Není malých zadání

Ondřej Pokoj nejen o programu Kaplicky Internship

Vítěz programu Kaplicky Internship 2019, Ondřej Pokoj, získal jako hlavní cenu v soutěži tříměsíční stáž v londýnském ateliéru Heatherwick Studio. To je samo o sobě velkým úspěchem, ale u něho nezůstalo. Ondřejovi se podařilo po skončení stáže získat v renomovaném studiu pozici na plný pracovní poměr. Absolventovi ČVUT se tak, díky úspěchu v soutěži, podařilo nastartovat kariéru na mezinárodní úrovni.

Jaké jsou Ondřejovy zkušenosti z londýnského studia? Jaké dovednosti by podle něj neměly chybět úspěšnému architektovi a čím se liší přístup českých a britských architektů?

Ondřeji, vraťme se nejprve k samotné soutěži. Proč jste se rozhodl pro návrh přestupního uzlu pro letiště?

Nebývá to zvykem, že by si architekt vytvářel své zadání, ale v ateliéru Miloše Floriána na FA ČVUT to možné bylo, a už ona samotná volba zadání reprezentuje studentův zájem o danou problematiku. Při tvorbě mého zadání byla zásadní myšlenka vysokorychlostní železnice v Česku. Její popularizace a otevření diskuze o její podobě. V současné době je rychlejší spojení z Berlína do Vídně nikoliv přes Prahu, jak by mohla geografická poloha napovídat, ale přes německé Drážďany a Norimberk. Čechy jsou stále dopravním špuntem v evropské síti vysokorychlostních tratí.

Jakou jste od porotců dostal zpětnou vazbu na svůj projekt? Jak vlastně probíhala samotná prezentace?

Každý soutěžící ve finálovém kole musel svůj projekt obhájit před porotou během 15 minut a dalších 15 minut probíhala diskuze, která nemusela být výhradně o soutěžícím projektu, ale obecně o představě naší profesní kariéry. Zpětnou vazbou mi poté byla výhra v soutěži, žádné jiné hodnocení neproběhlo

Jaké byly začátky Vaší stáže v Heatherwick Studio? Překvapilo vás tam něco?

Přijetí bylo velmi vřelé, až rodinné. Přivítání přímo od Thomase Heatherwicka hned první den bylo okouzlující. Hned jsem nastoupil do rozjeté soutěže na projekt do Melbourne. Překvapovalo a překvapuje mě spousta věcí neustále; ona autentičnost tvůrčího prostředí, snaha každého týmu dosahovat výjimečných výsledků, poháněná Thomasovou neutěšitelnou touhou po inovaci a neobyčejnosti.

Z projektů, na nichž jste měl možnost pracovat, které pro Vás osobně byly nejzajímavější nebo nejpřínosnější? Který byl největší pracovní výzvou?

Myslím, že není malých zadání. Každý projekt vyžaduje koordinaci kreativním způsobem a pružnou reakci na přicházející problémy, ať už se jedná o návrh flakonu na parfém nebo devíti hektarový development v centrální Číně.

Měl jste možnost zažít práci ve studiu před pandemií a v jejím průběhu. Jak se změnil způsob práce a jak probíhá spolupráce na projektech z domova?

Největší problém byl zpočátku s výrobou fyzických modelů, které nelze vyrábět přes internet. Meetingy se přesunuly na Zoom. Celo-studiový meeting nyní probíhá virtuálně každý pátek. Nyní se studio opět otevírá a bude fungovat formou co-workingového hubu – každý si musí rezervovat místo předem a k dispozici má jen určité dny v týdnu.

Kdy jste obdržel nabídku trvalé spolupráce a co jí předcházelo?

Během své tříměsíční stáže jsem pracoval na soutěži do čínské Šanghaje, kterou jsme nakonec nevyhráli, ale asi jsem se osvědčil. Nabídka také nepřišla sama od sebe. Po celou dobu stáže jsem proaktivně o trvalou pozici usiloval.

Je pro Vás v něčem přínosnější získávat pracovní zkušenosti na začátku Vaší kariéry v Londýně, či konkrétně v tomto londýnském ateliéru, než by bylo získávání zkušeností v českém ateliéru?

V průběhu studia jsem se snažil nenechat se ovlivnit většinovými názory ve škole, ani představou pedagogů, jak má architekt vypadat, jak má přemýšlet a co má kreslit. Snažil jsem se co nejméně poslouchat a co nejvíce se věnovat věcem, které mne osobně zajímaly. Myslím, že se mi podařilo přirozeně pokračovat v tomto nekonformním postoji právě ve studiu Thomase Heatherwicka, což si myslím, že by v Čechách bylo mnohem obtížnější a časem bych možná podlehl trendům a líbivosti.

Jaké architektonické trendy Vás aktuálně nejvíce fascinují?

Nové typologie v architektuře nebo nové technologie v případě designu jsou vždy největší výzvou. Pracovali jsme na prototypu elektromobilu Airo, který čistí vzduch od emisí tím, jak jezdí. Navrhovali jsme e-sport arénu v Šanghaji pro sledování zápasů v hraní počítačových her.

Kromě talentu, jaké vlastnosti a dovednosti by v dnešní době neměly architektovi chybět, aby byl úspěšný?

Talent, pokud ho budeme chápat jako schopnost bez větší námahy dosahovat lepších výsledků, může být pro vývoj kreativce nebezpečný. Zvykne si totiž na to, že bez námahy dosáhne uspokojivého výsledku. To ovšem v praxi neplatí. Každý úspěšný projekt je produktem namáhavé a nepříjemné práce. Vedle klasických vlastností jako urputnosti, vytrvalosti a jisté umanutosti je v současné době důležitá schopnost se adaptovat na nové nástroje, měnící se prostředí a alternativní reality.

Liší se v něčem přístup britských architektů oproti českým? A co česká architektura – v čem by měla dohánět světové trendy?

Česká architektura má solidní základ a je suverénní. Zahraniční trendy přebírat je nebezpečné. Avšak i v rámci klasické architektury může být architekt kreativní a novátorský a myslím, že některé české ateliery jsou toho důkazem. Myslím, že více než na architekty, bychom se měli zaměřit na vzdělávání stavebníků – investorů.

O programu Kaplicky Internship

Kaplicky Internship je architektonická soutěž pro studenty a čerstvé absolventy architektonických oborů z českých univerzit. Zúčastnit se mohou se svým diplomním projektem na volné téma. Vítěz soutěže získává možnost strávit tři měsíce na placené stáži v jednom z prestižních londýnských studií. Stáž vítěze letošního ročníku se uskuteční v ateliéru Amanda Levete Architects. Vítězové předchozích ročníků pracovali například u Evy Jiřičné nebo v ateliéru Zaha Hadid Architects. Program je organizován nadací Bakala Foundation ve spolupráci s londýnským Design Museum a Nadačním fondem Kaplicky Centre.

Přihlášky do nového ročníku soutěže Kaplicky Internship 2021 lze podávat do 30. června 2021.

Více informací na stránkách soutěže:


Další ARCHIZOOM rozhovory:

Kaplicky Internship 2020 vyhrál hangár pro vzducholoď

Čeští výrobci: TON

Jiří Pelcl & Clap Design

Mám rád architekturu ve všech jejích polohách

Jsme architekti, kteří stojí nohama na zemi

Hezká fotografie funkční kancelář neudělá

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU