České umění ve světě příliš nerezonuje

Rozhovor s Lenkou Bakešovou, ředitelkou PRAGUE ART WEEK

Foto: Karolína Matušková

V první polovině září se pražské umění soustředí pod hlavičku Prague Art Week. První ročník festivalu přinese na více než padesáti místech vernisáže, výstavy i odborný a edukativní program. Zahájení festivalu se uskuteční na piazzettě Nové scény Národního divadla, která se během festivalového týdne promění na tzv. Superstudio – místo konání doprovodného programu festivalu v podobě přednášek a debat s tuzemskými i zahraničními hosty ze světa umění.

V rámci festivalového víkendu si návštěvníci budou moci prohlédnout výstavu Půlnoc umění v Kunsthalle Praha, do svých objektů zve také Galerie hlavního města Prahy a Centrum současného umění DOX chystá komentovanou prohlídku výstavy (Ne)moc. Vedle partnerských institucí se do festivalu zapojí také další muzea, aukční síně nebo galerie, jako jsou The Chemistry Gallery nebo galerie Untitled-Art.

S umělci se bude možné sejít v uměleckých studiích Loft BubNY nebo Studio Prám. Festival zahrnuje také výstavy a programy Bienále ve Věci umění, Festival m3 / Umění v prostoru nebo přehlídku umění zaměřenou na spolupráci se zahraničními subjekty – SUMO Prague.

Nakladatelství ART ANTIQUES Média před pěti lety začalo organizovat Týden umění jako lokálnější verzi vídeňského týdne umění,“ vrací se k začátkům festivalu jeho ředitelka Lenka Bakešová. „Po dvouletém přerušení kvůli pandemii jsem začala pracovat na transformaci Týdne umění do světového formátu PRAGUE ART WEEK,“ dodává. Organizátoři festivalu chtějí ve světovém měřítku upozornit na to, že Praha má co nabídnout. Akce určená umělecké i široké veřejnosti má být společenskou událostí a oslavou umění po celém městě.

Kdy vznikla první myšlenka ART WEEKŮ?

První myšlenku měl Robert Punkenhofer z Vídně, který jako art promotér přemýšlel, jak Vídeň zařadit na mapu světového současného umění. Lidé totiž Vídeň považovali spíše za „skanzen“ vážné hudby, i když již před dvaceti lety disponovala spoustou progresivních galerií. Robert proto uspořádal Vienna Art Week, který se od té doby koná pravidelně. Mezi lety 2004 až 2021 se systém a značka art week rozmohl po celém světě: do Říma, Tokia, Stockholmu nebo New Yorku.

Jak náročné bylo najít vhodný termín pro propojení všech pražských uměleckých událostí?

Je to jedna z nejtěžších věcí. Do správného timingu se promítají programy velkých institucí, výstavní highlighty privátních galerií, načasování jarních a podzimních aukcí, termíny festivalů a přehlídek, které se konají v rámci PRAGUE ART WEEK (PAW), ale i data velkých filmových či fashion akcí nebo přehlídek designu, se kterými si nechceme konkurovat v návštěvnosti nebo mediálním pokrytí. Navíc záleží i na termínech světových událostí, jako jsou nám nejbližší týdny umění v Berlíně a Vídni. Z pohledu návštěvníka pak chceme, aby to byl příjemný čas, kdy je ve společnosti nálada věnovat se kultuře a umění ve větší míře. Uvidíme, jak dopadne tento rok.

Jak velký je realizační tým festivalu?

V úzkém jádru jsem to já jako ředitelka, potom Anna Praibišová jako manažerka PR a marketingu, naše pravá ruka Karolína Voleská na pozici produkce a Veronika Zapatová jako grantová specialistka. K nejužšímu týmu patří i Jiří Kaňa jako projektový manažer, který působí také jako hlavní spojka s dalšími snad až dvěma desítkami lidí z vydavatelství, kteří nám nárazově zajišťují sales, správu financí a další produkční záležitosti. Grafickou vizuální identitu festivalu připravil Richard Bakeš ze studia Sharp Objects.

Snažíte se podporovat progresivní umělce a tvorbu NFT. Investujete vy sama do digitálního umění a vidíte v této oblasti potenciál?

Jedním z našich hlavních partnerů je společnost Artefin, která stojí za touto částí programu a v tomto odvětví se angažuje. Pro mě osobně představují NFT nejlepší zdroj relevantních informací, protože přímo s Reném Rohanem jsem dělala rozhovor do našeho podcastu NET – v síti umění. Doporučuji si ten díl poslechnout. Myslím, že digitální umění, respektive umění, které bude fungovat v digitálním prostředí, je vzhledem k tomu, jak Google či Meta staví celý náš svět v digitálním rozhraní, prostě nevyhnutelné a je jen na lidech, jak se toho zhostí.

Určitě vzniká a ještě vznikne spousta děl bez jakékoli hodnoty, stejně jako v reálném světe. Na druhou stranu jsou tu nyní umělci, jako Federico Díaz, kteří do svých soch implementují augmentovanou realitu, což může být jeden ze směrů, jak se NFT do umění promítne. Jeho realizaci Na Horu najdete v našem festivalovém programu.

Kdo vyhraje soutěž Artefin o nejlepší digitální uměleckého dílo – NFT, se dozvíme 9. září na zahájení festivalu. Osobně jsem zvědavá, jestli někdo z umělců přistoupí k tvorbě NFT subverzivně. Jaký má NFT potenciál, bych zužovala pouze na investice a doporučila bych navštívit debatu 14. září od 18 hodin v Superstudiu, kde se mimo jiné budeme o bavit o NFT a jejich způsobu využití s Williamem Rudolfem Lobkowicz.

Na jakou výstavu/událost se těšíte nejvíce?

Nejvíce se těším na úterý 13. září, kdy máme v Superstudiu náš vlastní přednáškový blok. Mezi hosty bude Marie Tomanová, kurátor a historik umění Thomas Beachdel (USA) nebo teoretička a badatelka současného umění Céline Sabari Poizat (FR).

Bude možné navštívit také zajímavou architekturu?

Superstudio je umístěné na Nové scéně, která by se v příštím roce měla rekonstruovat. Radím tedy přijít se na budovu podívat, dokud to jde. Poté určitě nevynechat výstavu Bienále ve Věci umění ve Všeobecné fakultní nemocnici na Karlově náměstí, dále procházku za architekturou SLAVÍČKOVA ULICE A JEJÍ ARCHITEKTURA A OBYVATELÉ, kterou pořádá Muzeum města Prahy, nebo výstavu na Norbertově věnovanou Adolfu Loosovi.

Kdo ještě nebyl v budově nové Kunsthalle Praha, má šanci využít jejich víkendové vstupné zdarma. Zajímavý zážitek mohou mít návštěvníci také z návštěvy rozestavěné budovy Vanguard (bývalá Microna), kde přímo „na staveništi“ najdou pop-up výstavu a nahlédnou do velkého developerského projektu před jeho dokončením.

Chystáte se představit průzkum mezi sběrateli umění. O čem bude?

Podobné výzkumy dělá například Art Basel, aby vysledoval chování sběratelů a měl lepší povědomí o chování uměleckého trhu. My v rámci vydavatelství máme v redakci kolegy z odborné platformy Art+, kteří se sledování trhu s uměním věnují dlouhodobě a ve spojení s J&T Banka Art například připravují Art index, který se vztahuje k umělcům a jejich aktivitě.

Průzkum mezi sběrateli nám ukáže exaktní čísla i témata, která se mezi sběrateli a na trhu s uměním objevují. Budou se týkat nejen toho, co vlastně s nákupem umění udělala covidová pandemie, ale třeba i toho, kolik jsou sběratelé v Čechách ochotni za umění zaplatit nebo jednoduše co sběratelé nejvíce kupují, co si oblíbili či zda místní trh kopíruje světové trendy, nebo se chová rozdílně.

Jaké je renomé českých umělců a současného českého umění za hranicemi?

České umění jako celek ve světě příliš nerezonuje, a to se právě snažíme změnit. V zahraničí zaznamenali úspěchy spíše jednotliví umělci a umělkyně ať už proto, že měli štěstí, nebo proto, že se tam odstěhovali a věnovali tomu velké úsilí. Nedá se říct geograficky, že by nyní někde rezonovalo české umění. Mohla bych spíše vyjmenovat online platformy, kde mladí čeští umělci dobře zapadli v mezinárodním feedu.

Čím to je?

Důvodem je chybějící hustší infrastruktura, která by českému umění a umělcům pomohla prosadit se v globálním měřítku, konkrétně například s networkingem a propagací. Máme v Čechách spoustu výborných umělců, kurátorů, ředitelů galerií a všichni odvádějí skvělou práci, ale tak trochu sami za sebe. Myslím, že stačí vzájemně si pomáhat a sdílet zkušenosti a úspěchy se brzy dostaví. Proč se ve světě organizují art fairy, bienále a další umělecké přehlídky či festivaly? Samozřejmě primárně kvůli divákům, ale sekundárně tím roste a profesionalizuje se celá umělecká scéna.

Je zapojena také vaše galerie Berlínskej Model?

Ano, jsme v programu s výstavou Scary Good, která společně představí pražské a berlínské umělce. Výstavu uvádíme v rámci přehlídky galerií SUMO Prague, která je jednou z podstatných součástí programu letošního Prague Art Week.

Festival akcentuje téma genderu a ekologie. Jak?

V současném umění je obecně téma identity, genderu, feministických a rovnoprávných přístupů hodně artikulováno. V tomto směru se těším na Symposium do Meetfactory a doprovodné programy Bienále ve Věci umění. Já i můj nejužší tým navíc tyto otázky intenzivně řešíme, a proto máme velkou radost, že na art weeku vystoupí ženy jako Marie Tomanová, Celine Sabari Poizat, Maryna Shcherbenko nebo Albertine Kopp, a také že jsme ve spolupráci s Aliancí galerií současného umění a Romanou Drdovou jako kurátorkou mohli během letošního festivalu 13. září pozvat slovenského*kou performera*ku Luki Essender, který*rá se zabývá zkoumáním queer ve vztahu k pop-kultuře a veřejnému prostředí.

Velké téma pro celé současné umění a především umělecký provoz je také ekologie. Jako organizátoři minimalizujeme tisk katalogů a propagačních materiálů ve prospěch propracovaného webu a mapy, na které spolupracujeme se Seznam.cz. Tematicky se nám udržitelnost bude promítat hned do několika přednášek či debat a snažíme se vybízet i návštěvníky, aby se chovali úsporně a cestovali ekologicky – připravili jsme například trasy, po kterých můžete několik výstav obejít pěšky.

Zaměří se festival na nějaké konkrétní téma?

Jednotné téma na Art Weeks nebývá zvykem – vzhledem k širokému rozkročení programu a rozmanitosti subjektů by to asi ani nebylo proveditelné. Připravili jsme si ale podtéma pro náš vlastní dramaturgický program, který má název NET a věnuje se síťování a networkingu. Tomu se věnujeme po celý rok i v našem podcastu NET – v síti umění. Proto se na závěr hodí vás pozvat: přijďte na PRAGUE ART WEEK 22 a zapojte se do naší sítě umění.

Další rozhovory:

Sbírka Jeana Prouvého ve Vitra Design Museum

V obklopení města

Nepleťme si odvahu s agresivitou

V Londýně bychom marně hledali centrální náměstí českých kvalit

Design by měl začít otázkou, ne tvrzením

Není malých zadání

Architektura větší než tělo, menší než rodinný dům

Brno se bude za deset let rozvíjet ve velkém tempu

Moje role v BIG zapadá do celkové mozaiky

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU