O designu svítidel Aldit

Rozhovor s designérkou Alenou Heřmanovou

čeští výrobci

Značka Aldit je proslulá svými skleněnými lustry, jež kombinují tradici sklářského řemesla, moderní technologii a inovativní přístup. Firma se zabývá nejen výrobou bytových svítidel, ale realizuje také projekty světelných instalací na zakázku. Originální světelné objekty Aldit se stávají dominantou přepychových interiérů po celém světě. Ve východní Evropě najdeme broušené lustry, v Rusku jsou v oblibě lustry plné křišťálu a české sklářské řemeslo firma prezentuje také v České republice, a to například v showroomu výrobce pian Petrof.

Pod značkou „Bohemian Glass Masters“ navazuje Aldit na tradici českého sklářství a zároveň zodpovědně zachovává kulturní dědictví tohoto oboru. Český výrobce unikátních instalací křišťálového osvětlení a uměleckých děl spolupracuje s těmi nejlepšími designéry. Na kolekci jedinečných svítidel Diversity se podílel designér Jaroslav Bejvl a design svých výrobků firma vložila také do rukou architekta, designéra a profesora Jiřího Pelcla. Mezi těmi, kteří rozhodují nejen o tvorbě designu, ale také o chodu firmy, je designérka Alena Heřmanová. Po studiích designu skla a šperku na Technické univerzitě v Liberci nastoupila do již zaběhnuté firmy Aldit, kde nyní působí již desátým rokem. Designérka nám v rozhovoru odhaluje jak vzniká design světelných kousků Aldit.

Kdo vás přivedl k designu a sklu? Proč jste se po studiích rozhodla nastoupit právě do firmy Aldit?

Už jako dítě jsem u mé babičky viděla výrobu bižuterie a kompletaci lustrových ověsů, vše jsem si tehdy se zájmem zkoušela. Myslím, že region, ve kterém jsem vyrůstala, mi dal dostatek možností si sklo zamilovat. V dětství bylo mým koníčkem kreslení, později jsem si u rodičů prosadila přestoupit z gymnázia na SUPŠ v Jablonci nad Nisou, pak následovala studia na TUL. Tam jsem studovala design skla a šperku, konkrétně specializace na svítidla mě však potkala až v Alditu.

Jaký byl první projekt, který se vám ve firmě Aldit podařilo realizovat?

V počátku mého působení v Alditu bylo „denním chlebem“ vzorování klasických křišťálových a odlitkových svítidel, zejména rozšiřování jednotlivých modelů o jeho modifikace (např. lustr s jiným počtem ramen, nástěník), pak také nové modely. Prvním větším projektem bylo 10 metrů dlouhé svítidlo složené ze stylizovaných ryb – kapek v odstínech barev moře tvořících hejno (Aquamarine, Tyrkys). Bylo to svítidlo umístěné na venkovní terase hotelové restaurace sousedící s mořem, uvnitř každé skleněné kapky byl integrován LED čip s dynamickým svícením. Před realizací jsem měla možnost toto místo navštívit. Zajímavostí je, že celý hotel zničil hurikán a totožné svítidlo jsme realizovali podruhé.

Na jakých produktech nebo kolekcích jste se podílela a jak?

Na zakázkových projektech (95 % obratu firmy) začínáme s návrhem od architekta/interiérového designéra, můj přínos je vyvinout s Aldit týmem svítidlo tak, aby se zachovala jeho estetická hodnota a současně zůstalo plně funkční – svítivost, rozptyl světla, vhodně zvolený typ kovu i skla, atd. a aby se dalo co nejjednodušeji vyrobit a na místě instalovat. Z nové moderní kolekce jsou mnou navzorované produkty Orb, Dorico a čtyři další, které se ještě nedostaly do katalogu.

U jakých milníků firmy jste stála?

Z mého pohledu nejzásadnějším milníkem bylo zrušení výroby klasických bytových svítidel a specializace na projektová svítidla. Spolu s manželem jsme stáli v začátcích a vše společně budovali.

Jak byste popsala kreativní proces při navrhování designu kolekce svítidel?

Většinou se snažím použít jednoduchý tvar (koule, válec,…) a ten ozvláštnit, např. kolekce Orb je koule s broušeným prstencem, precizně vybroušené plochy a jejich geometrie tvoří až mystickou náladu.

Co všechno vás při navrhování ovlivňuje/omezuje?

Určitě je potřeba znát technologie výroby a různé typy skla. Zásadně tvar ovlivňuje kovová motura, někdy se snažím ji udělat minimalistickou, jindy zase designu prospěje její zvýraznění. Zásadní je také velikost světelného zdroje, protože je většinou integrovaný ve skleněné části. Dnes už jsou naštěstí rozšířené i světelné zdroje malých rozměrů (LED čipy).

Na základě čeho oslovujete designéry ke spolupráci a jak probíhala spolupráce s Jiřím Pelclem?

Na základě jejich zkušeností, aby výsledek zapadal do našeho konceptu. Důležité jsou i vzájemné sympatie. Je pro mě zážitkem spolupracovat s takovou osobností jako je pan profesor Pelcl. Konečným návrhům nejdříve předcházela návštěva u nás ve výrobě. Přestože jsme chtěli navzorovat svítidla, pana Pelcla u nás zaujal malý kousek (vzorek) litého skla a prvním společným produktem byla litá mísa z kolekce Lake. Nyní vzorujeme 3 kolekce svítidel. Obecně designér většinou představí návrhy, vybrané rozpracuje, sdílí s námi 3D model a my už se pak postaráme o výrobu prototypů.

Na jakých projektech nyní pracujete a co chystáte do budoucna?

V současnosti vyrábíme zakázková svítidla pro několik privátních rezidencí, z těch větších instalací např. 1,5 m dlouhé svítidlo obložené destičkami z pravého alabastru, šestimetrové svítidlo ze skleněných kapek a na jedné soukromé jachtě zaplníme prostor 8 m2 skleněnými květy. Do budoucna, mimo to, že budeme pokračovat v projektech na zakázku, plánujeme rozšířit kolekci o nové modely.

Jaký je váš oblíbený produkt/kolekce?

Svítidlo Whisper od Jaroslava Bejvla

Čeští výrobci

Multimediální projekt zkušeného autorského týmu představuje výběr předních českých firem, vyrábějících designové produkty. Propojujeme svět online prezentace, audiovizuální tvorby a 3D virtuální prohlídky. České výrobní firmy mají dlouholetou tradici a projekt Čeští výrobci multimediální formou ukazuje, co v České republice umíme, jak dobře to umíme a proč musíme toto naše dědictví i současné technologie ukazovat. www.cestivyrobci.cz

Čeští výrobci: Aldit

Další články o projektu Čeští výrobci:

Čeští výrobci

Čeští výrobci: TON

Pravidla úspěchu designérů jsou podobná jako v hudebnímu průmyslu

Čeští výrobci: KOMA Modular

Mnoho lidí si stále myslí, že je modularita pouze levnější způsob výstavby

Čeští výrobci: Benlemi

Je důležité mít nápad, důležitější je ale jeho proveditelnost

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU