Raději oživit, než zbourat. Podívat se na zašlou budovu jinýma očima, využít její potenciál a naplnit ji novým významem. Henkai architekti v souladu se (zdravým) trendem udržitelnosti v architektuře přeměnili bývalý průmyslový objekt v Rožnově pod Radhoštěm v kreativní ateliéry. Napřed revitalizovali výrobní linku ze třicátých let dvacátého století. Na projekt nazvaný Třetí etáž loni navázala rekonstrukce bývalé barvírny ze sedmdesátých let. Výsledkem je strohý, ale živý interiér s různorodými možnostmi využití.
Přáním investora bylo vytvořit živý objekt, doplnit výrobní funkci haly o další možnosti a přinést do průmyslového areálu každodenní městský život. Upravený objekt dostal název Barevna a byl slavnostně uveden do provozu putující výstavou Místo tvar program/konverze.
Kromě dílen a kanceláří zde vyrostl také byt. Architekti vestavěli interiér do původní konstrukce průmyslové haly, čímž rozlehlý prostor získal úplně jinou dynamiku. Vestavěná mezipatra a členité jednotky funkčně i stavebně doplňují výrobní halu a tím do jejího okolí přivádějí život.
Navrstvená historie
Prostorové uspořádání se podřizuje rámci staré budovy. Zatímco zvenčí se mírně přizpůsobuje novými okny, další vrstvy interiéru vyrůstají ze starého podkladu. Nově vložené prvky vizuálně odlišuje bílá barva, která zároveň interiér opticky zvětšuje a prosvětluje. Se světlem si architekti hrají také skrze okna: některá vkládají mezi jednotlivé místnosti, paprsky do interiéru dopadají také ze stropního světlíku vedeného nad chodbou s ateliéry i bytem s mezipatrem.
Hlavní provozní část je umístěna v prvním podlaží. Jednotlivé ateliéry ve druhém podlaží a byt v zadní části jsou přístupné ze společného foyer a chodby. Barevnu dále tvoří dvě samostatně přístupné jednotky: malá jednopodlažní a větší dvoupodlažní.
Směs každodenního života
Obsazování prostor proběhlo samovolně na základě poptávky na trhu, takže vznikla různorodá směs uživatelů od grafického studia přes showroom firmy nabízející kancelářské židle až po sídlo výrobce odstředivek na plavky.
„Snové představy o vytvoření společenství tvůrčích ateliérů a dílen po vzoru sousední Třetí etáže s bonusem bistra či kavárny se sice úplně nenaplnily, ale přírodním zákonům trhu se podařilo namíchat zajímavou směs náplně a vnést do objektu zmiňovaný každodenní městský život,“ usmívá se Michal Vašek ze studia Henkai architekti.
Dialog šedi s dynamikou života
Korozí prokvetlé ocelové nosníky vizuálně sjednocují všechny místnosti, slouží jako závěsná rampa pro osvětlení či rostliny a fungují jako živý prvek odkazující k historii budovy. Působivý kontrast místu dodává černě lakovaná ocel na zábradlích, schodištích nebo v okenních rámech. Vše ostatní tone v šedém odstínu betonových tvárnic, jejichž strohost vyvažuje dynamická struktura nábytku z dřevěné překližky.
Prázdný prostor sám o sobě působí přísně, což k industriálnímu stylu patří. Výrazné prvky, jako síť v zábradlí na schodech nebo rám kuchyňské linky v ateliéru, vnášejí do interiéru hravé architektonické kvality. O živost místa se postará světlo a – řečeno s Jane Jacobs – lidé, kteří navržené prostory obsadí.
Další články:
Rodinná palírna z modřínu a betonu
Nemám v oblibě složité kurátorské koncepty
Charismatický žižkovský mezonet
Kvalitní architektuře se daří spíše v menších městech nebo na vesnicích
Nové kanceláře Heureky od studia Hezkey
Pokud nápad přežije časový odstup, stane se z něj Květ hlubin