Seriál Fritz Hansen: 2. díl

Arne Jacobsen vtiskl designu Fritz Hansen tvář

Za každou úspěšnou společností obvykle stojí významná jména a výrazné osobnosti. Ne jinak je tomu i v případě Fritz Hansen, kde kromě zakladatelů osudem společnosti výrazně zahýbal mladý a talentovaný designér Arne Jacobsen (1902 – 1971).

V roce 1934 začíná Fritz Hansen spolupráci s architektem Kaarem Klintem a tehdy velmi mladým a talentovaným Arne Jacobsenem. Vzniká slavná židle Ant, kterou Jacobsen navrhl pro restauraci divadla Bellevue v Klampenborgu. Ant byla první a dodnes je nejslavnější židlí, kterou Arne Jacobsen navrhl. Je stohovatelná, s jednoduchým sedákem a opěrákem. Původně měla tři nohy, souběžně s tím se ale začala vyrábět také varianta se čtyřmi nohami.

Její autor, architekt a designér Arne Jacobsen se narodil v Kodani v rodině zámožného obchodníka. Už během studia prokazoval mimořádný talent v kreslení a jeho kreativita byla nepřehlédnutelná. Po krátké námořnické a zednické zkušenosti se Arne Jacobsen přihlásil na kodaňskou techniku, kde v roce 1924 úspěšně ukončil studium. Poté studoval architekturu na Dánské královské akademii u profesora Kaareho Klinta.  Právě on měl na další profesní směrování Arneho Jacobsena určující vliv.

Už v roce 1925 byl talentovaný mladý architekt odměněn stříbrnou medailí světové výstavě v Paříži a v roce 1929, v sedmadvaceti letech, zvítězil na kodaňské výstavě architektury se svým ultramoderním konceptem Domu budoucnosti. Jeho dlouholeté přátelství a spolupráce s dalším z hybatelů severského designu Fritzem Hansenem posunuly do té doby nepříliš známý dánský design na mapu světového designu. Návrhy Arneho Jacobsena ve své době vyvolaly doslova technickou revoluci v oblasti sedacího nábytku.

Navrženo Arne Jacobsenem

V oblasti designu Jacobsen jen zřídkakdy věděl, kam přesně jej jeho nápady zavedou. Kromě základní myšlenky, pojaté s pronikavým smyslem pro proporce a neobvyklým talentem pro design a formu, nebylo nic předem určeno. Jeho zdánlivě nenucený přístup k designu spojený s bystrým smyslem pro proporce a vzácným talentem pro formu vedly k vytváření objektů trvalé krásy.

Kvůli intuitivnímu procesu designéra jej ostatní vnímali jako nejistého a postrádajícího směr. Pracoval organicky a posouval hranice možného, jak postupovaly jeho myšlenky. Forma, technologie a materiály byly pečlivě zvažovány na každém kroku a poskytovaly mu rámec, ze kterého mohl rozvíjet své nápady. Od přírody perfekcionista své návrhy neustále zdokonaloval, rozpracovával počáteční náčrty, zkoumal a vyvíjel nové techniky, což však často vedlo ke zpožděním ve výrobě.

S Arne Jacobsenem nebylo jednoduché pracovat. Byl sarkastický a náročný, a dokonce vyžadoval, aby jeho vlastní zaměstnanci pracovali nepřetržitě na úkor osobního života. Doma stavěl šálky a sklenice do úhledných řad a trval na tom, aby byly dětské hračky uloženy mimo dohled.

Jacobsen se často snažil uniknout právě tomu, co pomáhal vytvořit: „Dusím se estetikou,“ říkal v soukromí, kde i pečivo, které jedl, muselo vypadat stejně dobře, jak chutnalo. Není proto divu, že často hledal radost a pohodlí v místech, kde vládl antidesign a antiestetika. Jeho odkaz průkopnického a nekompromisního modernistického designéra a přírodu milujícího, přívětivého muže, odráží jeho komplexní povahu.

Tvorba Arne Jacobsena

Signifikantní a ucelený výsledek Jacobsenovy bohaté tvorby je interiérový design v hotelu SAS Royal v Kodani, jehož součástí je dnes již legendární sedací nábytek. Najdeme zde snad všechny ikonické kousky – křesla Egg™, Swan™, Drop™ nebo Pot™.

O současném designu Fritz Hansen se dozvíte již brzy v dalším díle seriálu Fritz Hansen.
Více informací najdete také na www.fritzhansen.com. Dánskou firmu na českém a slovenském trhu zastupuje společnost DESIGNum Pavly Preissové.

Čtěte také:

Seriál Fritz Hansen: 1. díl


Další články:

Ve Zlíně podporují mladý design

Dům se stodolou v Jizerských horách

Chybí větší odvaha k nečekaným kombinacím

Konverze hotelu Vltavan v Sedlčanech

Knihovna Petra Hájka

Strix Chomutov od Studia Reaktor

Chata pod Bukovou horou

Zdá se, že kvalita české architektury zvýšila svůj plošný standard

Centrála ČSOB v Hradci Králové

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU