Pravidla úspěchu designérů jsou podobná jako v hudebnímu průmyslu

S Alexanderem Guflerem o ohýbaném nábytku TON

Jak vnímá svou práci designér Alexander Gufler? V prvním díle série rozhovorů projektu Čeští výrobci nás s historií i současností české nábytkářské společnosti TON seznámila marketingová ředitelka firmy, Anna Handlová. V rámci rozhovoru nechyběla také zmínka o signifikantním produktu značky – křeslo Merano, jejíž autorem je právě současný kreativní ředitel značky, Alexander Gufler. Vedle Merana navrhl také kolekci čalouněných židlí Alba nebo stolů Lasu. Merano je také název města, ve kterém se designér narodil, dnes však pracuje ve svém vídeňském ateliéru.

Svou kariéru začal jako zlatník v rodinném obchodě. Po magisterském studiu zlatnictví v Pforzheimu pokračoval ve studiu průmyslového designu ve Vídni. Zde už zůstal a založil si vlastní ateliér. V roce 2015 získal cenu IF Design Award. Jeho kolekce Merano byla oceněna také v soutěži Red Dot a Good Design. Úspěch Alexandra Guflera spočívá v preciznosti, každý objekt navrhuje s nejvyšší pozorností ke každému detailu. Jeho práce je kombinací hluboké znalosti materiálů a procesů, jednoduchosti a funkčnosti.

Jaká byla vaše první zkušenost s firmou TON? Jak dlouho pro tuto značku pracujete?

S TON jsem se setkal poprvé, když jsem vystavoval své křeslo Merano na Mezinárodním veletrhu nábytku IMM v Kolíně nad Rýnem v roce 2010. V té době jsem o firmě TON nic nevěděl a právě tam jsme se rozhodli zahájit spolupráci, dnes je to tak již 11 let.

Jak je tato značka vnímána v zahraničí?

Po první návštěvě v Bystřici jsem byl překvapen velikostí a dlouhou historií firmy. V zahraničí zaznamenala značka za posledních 10 let díky svým novým designům malý pokrok, ale stále zde nemá takové postavení jako v České republice. V této oblasti určitě existuje prostor pro zlepšení.

V čem spočívá role kreativního ředitele firmy TON?

Spočívá ve všech kreativních rozhodnutích týkajících se značky, včetně jejích produktů, odpovídajícímu vzhledu, showroomů, webových stránek, katalogů atd. Nad všemi těmito tématy musí mít někdo dohled, aby bylo dosaženo konzistentního jazyka reprezentující danou značku. Všechna tato rozhodnutí jsou samozřejmě vždy přijímána v souladu s ostatními kolegy.

Kde vidíte značku v budoucnu, například za 5 let?

Doufám, že se nám za 5 let podaří dosáhnout cílů, které jsme si stanovili. Chtěli bychom ve značce vytvořit silnější designovou kulturu a upevnit pozici TON na mezinárodním trhu s designem jako značku s vysoce kvalitními kusy nábytku.

V jednom rozhovoru jste uvedl, že navrhování židlí je disciplínou na vysoké úrovni. Židle je funkční socha interiéru. Máte svou kreativní múzu?

Ani ne, ale řekl bych, že rozhodně nemohu fungovat bez hudby, která mě dokáže správně naladit. Zvláště když stavím prototypy, baví mě poslouchat hlasitou hudbu. Dalším zdrojem kreativity a inspirace je pro mě vaření. Při něm se můžu po vyčerpávajícím pracovním dni uklidnit a v klidu se sklenkou vína v ruce nad projekty přemýšlet. Také sport má na můj tvůrčí proces dobrý a osvěžující vliv.

Popište nám blíže svůj tvůrčí proces.

Jedná se o konstantní pohyb mezi skicováním, prototypováním a 3D modelováním. Závisí to na daném projektu a pracovním postupu. Vždy se své návrhy snažím stavět tak, abych si je mohl před sebou prohlédnout jako fyzický objekt. Díky tomu lépe chápu proporce, materiály a výrobní procesy.

Jaké jsou temné stránky designérů?

Těžko říct, to pravděpodobně záleží člověk od člověka. Myslím, že pro designéry je obtížné neznámé, neexistence záruky nebo předdefinované cesty k úspěchu. Vlastně tento obor rád srovnávám s hudebním průmyslem, kde jsou pravidla úspěchu podobná.

Je něco, co jste se naučil v oboru zlatnictví, ze kterého nyní čerpáte?

Určitě je to přesnost, trpělivost, vášeň a smysl pro materiály.

Itálie je známá svým jedinečným designem. Jaké jsou podle vás klíčové faktory úspěchu designových značek?

To záleží na značce a na tom, jak jsou dobré a vytrvalé. Pokud odvádí dobrou práci, pak podle mého názoru určitě v konkurenčním prostředí obstojí. Je to všechno o vášni, znalostech a intelektuální schopnosti vytrvale se ptát, aby nedošlo ke stagnaci.

A konečně, jaký je váš oblíbený produkt?

Nemám ten jeden oblíbený kousek, ale například jsem velkým obdivovatelem některých děl Konstantina Grcica.


Alexander Gufler

V současnosti zastává Alexander Gufler pozici kreativního ředitele nábytkářské společnosti TON. Od roku 1861 tato firma používá technologii ručního ohýbání dřeva. Její sídlo naleznete v Bystřici pod Hostýnem, spolupracuje však jak s českými, tak i zahraničními designéry. Filozofií firmy je zachování náročné technologie pro budoucí generace.

Čeští výrobci

Multimediální projekt zkušeného autorského týmu představuje výběr předních českých firem, vyrábějících designové produkty. Propojujeme svět online prezentace, audiovizuální tvorby a 3D virtuální prohlídky. České výrobní firmy mají dlouholetou tradici a projekt Čeští výrobci multimediální formou ukazuje, co v České republice umíme, jak dobře to umíme a proč musíme toto naše dědictví i současné technologie ukazovat. www.cestivyrobci.cz

Čeští výrobci: TON

Další články o českém designu:

Čeští výrobci: TON

Jiří Pelcl & Clap Design

Designové bary a kluby

10 pražských showroomů designu

Hotely, kde si ustelete s designem

Ohlédnutí za letošním Designblokem

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU