Architekt, kurátor, výzkumník a pedagog Javier Peña se podílí na rozvoji kanceláří městského plánování po celém Španělsku. Jako konzultant architektury, designu a města má v těchto oblastech bohaté zkušenosti, které zúročuje také jako ředitel mezinárodního festivalu Concéntrico.
Španělský architekt založil festival ve svém rodném Logroñu v roce 2015. Tento rok se chystá jeho osmý ročník, během nějž se ulice španělského města přemění na dočasnou galerii plnou instalací, objektů a soch z celého světa. Peña je kurátorem této přehlídky, při níž se z města každoročně stává centrum mezinárodního architektonického dění.
Concéntrico doposud navštívilo více než 30 000 návštěvníků, kteří objevují město skrze instalace, setkání, výstavy a workshopy. Festival je určen široké veřejnosti, stejně tak jako všem obyvatelům města, jimž přináší zamyšlení nad městským prostředím a městem. „Někdy se s ním setkáte, aniž byste jej čekali, protože vystavujeme na mnoha veřejných prostranstvích. Vybudovali jsme si již velmi věrné publikum, které festival každoročně navštěvuje,“ říká Javier Peña. Letošní ročník se uskuteční od 1. do 6. září.
Concéntrico 08
Na přípravě festivalu se podílí více než stovka lidí. Z České republiky se v tomto roce zúčastní studio SKULL – kancelář, která ve veřejném prostoru pracuje na základě hravých principů. „Když jsme otevřeli výzvy k podávání návrhů, obdrželi jsme více než šest set návrhů z více než padesáti zemí,“ popisuje velký zájem vystavujících zakladatel festivalu, který mezi nimi hledá inovativní návrhy způsobů, jakými navazovat vztahy mezi lidmi a architekturou.
Festival přináší proces poznání pro ty, kteří jej navštíví, i pro ty, kteří se na něm podílí,“ říká Javier Peña, zakladatel festivalu Concéntrico.
Jaká byla původní myšlenka založení festivalu?
Původní myšlenkou bylo přiblížit lidem architekturu a design a ukázat jim, jak mohou zlepšit jejich každodenní život. Věřím, že právě kulturní přístup, který hledá odpovědi přímo ve veřejném prostoru, dokáže naše životy ovlivnit pozitivním směrem.
Co vám přineslo sedm let pořádání festivalu?
Vybudovali jsme velmi sborový a komunitní projekt, od způsobu spolupráce s institucemi a podniky, které jsou jeho součástí, až po účastníky a jejich intervence. Výsledkem je festival, který spojuje mnoho přístupů k práci, aby byl věrným odrazem společnosti a jejích různých možností interpretace souvislostí.
Jak se za tu dobu změnilo město Logroño?
Concéntrico je ukazatelem městských a společenských změn. Města jsou věrným odrazem času, takže je relevantní sledovat, jak jsme se změnili i my. Vždy jsme o festivalu uvažovali jako o střednědobém projektu, který navazuje na průřezové rozhovory mezi jednotlivými ročníky. Festival přináší proces poznání pro ty, kteří jej navštíví, i pro ty, kteří se na něm podílí.
Jak vnímají festival obyvatelé města?
Úspěch festivalu spočívá v tom, že jeho atmosféru tvoří obyvatelé samotní; jakoby město všechny projekty navštívilo a převzalo za ně odpovědnost. Z reakcí obyvatel Logroña se hodně učíme a získáváme podněty pro další projekty. Příkladem je nábytkářská dílna Lea, která vedla ke vzniku projektu Izaskun Chinchilla, díky němuž se ve společném návrhu s občany vyrobilo 100 židlí a 3 městské salonky pro Logroño.
Jaký bude osmý ročník festivalu?
Prozkoumáváme nová místa, která nám poskytují další možnosti dialogu s prostředím. Například ulice Obispo Bustamante se změní na velký sdílený stůl, díky němuž splyne vozovka s chodníky pro pěší a vznikne místo pro setkávání komunit.
Dále bude možné pozorovat město Logroño z Kantabrijské hory. Autoři instalace Půlměsíc zde vytvoří šikmou plochu, odkud bude možné dívat se na západ slunce nebo usínat pod kobercem hvězd. Nafukovací heliový balon pak bude označovat místo z dálky a rozptýlí nad esplanádou jemné světlo.
Aby se město dokázalo přizpůsobit současným potřebám, mělo by být podle vás proměnlivé. Jak navrhovat taková města?
Města se mění pomalu, ale když změna probíhá, je těžké vrátit se zpět. Existuje totiž mnoho aspektů, které změnu ovlivňují: sociální, urbanistické, ekonomické… Proto musíme být vždy ve střehu, abychom byli schopni strukturovaně a strategicky reagovat.
Co vás napadne, když se řekne česká architektura?
Byl jsem v Česku jen pár dní. Musím se vrátit, abych si udělal reálnější obrázek. Viděl jsem ale zájem a energii analyzovat to, co tu je, abychom přišli s novými odpověďmi. Spolupracoval jsem s mnoha týmy: Mjölk, KOGAA, Herrmann & Coufal nebo Archwerk. To jsou mé nejpřímější reference, u nichž jsem zpozoroval efektivní způsob přístupu k problémům.
Na čem pracujete nyní a co plánujete do budoucna?
Jako novinku chystám několik projektů: umělecké vedení TAC! Festival de Arquitectura Urbana v Granadě (2022). Spolu s Ariadnou Cantis jsem kurátorem výstavy Madrid Diversa v CentroCentro v Madridu, který zahájíme 28. září. Pracuji dále na projektu Goethe Institutu Cities Ahead pro výzkum kreativních měst v Evropě a pro městskou radu Logroño vyvíjím komunikační strategii pro projekty, jako jsou městská agenda Logroño nebo generální plán města.
Další rozhovory:
Sbírka Jeana Prouvého ve Vitra Design Museum
Nepleťme si odvahu s agresivitou
V Londýně bychom marně hledali centrální náměstí českých kvalit
Design by měl začít otázkou, ne tvrzením
Architektura větší než tělo, menší než rodinný dům