Seriál Fritz Hansen: 1. díl

FRITZ HANSEN spojuje řemeslo, tradici a design již 150 let

Partnerský článekFritz Hansen

Ikonický dánský výrobce nábytku Fritz Hansen slaví letos 150. výročí od svého vzniku. Co stojí za úspěchem této tradiční značky a jaká je její historie? Poznejte s námi jména, která se vydala po cestě spojené s dánským fenoménem a podtrhla kvalitní řemeslné zpracování, obchodního ducha a od počátku zvládnuté procesy svým jedinečným nadáním a kreativitou.

Maximální kreativita a minimalistický design

Historie dánského fenoménu spadá do konce 19. století, konkrétně do roku 1872, kdy podnikavý truhlář Fritz Hansen získal živnostenské oprávnění. O sedm let později rodák z Nakskova otevírá v Kodani společnost na výrobu nábytku a zaměstnává zde svého syna Christiana. V prvních dekádách vyrábí nábytek pro dánský parlament, Nejvyšší soud v paláci Christiansburg, univerzitní knihovnu, kodaňskou radnici a další významné instituce.

Před první světovou válkou Christian začíná experimentovat s technikami ohýbání párou a Fritz Hansen se stává světovým lídrem v lisovaném a laminátovém dřevěném nábytku. Mimo jiné uvádí na trh úplně první dánský ocelový nábytek a ikonickou židli Church od Kaare Klint, která zůstává v kolekci Fritz Hansen až do roku 2004.

Dvě dekády Arne Jacobsena

V roce 1944 pak architekt a designér Hans. J. Wegner vytváří svou první ikonu pro Fritz Hansen. China Chair™ je sochařskou oslavou dřeva a nejlepšího řemesla. Krátce po druhé světové válce přichází na scénu mladý designér Arne Jacobsen a vzniká spolupráce trvající téměř dvě desetiletí. Jacobsenův průlom přichází s představením židle Ant™ – předchůdce jeho fenomenálně úspěšné židle Series 7™.

Jacobsenova tvorba je výrazná a utváří novodobý směr značky Fritz Hansen, zejména pak v 50. a 60. letech minulého století. Zrodí se nadčasové designové hvězdy jako křeslo Egg™ a Swan™, navržené pro SAS Royal Hotel v Kodani nebo elegantní a architektonické lehátko Series 3300™ pro terminál SAS.

Koncem 70. let má značka své renomé a pevné místo na trhu, dochází také k velké změně. V roce 1979, při oslavách 107. výročí, FH oznamuje, že již nezůstává plně v rukou rodiny a prodává 75 % svých akcií společnosti Skandinavisk Holding. V éře 70. let provokuje jménem společnosti například designér Verner Panton.

Nová vlna

V 90. letech dochází k expanzi a Fritz Hansen se soustředí primárně na pět oblastí: jídelna, konferenční místnost, relaxační místnost, kancelářské prostory a soukromý dům. Firma se zabývá transformací z výrobní společnosti na globální značku a vyjadřuje důležitost nábytku jako výraz individuality v profesionálním i soukromém prostředí. Jsou přizváni noví mladí designéři jako Kasper Salto s kolekcí The Ice™ series a Little Friend™.

V poslední dekádě je Fritz Hansen globální silný brand, který má své místo v po celém světě a představuje nábytek pro použití v soukromých i veřejných prostorech.

Od roku 2011 pro Fritz Hansen navrhuje uznávaný španělský designér Jaime Hayon. Výsledkem spolupráce je krásný, pohodlný a plastický nábytek spolu s elegantními a funkčními doplňky. Zároveň rozšiřuje Fritz Hansen své portfolio o osvětlení a doplňky.

Dánskou firmu Fritz Hansen na českém a slovenském trhu agenturně zastupuje společnost DESIGNum. Více informací o historii značky najdete na www.fritzhansen.com.


Další články:

Centrála ČSOB v Hradci Králové

Kanceláře Ab InBev od studia Perspektiv

Žižkovský byt podle Barbory Léblové

Nové sídlo Českých přístavů od ADNS

TH House

Dům u Tiché Orlice

Malé byty

Rezidence Kostelec

Kanceláře Parker Hannifin podle YUAR

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU