Založil projekt, jehož cílem je mapovat nevšední architekturu a tu poté sdílet s ostatními nadšenci pro architekturu a cestování v online katalogu. Letos se svým týmem představuje na Hithitu kapesního průvodce Rare Places Bedekr se 130 stavbami, které podle něj stojí za to navštívit.
„Naším cílem je ukázat, že Česko a Slovensko jsou kromě historických památek bohaté i na moderní architekturu od lokálních architektů,“ říká Ondřej Filgas, zakladatel projektu Rare Places.
Kampaň na Hithitu
Pro vydání knihy vybírá skupina mladých studentů tvořících projekt Rare Places finanční prostředky prostřednictvím kampaně na platformě Hithit. Vedle průvodce jako takového si přispěvatelé mohou zakoupit triko s ilustracemi od Anny Havelkové nebo víno z vinařství Lahofer. Právě budovu vinařství od ateliéru Chybik + Kristof zařadili autoři průvodce do svého výběru.
Dalšími ateliéry, které najdete na stránkách Bedekru, je liberecký ateliér Mjölk, architekt Zdeněk Fránek, studio Kamil Mrva Architects nebo ateliér ADR. „Vybíráme místa, která jsou veřejně přístupná, založená na architektuře a mají nějakou přidanou hodnotu, jako je filozofie, design nebo to, jak architekt smýšlel při návrhu,“ vysvětluje Ondřej Filgas.
„Pro spolupráci na Hithitu jsme oslovili nevšední místa, spojili jsme se například s Památníkem Tomáše Bati nebo s centrální budovou firmy Lasvit. Máme v rukávu ještě jedno místo z jižní Moravy, které zveřejníme během druhého týdne kampaně,“ odhaluje opatrně autor projektu. Jeho cílem je vydat dva až tři tisíce výtisků a v případě zájmu množství navyšovat. Kapesního průvodce Rare Places Bedekr plánuje vydat 2. března příštího roku.
Objevování krás regionů
Místa v průvodci autoři rozdělili do jednotlivých krajů a ke každému vložili jednoduchou mapu. Cílem projektu je propojit architekturu a cestování, a to pozvánkami k návštěvě vyhlídek, rekonstruovaných hradů nebo opravdu netradičních míst, jako jsou toalety, výdech z tunelu nebo nouzový východ.
„Během tříleté existence Rare Places jsme s pečlivostí vybírali místa, která nyní chceme dát do tištěné podoby, aby si cestovatel užil půvab moderní architektury i offline. Uprostřed krajiny tak otevře Bedekr a podívá se, co má ve svém okolí. Papír navíc můžeme recyklovat, a to ocení i příroda,“ dodává Ondřej Filgas.
„Rare Places Bedekr se v hlavách lidí z týmu formoval asi rok a půl. S tímto nápadem za námi tehdy přišel grafik Marek Nedělka. Mezitím proběhlo mnoho úprav a teprve se STUDIEM KOSATKO jsme Bedekru vdechli život a začali jej dále rozvíjet,“ popisuje vznik nápadu vydat knihu Ondřej Filgas.
Inspiraci čerpá převážně na architektonických portálech o architektuře a designu, a to jak českých, tak zahraničních. „Máme na stole také návrh Bedekru v angličtině. Jeho další vývoj je však diskutabilní a závisí na mnoha faktorech. Nyní je naší hlavní cílovou skupinou česká a slovenská scéna,“ přibližuje další plány.
Architektura na sociálních sítích
Projekt Rare Places své fanoušky získal díky online aktivitám na sociálních sítích, včetně platformy oblíbené mezi generací Z. „TikTok je skvělý ve svém organickém dosahu. Na této platformě se nám daří postupně budovat komunitu lidí prahnoucích po výletech,“ vysvětluje Ondřej Filgas.
Vedle sociálních sítí zůstává jádrem aktivit online katalog. „Na webu nám funguje velmi dobře naše interaktivní mapa, katalog skvělých architektonických skvostů, někdo si také rád pročte náš blog, kde publikujeme rozhovory a další zajímavé články ze světa architektury a cestování,“ dodává. Vybrané finance chtějí tvůrci projektu využít kromě vývoje knihy a výroby kolekce oblečení také ke zlepšení a rozšíření funkcí webu.
Čtěte také:
Další články:
Kanceláře pro karlínské kravaťáky
Jak měřit udržitelnost v praxi?
Sbírka Jeana Prouvého ve Vitra Design Museum
Monobrand & Friends: Buster + Punch