Vitra Design Museum v německém Weilu nad Rýnem hostí nejrozsáhlejší muzejní sbírku designu Jeana Prouvého na světě. Její počátky sahají do 80. let 20. století. Tehdy Rolf Fehlbaum (emeritní prezident společnosti Vitra) získal židli Antony, tedy první návrh Jeana Prouvého. Tu objevil v Paříži a ta také podnítila Fehlbaumův zájem o Prouvého dílo.
Prouvé v průběhu let shromáždil návrhy, jež se rozrostly do obrovské sbírky. Tu v roce 2006 představila výstava Jean Prouvé: Poetika technického předmětu. Od této výstavy se sbírka dále rozšiřovala a dnes obsahuje přibližně 170 kusů, které jsou využívány pro výzkumné účely, ale i výstavy. Sbírka Jeana Prouvého hraje také významnou roli v pokračujícím rozvoji portfolia designu slavného designéra ve společnosti Vitra.
Hlavním kurátorem této mimořádné sbírky je Serge Mauduit, který ve Vitra Design Museum pracuje téměř 35 let. Jaké jsou jeho postřehy z dlouholeté práce na vývoji sbírky? Poznejte celý příběh slavného designéra a sbírky jeho návrhů.
Serge, kdy jste začal pracovat pro Vitra Design Museum? Jak to všechno začalo?
Pro Vitra Design Museum jsem začal pracovat rok před jeho skutečným otevřením, tedy v roce 1989. Před svým příchodem jsem byl osobním asistentem Alexandera von Vegesacka, který se znal s Rolfem Fehlbaumem a který nastoupil jako první ředitel našeho muzea. Tito dva muži měli společný zájem o nábytek Thonet, který se stal základem jejich budoucí spolupráce.
S Vegesackem jsme se nejprve zaměřili na celkovou sbírku nábytku, kterou Rolf Fehlbaum inicioval na konci sedmdesátých let. Jednalo se o malý soubor 300 až 500 návrhů nábytku. Poté jsme připravili otevření Vitra Design Musea. Uspořádali jsme sbírku, vyfotili ji a nakoupili do ní další předměty. V té době zahrnovala především významné kusy od Charlese a Raye Eamesových a George Nelsona, spolu s některými italskými a skandinávskými návrhy. Hledali jsme také místní skladovací prostory v areálu Vitra, abychom mohli sbírku uchovávat v blízkosti vlastního muzea.
A co návrhy Jeana Prouvé? Je pravda, že židle Antony byla prvním kusem v Prouvého sbírce?
Ano, první předmět od Prouvého shromáždil Rolf Fehlbaum v 80. letech 20. století. Byla to vintage židle Antony z roku 1954 a byla tam už v době mého příchodu. Přeskočíme-li od tohoto prvního kusu o několik desetiletí dopředu, dnes Vitra Design Museum obsahuje jednu z největších světových sbírek nábytku s celkem asi 20 000 předměty včetně 7 000 návrhů nábytku.
Na tvorbě tohoto archivu, který zahrnuje artefakty a dokumenty z Eamesovy kanceláře i z pozůstalostí významných designérů, jako byli Alexander Girard, George Nelson a Verner Panton, jste úzce spolupracoval s Rolfem Fehlbaumem. Musela to být nesrovnatelná a poučná zkušenost. O sbírce Jeana Prouvého: jak se z ní stala nejrozsáhlejší muzejní sbírka JP na světě?
Sbírka Jeana Prouvé ve Vitra Design Museu představuje největší počet různých kusů nábytku Prouvého na světě, ale i tak nemáme všechny různé typy nebo varianty. Pravděpodobně nebude nikdy možné mít kompletní sbírku, protože v rámci každého typu nábytku často existuje velké množství variant. Většina zakázek, které prošly ateliérem Jeana Prouvého, byla vyrobena na zakázku a závisela na individuálních potřebách zákazníka. Židle Prouvé Standard je typickým příkladem „vývoje designu“ Prouvé. Tento typ lze nalézt v několika variantách, zdokonaleních a úpravách v reakci na měnící se potřeby a materiály, ale všechny směřují ke stejné konstrukční myšlence. Ve Vitra Schaudepot – což je stálá expozice vybraných návrhů z archivu Vitra Design Musea – je na časové ose vizualizovaný vývoj židle Standard s různými historickými modely.
Fauteuil Visiteur, polohovatelné křeslo, je dalším příkladem vývoje designu Jeana Prouvé. I tento typ byl vyroben v několika modifikacích. Kolik variant vlastní archiv Vitra Design Museum?
Vlastníme tři varianty tohoto modelu. Fauteuil Visiteur s překližkovým opěradlem a hliníkovým sedákem, další variantu Fauteuil s dřevěnými lamelami a nastavitelným opěradlem a konečně velmi vzácný Fauteuil Kangourou, který má tyto výrazné dřevěné zadní nohy. Skutečnost, že Jean Prouvé pojmenoval křeslo „Kangourou“, prozrazuje jeho jemný smysl pro humor. Stejně jako jeho jmenovec nese křeslo svou váhu na zadních nohách a stejně jako u ostatních jeho návrhů se v profilech odráží jejich statická konstrukce. Aby tuto zónu umocnil, Prouvé záměrně přehnal velikost zadního rámu a vytvořil tvar podobný křídlům letadla – profil, který použil v mnoha svých návrzích a architektonických konstrukcích.
Jaký je nejnovější přírůstek do sbírky Jeana Prouvého?
Nejnovějším přírůstkem do kolekce Jean Prouvé je malá stolička. Je podobná modelu Tabouret Solvay, ale má některé výrazné odlišnosti, zejména spojovací části z kovu. Jak jsem už říkal, snažíme se o co největší ucelenost. U předmětů, které nevlastníme, se občas dozvíme o unikátních kusech dříve, než jsou dostupné na trhu, ale vzhledem k současným cenám bychom je pravděpodobně stejně nekoupili.
Za posledních 20 let popularita a cena vintage kousků Jeana Prouvého velmi vzrostla. V čem se Vitra Design Museum liší od galerií a aukčních síní?
Sbírka Jeana Prouvého ve Vitra Design Museum je tady pro výzkumné účely a výstavy, předměty nejsou určeny k dalšímu prodeji. Jean Prouvé patřil k významným designérům dvacátého století a jeho dílo tvoří v muzeu již řadu let hlavní náplň. Aukční síně a většina sběratelů nakupuje díla jako investici za účelem dalšího prodeje.
Máte pocit, že jste po několika desetiletích práce v blízkosti těchto děl vylepšil představu nebo obraz významného designéra Jeana Prouvého?
Prouvé navrhoval většinu nábytku pro univerzity, školy a sociální instituce, a to už o tomto muži hodně vypovídá. Mnohé z těchto návrhů byly následně dále rozvíjeny a vyráběny pro domácí trh. Jean Prouvé měl sociální smýšlení. Sám sebe nazýval „továrníkem“ a dával přednost přímé práci se stroji v dílně po boku svých zaměstnanců. Během druhé světové války se Ateliers Jean Prouvé rozrostly na 200 zaměstnanců. Říká se, že když v 50. letech přišel o dílnu, měl pocit, že přišel o obě ruce.
Vitra Design Museum
Na společnosti Vitra nezávislá instituce s rozsáhlou sbírkou designových předmětů tvoří základ mnoha výstav, publikací a výzkumných projektů, které dalece přesahují portfolio autorů Vitry. Sbírka muzea hraje významnou roli v celkové identitě společnosti Vitra a má důležitý vliv na to, jak společnost pracuje při vývoji a komunikaci klasického i současného designového portfolia. Sbírka je inspirací a příležitostí ke vzdělávání pro zaměstnance a designéry společnosti Vitra.
Autor: Stine Liv Buur (publikováno na www.vitra.com)
Překlad: Radek Váňa
Další články:
Monobrand & Friends: Buster + Punch
Inspirací proti negativním projevům klimatické změny
Nepleťme si odvahu s agresivitou
Někteří lidé by chtěli na fasádu Banksyho