Galerie a muzea, která jsou sama uměleckým dílem

Desítka nových i revitalizovaných výstavních prostorů, které mají duši

Galerie a muzea jsou teď bohužel uzavřena. Projděte se s námi alespoň online formou po galeriích, které neslouží jen jako místo, v němž lze vystavit umění. Samy o sobě chtějí kultivovat diváka a ukázat mu hodnotu prostoru, ať už jde o moderní minimalistické sály, nebo prostory reagující na předchozí osud budov, v nichž sídlí. Na muzea či galerie se totiž změnily mnohé průmyslové budovy, v jejichž zdech zůstává přítomná specifická industriální atmosféra.

8smička Humpolec

V Humpolci prošla proměnou na galerijní prostor stará továrna na látky. Projekt konverze bývalé textilky na zónu pro současné umění navrhl humpolecký ateliér OK PLAN ARCHITECTS vedený Luďkem Rýznerem. 8smička není jen galerie, ale také kavárna, knihkupectví a multifunkční přednášková místnost. Nad tím vším je ještě umístěn velký depozitář. Zatímco exteriér opatřený antracitovou fasádou ctí vzhled původní fabriky, uvnitř slouží moderní technologie, jako například dobře regulovatelný systém galerijního umělého nasvětlení Hoffmeister. Ve vybavení interiérů sází 8smička na české dodavatele, ať už jde o nábytek firmy Ton v kavárně, repasovaná křesla od Jindřicha Halabaly ve společenské místnosti, nebo třeba autorskou stavebnici Špulka pro nejmenší návštěvníky, která byla pro galerii na míru vyrobena Ateliérem SAD.

Lokalita: Humpolec
Architektonické řešení: OK PLAN ARCHITECTS
Rok realizace: 2018
Fotografie Lukáš Žentel

Galerie a prostor Znojmo

Pro spolek Umění do Znojma navrhlo architektonické studio ORA multifunkční objekt, který není jen galerií, ale také místem setkávání. Nechybí tu proto kavárna či prostory pro pořádání přednášek a komorních divadelních představení. Jednotlivé prostory se přitom prolínají a odděleny jsou jen pocitově barevným řešením, kdy kavárenská část je laděna do tmavých tónů, zatímco galerijní část zůstává světlá. A podobně je tomu i s přístupem k prostoru, zatímco galerijní sály jsou prázdné a vzdušné, kavárna je naopak naplněna policemi poskytujícími místo pro prezentaci českého designu. Před budovu galerie na první pohled upoutá umělecký artefakt, jehož základem je telefonní budka, která před domem stávala ještě předtím, než získal svou současnou funkci. Pod rukama Maxima Velčovského z ní vznikl jakýsi pomník nejen všem telefonním budkám, ale také době, kdy každý ještě neměl v kapse mobil.

Lokalita: Znojmo
Architektonické řešení: ORA
Rok realizace: 2019
Fotografie Boysplaynice

Pavilon skla PASK, Klatovy

Výstavní pavilon v zahradě muzea Karla Hostaše je příkladem toho, jak zdařilá rekonstrukce může objektu přinést nové rozměry. Původní pavilon byl postaven v takzvané Akci Z v 60. letech 20. století a konaly se v něm výstavy klatovských karafiátů. Když v roce 2012 získalo objekt do svého vlastnictví město Klatovy, hned vypsalo architektonickou soutěž na jeho novou podobu. Vítězný projekt studia Ateliér 25 architektů Martina Kožnara a Jiřího Bízy zcela respektoval základní tvar původního pavilonu, dal mu ale nové funkční řešení, které návštěvníkům umožňuje nerušenou prohlídku expozice šumavského skla firmy Lötz. To je umístěno do vitrín, které jsou součástí obvodových stěn, což přináší návštěvníkovi pocit, že je ze všech stran obklopen tvary a barvami historického skla. Řešení volně přístupné zahrady, v níž jsou rovněž umístěny některé skleněné exponáty, je nedílnou součástí projektu, který tak přináší obyvatelům Klatov příjemnou odpočinkovou zónu v přímém kontaktu s uměním.

Lokalita: Klatovy
Architektonické řešení: Atelier25, Martin Kožnar a Jiří Bíza
Rok realizace: 2014
Fotografie Ivan Němec

Galerie Crears, Rožnov pod Radhoštěm

Výstavní objekt Stage garden, který je součástí rožnovské galerie Creas, je také umístěn v zahradě. Nachází se v bezprostřední blízkosti drobné hrázděné stavbičky zvané Altán, která připomíná slavné časy rožnovského lázeňství. Právě propojení s tímto historickým prvkem, stejně jako maximální důraz na vystavované umění, vedl k minimalistickému vzhledu objektu. Dominantou stavby, navržené architektem Karlem Jančou, je věž s obrovským bezrámovým oknem, které vynikne především za šera či za tmy. Výrazným prvkem pak je vstupní portál s posuvnými stínícími plechovými panely, jejichž vypalované figurativní motivy rozehrávají hru světel a stínů na fasádě i v interiéru výstavního prostoru.

Lokalita: Rožnov pod Radhoštěm
Architektonické řešení: Karel Janča
Rok realizace: 2019
Fotografie: Jakub Sobotka

Oblastní galerie Liberec

Opravdu originální prostředí pro galerii zvolili v severočeském Liberci. Nachází se totiž v budově bývalých městských lázní, které byly postaveny na počest 50. výročí vlády císaře Františka Josefa I. v letech 1900 až 1902 podle projektu vídeňského architekta Petra Paula Branga. Centrálním prostorem výstavní haly se stal bývalý bazén, zachovány byly i drobné detaily jako dlaždičky s pokyny pro plavce. Zatímco úprava historické budovy podle projektu ateliéru SIAL byla založena na neustálém prolínání a kontrastu starého a nového, navazující depozitář už je čistě moderní. Přísně řezaný tvar jednoduchého hranolu této budovy galerijního zázemí navrhl tým tvořený Karlem Novotným, Jiřím Bučkem, Petrem Čihákem, Janem Dudou, Janou Hlavovou a Filipem Horatschkem.

Lokalita: Liberec
Architektonické řešení: SIAL architekti a inženýři (historická budova lázní) a Karel Novotný, Jiří Buček, Petr Čihák, Jan Duda, Jana Hlavová a Filip Horatschke (depozitář)
Rok realizace: 2013
Fotografie: Ivan Němec

Rodný dům Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou

Dům ve Vratislavicích nad Nisou, ve kterém se v roce 1875 narodil Ferdinand Porsche, slouží v současnosti jako muzeum tohoto světoznámého automobilového konstruktéra a tvůrce vozu Volkswagen. Dům sloužil současně i jako provozovna a dílna Ferdinandova otce Antona Porscheho, podobně ho využívaly i další generace. Byl proto mnohokrát přestavěn, časem k němu navíc přibyly další budovy dílen a skladů na dvoře. To vše muselo pryč při rekonstrukci, kterou v roce 2012 zahájil nový majitel domku, firma Škoda Auto. Také samotný dům prošel kompletní přeměnou, která ho přiblížila podobě známé z dobových fotografií. Materiálově původní tak dnes jsou jen některé zdi, uvnitř je pak vytvořen velký prostor pro vzdušnou expozici, jejímž centrem je funkční replika hybridního vozu Lohner Porsche. Na místě bývalých dílen vznikl zcela nový a moderní objekt, který ve spolupráci s firmou Jangled Nerves navrhla pražská architektonická kancelář Hlaváček – architekti pod vedením Michala Hlaváčka. Dům je zapuštěný do svahu a jeho čelní fasáda směrem do dvora má po celé ploše předsazenou posuvnou konstrukci tvořenou hustým rastrem svislých fošen, která umožňuje stěnu podle potřeby pohledově otevírat či uzavírat.

Lokalita: Liberec-Vratislavice
Architektonické řešení: Hlaváček – architekti
Rok realizace: 2014

Archeopark Pavlov

Archeopark v moravském Pavlově se nachází na místě, kde byly objeveny archeologické nálezy z doby lovců mamutů. Tomu podléhá celá koncepce stavby, navržené architekty Radko Květem a Pavlem Pijáčkem z architektonické kanceláře Radko Květ. Muzeum je umístěno převážně pod povrchem okolního terénu a součástí jeho expozice jsou i nálezy kosterních pozůstatků mamutů, které jsou do ní zabudovány přímo v místě nálezu. Projekt podzemního prostoru s vystupujícími věžemi z bílého betonu proto bylo ještě v době realizace třeba přizpůsobit jednotlivým nálezům archeologů. Stavby reagují také na přírodu CHKO Pálava, jejíž vápencovými skalami jsou volně inspirovány, zároveň je celý areál včetně zelených střech osázený rostlinami typickými pro okolní oblast.

Lokalita: Pavlov
Architektonické řešení: Architektonická kancelář Radko Květ
Rok realizace: 2016
Fotografie: Gabriel Dvořák

Expozice horolezectví v Turnově

Nová budova pro expozici horolezectví doplnila stávající areál Muzea Českého ráje v Turnově. Autory architektonického návrhu a zároveň s ním těsně propojeného výtvarného řešení interiérů jsou Ondřej Tobola a Radim Babák z pražského ateliéru Hipposdesign. Moderní a v exteriéru jednoduchá budova, která vznikla revitalizací starší části muzejního areálu, má tři podlaží. Rozložení v nich kopíruje i expozice, kdy je nejvyšší patro věnováno vysokohorskému lezení, zároveň odtud vede lávka napojující novou část na hlavní budovu muzea. Kouzlo expozice tkví ve využití tématu hor, kterými jsou inspirované ostře řezané geometrické bloky z bíle natřené překližky. Divák tak při prohlídce muzea získává pocit procházky mezi skalami. Rozvržení prostoru zároveň respektuje původní umístění velkoplošné malby Mikoláše Alše Pobití Sasíků pod Hrubou Skálou, která je nyní obklopena pomyslnými skalkami. Upraven byl i parter, který má sloužit jako místo odpočinku návštěvníků a pro konání kulturních akcí.

Lokalita: Turnov
Architektonické řešení: ateliér Hipposdesign
Rok realizace: 2019
Fotografie: Filip Šlapal

Studio PRÁM Vysočany

Bývalá Vejnarova parní prádelna v periferní čtvrti pražských Vysočan se stala domovem uměleckých ateliérů. O revitalizaci průmyslového prostoru se v roce 2011 zasloužili architekti Drexler a Vrbata. Citlivé úpravy plně respektovaly industriálního ducha místa, kde od roku 1929 fungovala prádelna a později se zde vzdělávali textilní učni. Atmosféra starých továrních hal s betonovými skelety a tabulkovými okny tak dnes slouží jako inspirace pro umělce, kteří zde našli své zázemí. V budově vznikly nejen ateliéry, ale také výstavní prostory a multifunkční kulturní sál. Výtvarníci tak areál nevyužívají jen k samotné tvorbě, ale také k setkávání a rozšiřování kulturního dění mezi širší veřejnost.

Lokalita: Praha Vysočany
Architektonické řešení: Drexler a Vrbata architekti
Rok realizace: 2011
Fotografie: Anna Pleslová a archiv galerie PRÁM

Galerie moderního umění Ostrava

Poslední z inspirativních galerijních projektů zatím ještě neuvidíte, v této chvíli v Ostravě totiž právě vzniká. Bývalá jatka se podle návrhu polského studia KWK Promes architekta Roberta Konieczneho mění na výstavní sály pro současné umění. Přesídlí do nich městská galerie Plato, která v současnosti působí v bývalém hobbymarketu v centru Ostravy. Projekt pracuje s pěti na sebe navazujícími částmi bývalých jatek, které vznikly v různých dobách a měly různé využití. Jde o původní chladírny z roku 1891, nové chladírny a prostor pro vepřové porážky z roku 1902, provozní budovu z roku 1926 a také zastřešené atrium z roku 1954. Vznikne v nich šest výstavních sálů, které budou moci fungovat samostatně, nebo propojeně. Díky otočným stěnám s ocelovou konstrukcí bude součástí galerijního dění také venkovní prostranství.

Lokalita: Ostrava
Architektonické řešení: KWK Promes
Rok realizace: 2020

Podívejte se na další výlety za architekturou:

Vinařství, kde je radost degustovat

Nasajte ducha vinoték a vináren

Rozhledny, které musíte vidět

Pražská ARCHITOUR

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU