White Gallery Osík

Elegantní galerie nedaleko Litomyšle

White Gallery

Obec Osík je coby kamenem dohodil od Litomyšle, perly historické i moderní architektury. Kulturní stánek White Gallery je magickým místem, které byste na vesnici asi nečekali. Komorní stavba láká na vytříbený kulturní program a svým technologickým řešením uchovávání uměleckých děl přitahuje odborníky ze světa umění. Architekt Jiří Krejčík přišel s moderní stavbou, která nadchne nejen svým výrazem, ale řešením, které skrývá uvnitř.

Pocta Ludmile Jandové

White Gallery vznikla na popud Martina Jandy, syna manželů umělců Jandových. Slouží především k uložení výtvarného díla malířky a grafičky Ludmily Jandové (1938 – 2008). Dále zde najdeme sbírku grafických listů od více než 300 autorů, jež se svým manželem sochařem Františkem Jandou shromáždili za svého života. Celkem je zde uloženo na 14 000 uměleckých děl. Nevelký objekt v sobě kombinuje depozitář s galerií umění vystavující díla malířů druhé poloviny 20. století.

Galerie v zeleni

Meandr říčky Desínky vytvořil na kraji vsi směrem k Litomyšli magické místo přímo stvořené pro elegantní bílou stavbu. White Gallery je zasazena do přírodního zákoutí, jehož vzrostlá hustá zeleň ohraničuje pozemek a zároveň galerii tvoří krásnou kulisu. Subtilní čistě bílý skelet v zeleni vyniká a spolu s ní pak vytváří harmonický celek. Galerie vystupuje do exteriéru a přináší kulturu také do okolní zahrady, která je svědkem nevšedních zážitků pod širým nebem. V souladu s místem působí sousední stará chalupa, ve které od roku 1968 žili a tvořili manželé Jandovi. V tomto bývalém hostinci se dnes nachází původní ateliér.

Dům v domě

Místo, do něhož je galerie usazena, podtrhávají historické analogie, na které se architektura stavby odvolává. Cesta vedoucí diagonálně k průčelí budovy vtahuje návštěvníka do kompoziční hry hned při vstupu. Toto dokonalé zasazení do „divoké“ přírodní scenérie odkazuje na drobné stavby, které se odkrývaly v rafinovaných pohledových osách klasicistních a romantických zámeckých parků. Inspiraci můžeme rovněž nalézt v realizacích „domů v přírodě“ mezi 30. a 50. lety 20. století.

Architektonické řešení vychází z myšlenky domu v domě. Ve středu stavby se nachází depozitář trezorového typu, který splňuje přísné požadavky na uchovávání uměleckých děl na papírovém podkladě i vysoké bezpečnostní normy. Kolem dokola je navržena obvodová chodba sloužící jako výstavní galerie s průhledy do zahrady.

Archivační unikát

Depozitář je z hlediska klimatických a technologických požadavků unikátním řešením, které budí zájem odborníků ze světa umění. Způsob, kterým se budovu podařilo navrhnout je v celoevropském měřítku existujících depozitářů jedinečný a je ideálním řešením pro objekty kladoucí maximální důraz na kvalitu vnitřního klimatu. I když zde nebyly použité vzduchotechnické rozvody, je budova naprosto klimaticky stabilní, a to při minimální provozně energetické zátěži. Tomu napomáhá i fakt, že prosklená je pouze severní stěna, jež je překryta vstupním portikem. Ostatní zdi jsou proti slunečním paprskům chráněny předsunutou střešní deskou.

Depozitář dále doplňuje prostor pro badatelskou činnost a práci s uměleckými artefakty, které jsou uloženy ve svislých zásuvných modulech (pro rámové obrazy) a vodorovných zásuvných šuplatech pro volně ložené práce na papíře. K depozitárnímu boxu přiléhá servisní trakt s technickým zázemím pro řízení vnitřního klimatu.

Světový přínos

White Gallery vyniká vytříbeným architektonickým pojetím a ukázala také zásadní přínos pro stavbu depozitářů. Doposud stavěné depozity, jež klimatizuje trubní vzduchotechnika, se ukázaly pro uchovávání papírových cenností jako zcela nevhodné. Koncept domu v domě, kdy je depozitní kobka postavena z nepálených cihel, bez tepelné korekce, a kde je temperován pouze obvodový prostor, formuloval nové obecné standardy, které využívají nejrenomovanější instituce jak v České republice, tak v zahraničí.

Architektonické řešení: Ing. arch. Jiří Krejčík // ARN studio

Spolupráce: Martin Janda, Marek Tichý, Petr Rohlíček

Lokalita: Osík u Litomyšle

Projekt: 2005

Rok realizace: 2010

Zastavěná plocha:  250 m²

Plocha pozemku: 1146 m²

 


Náš tip

ARTERIOR: QARTA Architektura

ARTERIOR: Petr Hájek ARCHITEKTI

Sledujte také seriál Daniely Kozákové, která pravidelně přispívá svými tipy a postřehy, jak investovat do umění.

Jak sbírat a nakupovat umění?

Jak nakupovat umělecká díla současných autorů?

Art glosář #1 – Catalogue raisonné

Fenomén NFT art

Fenomén NFT a trh s uměním (2. díl)

Průvodce sběratele na Art Basel

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU