Ve zvlněné krajině podhůří Jizerek vyrostl nenápadný, přesto reprezentativní zemědělský areál. Za jednoduchým laťkovým plotem vykukuje vertikálně členěná fasáda rozlehlého hospodářského stavení. Dřevo doplňuje kámen a místo se tak pomyslně vrací k tradici našich předků: poctivému řemeslu a materiálům.
Na pozemku dnešního lihovaru s pěstitelskou pálenicí stávaly dvě stodoly a roubenka. „Půdorysné stopy původních staveb se staly důvodem k trojúhelníkově zastavěné orientaci. Roubená stavba byla v tak havarijním stavu, že už ji bohužel nešlo zachránit,“ vrací se k počátkům projektu architekt Jakub Červenka ze studia Objektor.
Trojúhelník domů okolo dvora se stromem
Trojici stavení v tradičním tvarosloví se sedlovou střechou na pohled sjednocuje fasáda tvořená modřínovými lamelami. Touto úpravou stavby získávají jakýsi vřelý, „domácký“ ráz, který je odlišuje od odfláknuté strohosti hospodářských stavení posledních dekád, zároveň tím ale vycházejí vstříc funkci. Lamely opticky zmenšují dům a fungují jako slunolam proti přehřívání objektu.
Funkce se propisuje do samotné konstrukce jednotlivých staveb: zvolené materiály navazují na to, co se děje uvnitř. Spodní patro lihovaru je částečně zapuštěné v terénu, což umožnilo vybudovat technické zázemí pro destilaci s potřebnými sklady. „Také proto je suterén železobetonový. Naopak horní patro jsme potřebovali vizuálně a objemově odlehčit, proto jsme ho navrhli jako dřevostavbu,“ doplňuje Jakub Červenka.
V rozlehlé budově lihovaru se nachází palírenské stroje: destilační kotle a malá a velká kolona pro pěstitelský výpal. Jakkoli je betonový interiér zamýšlený funkčně, ze strohých povrchů v kombinaci s lesklým destilačním zařízením vyzařuje nepopiratelný estetismus. Prostory palírny doplňuje jednoduchý bar. Šedé stěny oživují dřevěné plochy barového pultu a stolu, kontrast místu dodávají černé prvky jako židle, závěsná konstrukce polic nebo svítidla s měděným podhledem.
Dům jako součást krajiny
Aby se pražští majitelé mohli o podnik starat, v menší, hostinské stavbě si vybudovali zázemí. To bude časem sloužit jako ubytování pro hosty. V budoucnu se totiž počítá s přístavbou rozlehlejšího, pohodlného rodinného domu. Velkorysá okna umožňují otevřený pohled do krajiny, domy v kopci se stávají její součástí.
„Mám rád krásné mlčení staveb, spojuji si je s pojmy jako vyrovnanost, samozřejmost, trvání, přítomnost a integrita, také ale hřejivost a smyslovost; vědomí sebe sama, jsoucnost budovy, schopnost nic nepředstírat, ale něčím být,“ píše Peter Zumthor v knize Promýšlet architekturu. Dvojice staveb od studia Objektor je jedním z příkladů takové sebevědomé, ale nenápadné architektury, jejíž účel a forma dokonale souzní.
Další články:
Charismatický žižkovský mezonet
Kvalitní architektuře se daří spíše v menších městech nebo na vesnicích
Nové kanceláře Heureky od studia Hezkey
Pokud nápad přežije časový odstup, stane se z něj Květ hlubin
Umělec může být ekologický, ale je odkázán na konceptuální tvorbu