Gran Fierro II. od Formafatal

Argentinská restaurace s ekologickým odkazem

Restaurace Gran Fierro stála v roce 2015 u zrodu studia Formafatal, které navrhlo její interiér. Projektu nové provozovny v ulici Myslíkova, nedaleko funkcionalistické galerie Mánes, se chopil stejný ateliér, avšak čelil nové výzvě –⁠ jak zasadit restauraci do historické budovy, která navíc spadá do památkové zóny UNESCO?

„Naše studio dostalo jednoznačné zadání, a to navázat na design restaurace Gran Fierro ve Voršilské ulici. Interiér původního podniku už měl svůj charakter, zákazníci na to byli zvyklí. Na přání klienta jsme v novém interiéru z velké části uplatnili původní vybavení a doplnili ho o nové prvky, které na prvotní design navazují,“ vysvětlují architektky Dagmar Štěpánová a Iveta Tesařová z Formafatal.

Nový přístup k již známým prvkům

„Snaha o maximální využití vybavení a mobiliáře původní restaurace v jisté míře definovala směr, použité materiály a základní barevnost interiéru. Do návrhu jsme vsadili nové prvky, opět odkazující na surové stavební materiály, které ovšem dostávají zcela novou funkci. Obnažené ocelové HEB nosníky slouží jako podnože k lavicím, roxorové tyče opticky předělují prostor v jeho částech nebo je z nich navržena velkorysá vinotéka přes celou stěnu. Kari sítě slouží jako treláž pro zelené rostliny a oplocení zahrádky,“ popisují architektky. Gran Fierro v lokalitě navazuje také na léta provozovaný hostinec.

Transformace skrze uhlí

Nově zrozené Gran Fierro je rozděleno na tři části – hlavní prostor s integrovanou otevřenou kuchyní, venkovní zahrádku se zimní zahradou a zadní trakt s VIP salónky. Ve vstupní části restaurace nás přivítá dekorativní předstěna, která je symbolickým odkazem nového přístupu, filozofie Gran Fierra a jejího majitele, který vyměnil dřevěné uhlí za biouhlí.

„Originální návrh stěny s dřevěným uhlím spustil jednu z největších transformací restaurace. Protože jsme chtěli vystavovat dřevěné uhlí jako dekorativní předměty, museli jsme hluboce přemýšlet o dřevěném uhlí a jeho původu. Tehdy jsme zjistili, že mnoho produkcí dřevěného uhlí přispívá k odlesňování. Rozhodli jsme se o tom šířit povědomí a také jsme začali vyrábět vlastní ekologické uhlí. Nyní můžeme říci, že tato stěna je naším nejsilnějším vizuálním vzkazem,“ říká majitel Gran Fierra Juan Cruz Pacin.

Vizuální koncept udržitelnosti pak pokračuje do zadní části restaurace, kde je z uhlí vytvořena například zavěšená klenba jednoho ze salónků. V maximální možné míře jsme recyklovali stávající vybavení první restaurace Gran Fierro a použili jej znova,“ dodávají architektky ke svému návrhu.

Jak jste přistupovali k místu, jež je součástí památkové zóny UNESCO?

S kritérii spojenými se zónou UNESCO se při rekonstrukci celého objektu potýkala realizační firma, na naší straně už bylo pouze navrhnout interiér, aniž bychom v návrzích zasahovali do stavebních konstrukcí.

Beton je stěžejním motivem restaurace. Jak jste s tímto surovým materiálem v interiéru restaurace pracovali?

V návrhu jsme použili obyčejné betonové tvarovky, ze kterých je zhotovena celá dlouhá podsvícená předstěna. V okénku každé tvarovky je zavěšený uhel a vzniká tak velká vitrínová stěna plná těchto artefaktů, jakožto symbolu, že restaurace s novou adresou zároveň změnila svůj postoj a pro přípravu nabízených pokrmů začala vyrábět své vlastní biouhlí.

Betonové tvarovky v kombinaci s dalšími materiály, jejich zpracováním a s ambientním osvětlením nepůsobí chladně. Vzniklo naopak vlídné a útulné prostředí, kde zákazník rád tráví večer. Pro stěny jsme zvolili patinovou výmalbu, která nechává vyniknout krásně modelovanému klenutému prostoru.

Bylo nutné prostor výrobě biouhlí přizpůsobit?

Žádné speciální požadavky, které by měly vliv na návrh interiéru, nebylo třeba řešit. Naopak jsme se nechali novým přístupem inspirovat, tuto myšlenku rozvinuli a téma nechali propsat do návrhu interiéru formou uhlových instalací.

Kostarika je domovem mnoha vašich realizací. Jaká jsou specifika středoamerického přístupu k udržitelnosti?

Kostarika se stala nejen domovem našich realizací, ale také naším vlastním domovem. V současné době má studio Formafatal svou pobočku také zde. Přístup a téma udržitelnosti je o dialogu mezi klientem a architektem. V podstatě nemusí záležet na lokalitě, ve které zemi navrhujete, ani kde stavíte.

Obecně je ale Kostarika průkopníkem a skvělým vzorem v přístupu k ekologii a k obnovitelným zdrojům. Jde příkladem i dalším státům Střední Ameriky. Velké území Kostariky tvoří národní parky. Jsou zde celkem přísná pravidla a omezení, když stavíte v džungli. (Nemyslím teď městský development.) Tato pravidla směřují k tomu, aby se chránila příroda a vodní zdroje, nekácely se stromy, je regulována zastavěnost a tak dále.

Čím se vyznačuje vaše práce?

Naše realizace jsou zde vidět, protože jsou jiné. Mísí se v nich evropská preciznost a myšlení se středoamerickou hravostí a rozvolněností. Z mého pohledu si to zde většina architektů a stavebních firem snaží spíš zjednodušit a nepouští se do ničeho nového nebo komplikovaného. To se propíše do výsledku, a proto většina novostaveb vypadá stejně.

Čím je Gran Fierro jiné v rámci vaší tvorby? Vyzkoušeli jste si něco poprvé?

V každém projektu zkoušíme něco poprvé. S návrhy a realizacemi gastro projektů máme už hodně zkušeností a patří k našim nejoblíbenějším. Návrhy restaurací nám poskytují vždy mnoho možností a svobody, jak si hrát i s obyčejnými materiály.

Při navrhování prvního Gran Fierra jsme vzhledem k velmi omezenému budgetu začali v návrzích pracovat se stavebními materiály, které jsme v jejich surové podobě přiznali, ale použili k jinému účelu. Povznesli jsme tyto obyčejné stavební materiály na interiérové prvky a v kombinaci se dřevem, kůží a doplňky přímo z Argentiny vznikl jedinečný interiér restaurace.

V novém Fierru jsme na tento princip navázali a navrhli předstěnu z betonových tvarovek. Argentinskými pásky do kalhot jsme například přichytili polštáře k lavicím. Uhly jsou jako symbolické šperky nebo je z nich vyhotovená klenba celé jedné místnosti.

Formafatal

Studio Formafatal založila architektka Dagmar Štěpánová. Její tým nyní tvoří Katarína, Jan, Martina, Dana, Iveta, Anna, Debora, Petra a Lucie. Ateliér se věnuje návrhům veřejných prostor, ve kterých se lidé cítí jako doma, a domovům, které jsou šité klientům na míru. Ke všem projektům přistupují s důrazem na konkrétní lidské potřeby. Individuální přístup u každého projektu zakládají na vzájemném porozumění s klientem, nadšení, přirozené spolupráci a na jednotných koncepčních řešeních. Projekty řeší komplexně od kreativního konceptu až po realizaci s důrazem na detail.

V současné době studio Formafatal pracuje na řadě komerčních a rezidenčních projektů nejen v České republice, ale napříč světem. Za své zrealizované projekty interiérů získalo studio již celou řadu tuzemských i mezinárodních ocenění a vítězství – např. za Art Villas Costa Rica, vinný bar Autentista, noční klub Moon Club nebo Loft Hřebenky.


Další krásné interiéry:

Restaurace Mistro

Restaurace Pilsnerka

Designové pivovary II

Areál Kocanda

Designové pivovary I.

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU