
Kdo, co, kdy a kde? Jaký byl první projekt ateliéru Malfinio, který v roce 2022 založila architektka Martina Homolková? Na čem spolupracovala v rámci ateliéru Formafatal, jaké jsou její srdcové projekty a které realizace ji inspirují? Odpovědi najdete v MINUTĚ.
.
.
Propojenost
Pro mladou rodinu navrhla architektka rekonstrukci bytu v pražské Bubenči z přelomu 19. a 20. století. Nejprve bylo potřeba bytovou jednotku upravit dispozičně: po vybourání příčky se rozšířila koupelna a vznikl centrální prostor, odkud se dále vstupuje do ložnice s pracovním koutem nebo do dětského pokoje s Montessori prvky.
Poměrně konkrétní zadání spočívalo v použití cementové dlažby s výrazným vzorem čtyřcípé hvězdy, dále zakomponování supermirrorového jídelního ostrova, postele a atypické komody. Architektka na malém prostoru tyto prvky propojila a vytvořila kompaktní celek. Harmonie docílila kombinací materiálů, jemné barevnosti a pravidelnými liniemi atypového nábytku.
Pomocí různých světelných zdrojů nechala autorka návrhu vyniknout solitéry, jako například stolek Stella od Jiřího Krejčiříka, křesílko Roly Poly nebo sofa Togo. V neposlední řadě interiéru vévodí také autorské textilie z dílny studia Geometr.
Architektonické řešení: Ing. arch. Martina Homolková // Studio Malfinio
Spolupráce TDI: Ing. Petr Klapka
Lokalita: Praha
Rok dokončení: 2022
Hrubá podlahová plocha: 123 m²
V džungli
Ještě v ateliéru Formafatal se architektka podílela na návrhu soukromé vily v prudkém svahu kostarické džungle. Inspirováni středo- a jihoamerickým koloritem navrhli architekti hranolovitou stavbu levitující nad tropickou vegetací. Vila s terasou a infinit bazénem je otevřena výhledům do oceánu, k příjezdu a sousedním vilám je však ohraničena nenápadnou fasádou bez oken.
Podél zadní fasády obložené opalovanými dřevěnými prkny jsou umístěny technické místnosti, koupelny a kuchyň. Ostatním aktivitám je vymezen otevřený prostor s posuvnými příčkami, který působí jako zastřešená terasa. Prolnutí interiéru s exteriérem umocňuje použití zemitých odstínů a přírodních materiálů. Velká část nábytku vznikla na míru za pomoci lokálních řemeslníků nebo na zakázku v Česku (například svítidla značky Bomma). Zahradní architekturu, která vytváří z džungle další obytné místnosti, měl na starosti ateliér Flera.
Autor: Ing. arch. Dagmar Štěpánová // Formafatal
Spoluautor: Ing. arch. Martina Homolková
Lokalita: Bahia Ballena, Playa Hermosa, Kostarika
Rok dokončení: 2019
Zastavěná plocha: 326 m²
Užitná plocha: 298 m²
Hledání hranic
Aktuálně rozpracovaný projekt se nachází v jednom z prvních funkcionalistických činžovních domů v Praze. Architektka zde rekonstruuje bytovou jednotku, která se stala malou laboratoří s atypickým nábytkem velkého měřítka, kombinacemi materiálů a výtvarných prvků. Návrh spočívá ve vyčištění, otevření a propojení prostoru, do něhož autorka umístila nábytkový blok skrývající dvě koupelny a kuchyň.
V galerijně řešené skořápce vyniká velkoměřítková autorská malba od výtvarnice Kláry Spiškové. Jemnou narůžovělou barevnost interiéru rozbíjí velkoryse použité kovy – brynýrovaný, zastudena válcovaný plech, louhovaný hliník a ohřívaná nerez. Autorka v návrhu použila také americký ořech, výrazným prvkem interiéru je svítidlo Phenomena nebo sofa Togo.
Architektonické řešení: Ing. arch. Martina Homolková // Studio Malfinio
Lokalita: Praha
Stav: v realizaci
Snová inspirace
Ateliér studia AMAA
Architektonické řešení: AMAA
Lokalita: Arzignano, Veneto, Itálie
Rok dokončení: 2018
„Tento projekt vlastního studia ateliéru AMAA se mi opravdu zaryl do paměti. Studovala jsem architekturu, a proto vnímám v prvé řadě celek, prostor a světlo. Tato vestavba do starého skladiště to podle mě všechno zvládla jedinečně. Stojí na pomezí architektury a interiéru. Nějaký takový projekt interiéru dovolujícího velké měřítko bych si také ráda střihla,“ říká architektka Martina Homolková.
„Mám ráda silné koncepty. Ten od AMAA mě učaroval nejen na první pohled zjevným – estetickým – od hmoty přes surové materiály (zrovna ty, co patří do mého DNA) po detail. Obsahuje ale i neviditelnou rovinu návaznosti na kontext místa, ve kterém se nachází. Nově vestavěná industriální hmota vdechla nový život té staré: ve starém opuštěném skladišti vznikla stavba způsobem, jak se dnes staví sklady, možná maličko parádněji, ale z totožných prvků a materiálů. Kombinace obou konceptů je pro mě zásadní přidaná hodnota,“ dodává.
Pozoruhodné orgie
Restaurace Tera
Architektonické řešení: BONE
Lokalita: Dubaj, SAE
Rok dokončení: 2020
Rozloha: 300 m²
„Interiéry obchodů a restaurací jsou jedinečná kategorie. Architekti a designéři si v ní mohou leckdy dovolit víc než v projektech určených pro bydlení. Od jednoho silného sochařského prvku přes netradiční materiál po dokonale harmonizovaný celek z odvážných kombinací. Prostě interiérové orgie. Na každý nový obchod Aesop nebo nějakého velkého módního domu se těším jako malé dítě na Vánoce,“ vysvětluje architektka výběr další inspirativní realizace restaurace Tera od studia BONE.
„Myslím, že v ní autoři zvládli vše skvěle. Přestože použili tmavou, monochromatickou, příjemně zemitou paletu barev, prostor není fádní. Brutální opracování materiálů vyvažují rostliny a měkoučké textilie. Kombinace struktur a textur či sochařská kompozice prvků se neokouká. Ještě je tu ale jedna výjimečná vrstva navíc (a poměrně levně realizovatelná): když celý prostor s koncem dnem potemní, naprosto mění svou atmosféru, začíná rafinované stínové divadlo a prostor dostává úplně jinou dimenzi. Krása,“ rozplývá se architektka, která doporučuje prozkoumat také poslední realizaci ateliéru BONE – Erth Restaurant.