Práce se světlem a stínem se posune do popředí celého řešení moderních staveb

Rozhovor s Tomášem Koňaříkem z firmy Climax

climax
Partnerský článekClimax

Firma Climax se sídlem a výrobou ve Vsetíně vznikla v roce 1992 a je největším výrobcem stínicí techniky v Česku. Společnost s miliardovým obratem své produkty vyváží do více než 30 zemí světa. Její dceřiné společnosti se nachází ve Francii, Švýcarsku a Švédsku. Climax vyrábí všechny produkty na míru, pod touto značkou tak vzniká stínění pro rodinné domy, rezidenční objekty, kancelářské budovy, ale také historické stavby. Tomáš Koňařík, projektový manažer firmy, v rozhovoru vysvětluje, v jaké fázi návrhu nad stíněním přemýšlet i to, jaké stínění bylo použito při rekonstrukci vily Tugendhat.

Zastínění nebo práce s exteriérovým světlem jsou obvykle na okraji zájmu architektů – proč tomu podle vás tak je?

Na tuto otázku neznám odpověď a často si ji také kladu. V dnešním pojetí projektu se stínění dostává spíše do pozice účelového prvku stavby, který zabraňuje slunci, aby nerušilo náš komfort žití. Všímám si ale zlepšení a změny pohledu na práci se světlem a stínem. A to nejen u velkých developerských projektů, ale také v projektech rodinných domů. Věřím, že práce se světlem a stínem se posune do popředí celého řešení moderních staveb.

Markýzy, žaluzie a další stínicí prvky jsou často vnímány jako „něco navíc”, něco, co kazí celkový dojem. Jak se na tyto prvky dívat z pohledu architekta?

Produkty Climax se snaží jít s dobou a dbají na nové trendy v designu. Chceme, aby výrobky lahodily oku a architektonickému řešení. U markýz jsou to třeba boxové typy těchto produktů, u venkovních žaluzií si můžete vybrat až z 5 druhů a tvarů lamel. Barevné rozhraní našich výrobků je celá paleta RAL barev.

Velmi oblíbené u architektů a projektantů jsou moderní látkové svislé fasádní clony. A čím dál více jsou využívané a oblíbené bioklimatické pergoly. Všechny zmíněné prvky dokážou celkovou stavbu změnit jak vizuálně, a to k lepšímu, ale také po technické stránce, a to od řešení přehřívání místností po jejich ventilaci až po stránku řešení soukromí.

V jaké fázi návrhu s nimi začít aktivně pracovat a vybírat je?

Z mého pohledu by se mělo se stíněním, od žaluzií až po pergolu, počítat na začátku projektu. Jedná se jak o kompletní vizuální pohled, tak i o technický záměr. Ve většině případech se toto řeší na konci a někdy až na stavbě, což je špatně.

Od plně klimatizovaných budov dnes jdeme k přirozené rekuperaci vzduchu – i tam hraje zastínění významnou roli. Jak se promítá do TZB řešení budov?

V dnešní době se klade důraz na automatizaci a propojení chytrých systémů do řízení budov, kde jsou stínicí prvky propojeny s teplotními nebo slunečními čidly a dalšími možnostmi osazení do těchto systémů.

Najdeme ve vašem portfoliu také univerzální a nadčasové klasiky?

Climax určitě hledí do budoucna a snaží se své produkty zlepšovat a vyvíjet, ale klasika je také zastoupena. Napadají mne produkty jako jsou látkové markýzy, vnitřní žaluzie nebo vnitřní látkové stínění.

Mezi vaše realizace patří také slavná vila Tugendhat: jak řešit zastínění u památkových objektů tohoto typu?

Vila Tugendhat byl specifický projekt. U tohoto projektu bylo jasně dáno, jak se bude řešit oprava markýz a co nás bude čekat. Celkový záměr renovace musel vypadat tak jako by byl opět rok 1930. Byli jsme nadšení, když nás oslovili, abychom se účastnili rekonstrukce takového klenotu, jakým je vila Tugendhat.

Jak konkrétně jste postupovali v případě vily Tugendhat?

Jednalo se o kompletní renovaci původních systémů. Nové díly, které se použily, jsou kopiemi původních prvků markýzy samotné.

Textilie a obecně stínicí materiál je klíčový: musí být slunci, vodě i vzduchu odolný. Jaké materiály používáte?

Pokud se jedná o venkovní látkové stínění, máme na výběr akrylové látky, blackoutové látky a látky Soltis. U vnitřního látkového stínění jsou zastoupeny pouze blackoutové látky, které místnost zcela zatemní.

Jak je to s jejich trvanlivostí a zárukami?

Trvanlivost u těchto typů je vždy podmíněna správným ošetřením látky. Pokud zákazník dodrží pravidla pro využívaní a ošetření látek, tak se nemusíme bát a dá se říci, že látka vydrží na věky. Záruka je u nás standardně nastavena na 4 roky.

Do jakých zemí převážně dodáváte své produkty a řešení?

V případě stínění Climax zeměpisná lokace nehraje roli, naše produkty najdete v Chorvatsku, Austrálii, Izraeli, ale také v severských zemích, jako je Švédsko.

Je v Čechách architekt nebo studio, které, co se týče stínění stojí za pozornost?

Vyloženě nemáme vytipována studia, která jsou mistry ve stínění. Začínají však být výjimky, které se zajímají o řešení stínění ve svých projektech. Napadá mě Ateliér Velehradský z Brna a projekt, který jsme společně řešili s atypickým vnitřním trojúhelníkovým stíněním. Vymýšlíme nyní nový typ vnitřního látkového stínění, které bude možná v budoucnu standardním řešením.


Další rozhovory:

Důležité je dokázat komunikovat vlastní koncept

Čeští výrobci: Vespera

Jiří Pelcl | Ateliér Pelcl

Martin Rajniš | Huť architektury

Michal Froněk | Olgoj Chorchoj

Adam Rujbr | Adam Rujbr Architects

Zatím zde nemáme tak silné a specifické architekty

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU