mnoho dalšího.

„Festival přinesl nové zkušenosti a znalosti. Téma univerzálního designu, kterému jsme se věnovali a zůstáváme u něho i nadále, nás učí spoustu nových věcí, vede nás k tomu se na organizaci festivalu dívat z jiných úhlů, dbát na detaily a všechny návštěvníky, kteří za námi přichází,“ popisuje Marek Kos, manažer marketingu a komunikace.

Festival v loňském roce navázal mnohé spolupráce a přivezl do České republiky inspiraci, například z Design and Architecture Norway. Díky spolupráci a propojování mladých designérů s odbornou porotou v rámci Best in Design vystavoval Milan Florián Flíček svoji kolekci na nizozemské platformě Fashionclash. Po osmi letech vznikl užší tým, který se festivalu bude dlouhodobě věnovat a koordinovat studenty, kteří se na něm podílí.

Zlin Design Week se i tento rok bude věnovat univerzálnímu designu, tedy designu pro všechny, což samozřejmě návštěvníkům přinese ještě více inspirace a úhlů pohledu. Opět bude možné poznat nové talenty díky soutěži Best in Design – ať už prostřednictvím výstavy finalistů, na které letos spolupracují s kurátorkami Kitti Mayer a Noémi Viski, nebo během slavnostního vyhlášení soutěže, diskusí či workshopů. Návštěvníci se mohou i letos těšit na zajímavý kulturní program.

Zatím můžeme prozradit, že na Konferenci ZDW se chystá jediný norský kandidát na astronauta, Nima Shahinian, produktový designér, který se zabývá inkluzivním designem právě v prostředí vesmírné dopravy,“ odhaluje hosty Marek Kos. „Pokud se však návštěvníci nemohou festivalu dočkat, mohou nás navštívit na zajímavých diskusích v rámci Design KANTÝNY delivery nebo si poslechnout náš podcast,“ zve marketingový manažer na doprovodný program během roku.

Užší spolupráce a velké plány

V rámci Best in Design spustili organizátoři novou soutěžní kategorii Service Design, která je v České republice jediná svého druhu. Zájemci se do soutěže mohou přihlašovat do 28. února 2023. V jednání je mezinárodní projekt, v rámci kterého by na podzim 2023 mohl začít mentoringový program zaměřený na rozvoj byznysových a komunikačních modelů pro jejich produkty/služby. Kromě komplexnějšího programu návštěvníky čekají zcela nové formáty. Workshopy v rámci Konference ZDW nebo pop-up shop, kde se návštěvníci potkají s designéry osobně a v kreativních dílnách si budou moci vyrobit vlastní merch. Hlavní výstava věnující se inkluzivnímu designu bude mít originální interaktivní koncept, jenž propojí designéry, lidi z byznysu, státní sféry i veřejnost.

S partnery jsme se rozhodli trochu více spolupracovat na konkrétních částech programu, ať už se jedná o celodenní program v Tonu nebo například o party s ARCHIZOOM jako mediálním partnerem,“ zakončuje plány na tento ročník Marek Kos.

 


Odkaz českých architektů ve Winternitzově vile

Rok 2022 ve výstavních prostorách Winternitzovy vily patřil práci původem českých architektů, kterým se podařilo uspět na mezinárodním poli a vytvořit originální a specifické dílo v různých zemích světa. První výstava s názvem Casa Kohn: Český funkcionalismus na úpatí And vyprávěla příběh pražského architekta Karla Kohna, který emigroval před druhou světovou válkou do Ekvádoru.

Druhá výstava s názvem Česká ambasáda ve Stockholmu: Klenot brutalismu v proměnách času představovala transformaci významné stopy české architektury v zahraničí, které se zhostila špička současné švédské scény. Třetí výstava Interiérový dialog: Vzpomínka na londýnský byt Deyana Sudjice podle návrhu architekta Jana Kaplického se prostřednictvím svědectví Deyana Sudjice, archivních fotografií Richarda Bryanta i některého interiérového vybavení zaměřovala na pozoruhodný projekt – bytu pro Deyana Sudjice.

Mimo výstavní cyklus nám v loňském roce udělal radost ještě třeba vznik nového dokumentárního filmu o Adolfu Loosovi s názvem Adolf Loos – revolucionář mezi architekty. Vznik filmu jsme iniciovali a spolupodílel se na něm David Cysař, nejen jako kameraman,“ vypráví o aktivitách ve vile Kristina Cysařová, PR a provozovatelka Winternitzovy vily.

Zaměřeno na organickou architekturu

Cyklus pro rok 2023 opět uvede tři odlišně pojaté výstavní projekty, tentokrát zaměřené na téma organické architektury jako důležitého, ale v tuzemském odborném prostředí jen málo reflektovaného fenoménu vývoje moderní architektury 20. století. Autorem je Adam Štěch.

Organická architektura se od třicátých let minulého století stala jedním z důležitých proudů globálního modernismu. Výstavy představí zcela fundamentální představitele, témata světové organické architektury i málo známé příklady této kapitoly dějin moderní architektury. Ty zde zastupuje výstava s názvem Útěk do přírody: zapomenuté chaty Františka Cubra a Zdeňka Pokorného, která veřejnosti poprvé představí tři chaty našeho známého architekta Cubra (autor mj. pavilonu Expo na Letné).

Kromě nových výstav, komentovaných prohlídek a přednášek k danému tématu chystáme v tomto roce opět bohatý doprovodný program, například nás čeká retrovýlet do Semlerovy rezidence, Loosových interiérů, Volmanovy vily nebo funkcionalistické Freundovy vily od plzeňského architekta Leo Meisela,“ dodává k letošnímu programu Kristina Cysařová.

 


Březnový křest Rare Places

Rok 2022 nám otevřel nové možnosti. Našli jsme nové příležitosti. Do interního chodu Rare Places nám dodal systematičnost a ujasnil směr, kterým se chceme nadále ubírat. Chystáme se vydat Rare Places průvodce do kapsy, který pokřtíme 23. března v CAMPu. Máme radost, že jsme dokázali navázat spolupráci s Českou komorou architektury a Linkou, kteří náš knižní počin významně podpořili. Budeme se věnovat vývoji dalších projektů, na kterých pracujeme,“ nastiňuje své plány zakladatel projektu Rare Places, Ondřej Filgas.

 


Nové vedení a větší tým Open House Praha

Rok 2022 byl pro nás opravdu významný. Obnovené i nově navázané spolupráce s různými odborníky nám po pandemii koronaviru znovu nalily sílu do žil a díky obrovskému zájmu veřejnosti bylo možné opět otevřít město v jeho plné kráse v tradičním květnovém termínu. Úspěšný osmý ročník festivalu Open House Praha zaznamenal přes 64 000 návštěv. Zpřístupnili jsme rekordní stovku objektů a s festivalem nám zcela nezištně pomohlo neuvěřitelných 450 dobrovolníků. Těší nás, že také můžeme dále rozšiřovat naše programy pro osoby se zrakovým nebo sluchovým hendikepem a zapojovat se do aktivit pořádaných mezinárodní sítí festivalů Open House Worldwide,“ hodnotí Klára Veselá, ředitelka organizace Open House Praha.

Organizátoři festivalu během uplynulého roku rozšířili nabídku komentovaných prohlídek a procházek konaných během celého roku, kterých se uskutečnilo více než 180. V létě a na podzim poprvé nabídli samostatné komentované prohlídky Velkého strahovského stadionu pro dětské návštěvníky. V neposlední řadě nastaly také změny ve vedení organizace a posílil základní organizační tým.

Nové budovy k prozkoumání

Devátý ročník festivalu se uskuteční v termínu 15.–21. května. Některé budovy uvidí návštěvníci vůbec poprvé a nebude chybět ani doprovodný program. Pokračovat budou také procházky po zajímavostech Prahy, v lednu například k vilám slavných osobností v Bubenči, po brutalistické či kubistické architektuře, šlechtických sídlech, sakrálních skvostech a nahlédneme přitom i do některých významných pražských objektů: Veletržního paláce, domu Diamant, kubistické Betlémské kaple na Žižkově a mnoha dalších.

Chceme připomenout výročí narození dvou významných českých architektů a rádi bychom naše věrné fanoušky překvapili některými novinkami. Program odtajníme na začátku dubna a je na co se těšit. Naše celoroční akce bychom pak rádi obohatili o nový diskuzní formát a také interaktivní vzdělávací workshopy, díky kterým se lidé naučí rozpoznávat různé architektonické styly. A naši průvodci samozřejmě stále rozšiřují záběr procházkových okruhů i míst, aby si každý přišel na své,“ popisuje Klára Veselá.

 


Brno má výraznou pozici na mapě architektury

Festival Open House Brno se za pět let svého působení rozrostl. Do rekordních pětaosmdesáti obvykle nedostupných míst zamířilo dvaadvacet tisíc zájemců o architekturu, historii a veřejný prostor. Nejrychleji si lidé rozebrali volné vstupenky na prohlídku nově otevřeného Hotelu Avion na České ulici. V tomto roce se festival uskuteční 13. a 14. května. Organizátoři pro své fanoušky chystají zbrusu novou kurátorskou koncepci.

„Za úspěch považuji zapojení a výběr festivalu mezi úspěšné projekty města Brna v rámci strategie Brno 2050, sekce projekty. Pro budoucí rozvoj festivalu a týmových aktivit se podařilo získat podporu z Evropské unie, konkrétně z programu Kreativní Evropa, na což jsme moc hrdí,“ raduje se ředitelka festivalu Lucie Pešl Šilerová.

 


Kanceláře jako ukazatel kvality zaměstnavatele

Podle Radka Procházky, zakladatele soutěže Kanceláře roku a Managing Partnera společnosti Prochazka & Partners, byly obavy z opouštění kanceláří v České republice naštěstí neopodstatněné. Oproti zahraničním zaměstnavatelům se tuzemské firmy ve většině plně vrátily do kanceláří, přičemž globální společnosti naskočily na částečný princip docházky. I přes původní obavy poroty soutěže Kanceláře roku byl poslední ročník stejně silný jako předchozí – se sedmdesáti přihláškami napříč deseti kategoriemi a s vysokou kvalitou realizací.

Lidé potřebují osobní kontakt. A co jiného než inspirativní designové kanceláře umožní týmu se socializovat, trávit spolu kvalitní pracovní čas, vyměňovat si názory a sdílet zkušenosti. Jsem rád, že jsme v šestém ročníku soutěže Kanceláře roku opět ocenili společnosti, které se zasazují o vytváření toho nejlepšího z kancelářského designu při budování nadstandardního zázemí pro své zaměstnance. A o to více mě těší, že trend dobrých kanceláří je silný navzdory negativnímu ekonomickému vývoji. Je zřejmé, že stále probíhá boj o talenty. A být atraktivní firmou pro zaměstnance znamená mít kvalitní kanceláře,“ vysvětluje Radek Procházka.

Rostliny pro dobé bytí

Sedmý ročník soutěže Kanceláře roku se bude opět konat během léta v prostorách Paláce Žofín. V loňském roce byl velký zájem o novou soutěžní kategorii Hybridní kanceláře roku. Řada firem totiž přešla na kombinovaný provoz svých kanceláří – část zaměstnanců pracovala z domova a část z kanceláří. Velkým tématem byl i celkový wellbeing pracovníků a řada návrhů skutečně oplývala výjimečným množstvím květinové výzdoby, například v zasedací místnosti firmy Poetizer.

„Společně s porotci nyní diskutujeme o soutěžních kategoriích pro nadcházející ročník. Uvidíme, jestli vývoj v oblasti ESG nezbrzdí současná krize (aplikace inflačních doložek může zvýšit nájemné až o pětinu a firmy budou hledat úspory), ale poslední dobou se zejména u větších společností pravidelně setkáváme s požadavkem, aby odebírané materiály měly buď co nejmenší uhlíkovou stopu, nebo byly přímo vyráběné z recyklátů. Problematika ESG tak nutně proniká i do architektonických návrhů a s tím souvisejícího výběru materiálů, respektive jejich výrobců. Uvidíme, jestli se tak optika ESG více nepromítne do našeho hodnocení,“ nastiňuje Procházka změny na rok 2023.

 


Velké otřesy nejen ve světě umění

Na rok 2022 jsme po dvou pandemických letech pohlíželi s příslibem a nadějí na znovuobnovení celého uměleckého provozu. Byl to rok nejsilnější, co se týče programu velkých uměleckých přehlídek a festivalů, které se konaly po celém světě. Přestože jsme se opět mohli setkat s uměním naživo, k předpandemickému fungování světa umění jsme se už nevrátili. Hrůzným důvodem je Ruskem rozpoutaný válečný konflikt na Ukrajině, jehož důsledky dopadají na celý svět a akcelerují tak ekologické, ekonomické a další krize, v nich jsme se nacházeli již v roce 2019. Umělci a celý umělecký svět je založený na empatii a senzitivitě vůči současnosti, a proto se nevrací k původnímu modu operandi, ale kráčí v čele hledání nových výrazů a témat, která nám mají pomoci najít odvahu k radikálně inovativnímu myšlení, díky němuž vyjde společnost z krize silnější,“ ohlíží se za loňským rokem Lenka Bakes, ředitelka Prague Art Week.

V roce 2023 se podle ní můžeme těšit na transformaci. „V uplynulých letech jsme se naučili rychle si předávat informace, sdílet poznatky a organizovat se v rámci místní scény, ale i v prostředí velkých programů Evropské unie, nebo naopak menších mezinárodních platforem. V loňském roce se program Prague Art Week zaštítil heslem NET – jako síť, networking – ve smyslu vytváření pevných a osobních vztahů mezi lidmi. V letošním roce bychom této vzájemné opory chtěli využít a na jejích základech vytvořit půdu pro sdílení, spolupráci a inovace, které umělecký svět povedou k udržitelnosti a odpovědnosti a zároveň vytvoří prostředí pro kreativní myšlenky a přístupy, které tuto proměnu celé globální společnosti udělají krásnou,“ vysvětluje Lenka Bakes.

Druhý ročník Prague Art Week s berlínskou podporou

Prague Art Week 23 se bude konat opět zkraje září, kdy během týdne představí unikátní výstavy a doprovodný program v galeriích, muzeích a dalších prostorách zasvěcených současnému výtvarnému umění po celé Praze. Festival pro širokou veřejnost bude doplňovat program v Superstudiu určený pro profesionály a ty, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku uměleckého provozu. Organizátoři v tomto roce chystají spolupráci s hostkami z vedení berlínského týdne umění, které se podělí o zkušenosti nasbírané během deseti let provozu art weeku v kulturně nejpestřejším a nejprogresivnějším evropském městě.

 


Tři dekády České komory architektů

ČKA slavila v průběhu minulého roku třicet let své obnovené existence. Od té doby se architekti skrze svoji samosprávnou profesní komoru snaží vytvářet co nejlepší podmínky, kultivovat prostředí pro práci a držet etické standardy. Oslavy zahrnuly řadu aktivit od dubnové valné hromady přes nominační večer a galavečer České ceny za architekturu po vyhlášení přehlídky realizací z architektonických soutěží DESET a 23. ročníku Přehlídky diplomových prací.

Komora byla jedním z iniciátorů vzniku Platformy pro zdravý stavební zákon usilující o přepracování nového stavebního zákona a nastavení takového systému stavebního práva, který nebude bránit stavebnímu rozvoji a kultivaci vystavěného prostředí. Společně s dalšími subjekty se aktivně snaží o změnu u věcné novely NSZ a s ní spojených vyhlášek a dalších předpisů.

V rámci sedmého ročníku České ceny za architekturu byla poprvé udělena Cena předsedy Senátu PČR a uskutečnil se rekordní počet výstav nominovaných děl v regionech, přednášky pro studenty a diskuse o současné architektuře a kvalitě vystavěného prostředí v ČR. Přehlídka DESET představila nejlepší realizace vzešlé z architektonických soutěží z období roků 1993–2004 a 2005–2015, součástí byl také vznik katalogu.

Poctu ČKA – ocenění za celoživotní dílo – letos obdržela Eva Jiřičná. Třiadvacátý ročník přehlídky diplomových prací absolventů vysokých škol zaměřených na architekturu, urbanismus a krajinářskou architekturu se poprvé konal společně s cenou Kaplicky Internship. V rámci předsednictví České republiky EU ČKA spolupořádala dvoudenní mezinárodní konferenci ECAP zaměřenou na politiku architektury, stavební kultury, udržitelné architektury a dostupného bydlení.

V roce 2022 byl vyhlášen rekordní počet architektonických soutěží, a to osmapadesát. Na pozadí války na Ukrajině Komora dále rozvíjela oblast pro bono aktivit a i nadále se snaží podporovat dobročinné záměry architektů. Na konferenci ECAP iniciovala vznik Pražské charty pro Ukrajinu – doporučení pro její poválečnou obnovu.

Česká architektura v regionech i zahraničí

Těšíme se na všechna odborná setkání a diskuse nad důležitými tématy z oboru a spolupráci s generálním komisařem EXPO 2025 v Ósace při vyhodnocení otevřené anonymní soutěže na návrh českého pavilonu i na množství dalších regulérních architektonických soutěží. Budeme se aktivně účastnit jednání s ministerstvy a oběma komorami Parlamentu ČR v oblasti stavebního práva, které vytvoří základní pracovní prostředí pro naše členy v příštích letech. Dále se těšíme na osmý ročník České ceny za architekturu, významné osobnosti, které budou členy letošní poroty a na díla, která se soutěže zúčastní i na úzkou spolupráci s Kaplicky Internship při přípravě dalšího ročníku Přehlídky diplomových prací,“ vyjmenovává Jan Kasl, předseda České komory architektů.

Připravujeme putovní výstavu oceněných realizací vzešlých z architektonických soutěží DESET a opět zorganizujeme množství výstav oceněných děl České ceny za architekturu, a to nejen na území ČR: ve spolupráci s Českými centry připravujeme i výstavy v zahraničí. S velkou radostí jsme podpořili projekt rareplaces.cz, za kterým stojí Ondřej Filgas, a stali jsme se tak partnerem chystané publikace Rare Places Bedekr, na jejíž vydání se těšíme. A závěrem, pevně doufáme, že ruská agrese na Ukrajině nebude mít dlouhého trvání a co nejdříve bude možné zahájit obnovu svébytné Ukrajiny,“ říká k vyhlídkám na letošní rok Jan Kasl.


Významná partnerství

Nadace Bakala Foundation podporuje vzdělávání mladých talentů v různých oblastech od stipendijní podpory českých studentů na zahraničních školách přes vzdělávání začínajících žurnalistů po podporu aspirujících architektů. Program Kaplicky Internship, architektonická část aktivit nadace, loni zaznamenal zásadní posun od svého vzniku v roce 2015.

Soutěž Kaplicky Internship se nově stala součástí Soutěžní přehlídky diplomových prací pořádané Českou komorou architektů, díky čemuž se dostala do povědomí většího množství studentů a čerstvých absolventů architektonických vysokých škol a obohatila přehlídku o unikátní mezinárodní element.

Prestižní studio Foster + Partners umožní v tomto roce stáž absolventce UMPRUM Evě Kvaššayové, která zvítězila se svým inovativním projektem Cloud-scape. Porotu oslnila detailním výzkumem, způsobem, jakým propojila digitální a fyzický svět, i působivou prezentací.

„Na přelomu jara a léta 2023 bude vyhlášen devátý ročník soutěže Kaplicky Internship. Také v něm chceme pokračovat ve spolupráci s Českou komorou architektů i dlouholetými partnery – londýnským Design Museem a Nadačním fondem Kaplicky Centre, kteří jsou s námi od prvopočátků soutěže. S partnery aktuálně mluvíme o společných aktivitách, které budou zajímavé také pro fanoušky architektury,“ říká Jana Eremiášová, Communications Manager Bakala Foundation.

Úspěšné stážistky Kaplicky Internship

Zatímco Eva Kvaššayová by měla začít svou stáž v madridské pobočce Foster + Partners v únoru, ateliér Amandy Levete prodloužil stáž Valerii Heyworth. Vítězka sedmého ročníku tak zůstává v Londýně.

Rádi bychom více propojovali absolventy všech našich programů, tedy i vítězů Kaplicky Internship, a zapojovali je do aktivit nadace – například prostřednictvím přednášek v našem Student Hubu a akcí, které organizujeme pro střední školy. Cílem je sdílení zkušeností a know-how, ale i motivace mladých lidí k zájmu o moderní architekturu v době, kdy přemýšlí o své specializaci a volbě vysoké školy,“ uvádí Jana Eremiášová.

 


Jubilejní ročník Grand Prix Architektů

Grand Prix Architektů se za posledních devětadvacet ročníků zúčastnilo 3 825 projektů. V loňském roce si Národní cenu za architekturu pro rok 2022 odnesli Jan Schindler, Ludvík Seko a Zuzana Drahotová z ateliéru Schindler Seko Architekti za projekt Kunsthalle. Václav Aulický obdržel cenu za celoživotní dílo, mezinárodní porota dále udělila osm malých cen a sedm čestných uznání. Výstavu padesáti nejlepších projektů představil Grand Prix Festival. V uplynulém roce získal architekt Robert Konieczny čestné členství Obce architektů a na Pražském hradě se v rámci festivalu Architecture Week předávaly Středoevropské ceny za architekturu Jože Plečnika.

Co chystá Obec architektů v tomto roce?

V červenci se zúčastní světového kongresu UIA v dánské Kodani s tématem Sustainable Futures – Leave no one behind. Další významnou událostí bude jubilejní třicátý ročník Grand Prix Architektů – Národní ceny za architekturu a pátý ročník GPA Festivalu.

 


Neomezená dávka architektury

„Bylo potěšení pořádat festival Den architektury bez covidových změn a omezení. Zapojilo se více jak sto měst po celé České republice i na Slovensku a proběhlo přes tři sta akcí. Veřejnost žila architekturou. Velký dík patří všem, kteří se na festivalu podíleli,“ říká Marcela Steinbachová, ředitelka a zakladatelka festivalu Den architektury.

Organizátoři festivalu pracují na jeho dalším ročníku věnovaném zajímavým konstrukcím, za nimiž budou moci zájemci vyrazit na přelomu září a října. Opět se bude jednat o zajímavé stavby a řada míst se představí v nových souvislostech. „U festivalů Den architektury i Film a architektura máme vždy nové téma, které se prolíná programy. Také je před námi třiadvacátý ročník cyklu přednášek Kruhu. Na první z nich v březnu přivítáme například architekta Thomase Burlona spolu s berlínským umělcem Berndem Trasbergerem,“ oznamuje Marcela Steinbachová.

 


Z Letné do Miami

I v roce 2022 jsme pokračovali ve vysokém tempu a připravili jsme celkem deset výstav v domácím prostoru The Chemistry Gallery v srdci pražské Letné a zároveň čtyři výstavy v našem druhém výstavním prostoru v Domě Radost – dominantě pražského Žižkova. Dále jsme v právě skončeném roce uspořádali první pražský mural art festival Wall Street, díky kterému vzniklo v Praze šest zcela nových velkoformátových maleb ve veřejném prostoru od čtyř respektovaných zahraničních streetartových umělců a dva od české legendy Michala Škapy,“ dívá se na začátek loňského roku Petr Hájek, zakladatel The Chemistry Gallery.

V červnu se během pěti dnů představila více než stovka umělců v rámci druhého ročníku multižánrového art festivalu Co nám nedá den má noc v prostorách kláštera Gabriel Loci. Na závěr roku se podařilo úspěšně prezentovat českého vizuálního umělce Michala Škapu více než sto tisícům diváků na mezinárodním veletrhu SCOPE v Miami během týdne, kdy se v tomto americkém městě koná slavný veletrh Art Basel/Miami. „Bylo toho hodně a rozhodně jsme se nenudili,“ hodnotí Petr Hájek.

Více prostoru pro umění

Na letošní rok je opět přichystaný bohatý program jak v prostoru na Letné, tak v Domě Radost, v rámci něhož se galerista soustředí na prezentaci nejmladší generace převážně českých vizuálních umělců. Každá z připravených výstav slibuje silný umělecký zážitek. Do Chemistry bude i v roce 2023 stát za to přijít každý měsíc. Například na první samostatnou výstavu mladého talentovaného malíře a čerstvého absolventa AVU Jana Herese, první velkou pražskou výstavu v Ostravě usídlené malířky Barbory Mikudové a sochaře Martina Kubicy nebo podzimní samostatnou výstavu zpěváka skupiny Tata Bojs, multimediálního umělce Milana Caise.

Chystáme stále něco nového, až mne moji spolupracovníci krotí, abychom tolik nových projektů nedělali. Nicméně nedá se to zastavit. Od začátku roku máme k dispozici další výstavní a eventový prostor v Hale 40 v Holešovické tržnici, kde už téměř dva roky sídlí i náš galerijní depozitář. Ve velkém industriálním prostoru budeme moci pořádat výstavy jak vlastní, tak jej spolu s Halou 40 nabídneme i dalším zájemcům. Po úspěšné účasti na veletrhu SCOPE v Miami v loňském roce jsme dostali příležitost organizovat výstavy v jednom zajímavém prostoru právě v Miami na Floridě. Doufám, že díky této možnosti budeme moci dlouhodobě nabízet české umění širšímu mezinárodnímu publiku. Začínáme tam s výstavou Michala Škapy a jednáme o výstavách dalších autorů,“ oznamuje Hájek.

 


Galerie Jaroslava Fragnera s novým vedením

Urbanistka a kurátorka Karolína Plášková v červnu 2022 vyhrála výběrové řízení na novou ředitelku GJF, vypsané ČVUT. Během podzimu připravovala grantové žádosti na provoz GJF a na rok 2023 plánuje v galerii představit změny, ke kterým dochází, a diskutovat o minulosti a budoucnosti areálu. „V prvních lednových týdnech teprve dochází k předávání prostor galerie, revizím objektu a před znovuotevřením galerie proběhnou ještě nezbytné rekonstrukce. Kromě nové koncepce samotné galerie budeme hledat i nové využití prostor v přízemí objektu, kde by měl fungovat studentský klub / studovna / kavárna / informační centrum,“ vyjmenovává Karolína Plášková.

Návštěvníci galerie se mohou těšit na výstavu projektů Drazí architekti… — Architektura jako práce, v níž kurátorka naváže na brněnskou výstavu v rozšířené podobě s dalším doprovodným programem. Dále bude následovat výstava Bydlení v Praze, ve spolupráci s výzkumným týmem NPÚ projekt Památková ochrana poválečné architektury v Praze a na konci roku pak i projekt vybraný mezinárodní porotou na základě otevřené výzvy.

 

Další články:

Vstříc úspěšným zítřkům

Soutěž Interiér roku otevřela osmý ročník

O patro více noblesy

Měli bychom se zamyslet, kolik prostoru potřebujeme

Láska ke dřevu jako hnací motor

Chytré skříňky inspirované Mondrianem

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU