Byl to divoký rok s mnoha problémy, z nichž se nám povedlo vybruslit

Ondřej Zita o spolupráci s architekty i nových produktech Master & Master

Ondřej Zita, foto: Jiří Šebek
Partnerský článekMaster & Master

Ondřej Zita a Luděk Šteigl, přátelé ze Zábřehu na Moravě, založili společnou značku Master & Master, se kterou dobyli český i zahraniční trh. Svým prvním produktem trefili hřebíček na hlavičku. Podnože z ocelové kulatiny podle návrhu Michala Maláška se staly osudovým produktem a nastartovaly motor nyní úspěšné značky.

S prvním produktem jsme měli štěstí, skvěle se prodával a vyrábíme ho dodnes. To nám v začátku dodalo odvahu i potřebnou finanční stabilitu. Naše kolekce se od té doby dost rozšířila, ale z toho prvního úspěchu stále čerpáme. Po podnožích Diamond následoval další produkt – regálové systémy od Tomáše Vargy – které také dodnes patří mezi naše bestsellery,“ vzpomíná na začátky podnikání jeden z dvojice, Ondřej Zita.

Oba měli už od začátku budování vlastní firmy evropskou ambici. „Nechtěl jsem ani nedokázal si sám sebe představit, že budu někde zaměstnaný. Chtěl jsem svobodu,“ vysvětluje svou motivaci Zita, absolvent ateliéru grafického designu na UMPRUM. Jeho kolega Luděk Šteigl je vyučeným truhlářem, který do společného podnikání vkládá své zkušenostmi ze zahraničí.

Luděk je více technický a já jsem zase kreativní typ. Vzájemně se doplňujeme. Máme rozdělené pole působnosti: já působím v Praze, mám na starosti showroom, komunikuji s designéry a architekty. Luděk se stará o výrobu na Moravě,“ popisuje spolupráci Ondřej Zita.

Demokratický design

Cílem obou zakladatelů je přinášet na trh tzv. demokratický design. Značka Master & Master si zakládá na lokální výrobě dostupných produktů, na jejichž designu se podílí přední čeští designéři. „Židli Roxor, jednu z našich posledních novinek, pro nás navrhl Jiří Pelcl. Spolupracujeme s Lucií Koldovou nebo duem Herrmann & Coufal, Jan Čapek pro nás navrhl nové stolové podnože a od Jakuba Pollága máme stolečky,“ vyjmenovává jen část z nich Zita.

Podnikatelé vsadili na vlastní produkci a distribuci. „Na začátku jsme chtěli škrtnout roli překupníků, kteří si připočítávají marži, a možná i díky tomu se nám podařilo značku nastartovat,“ pokračuje Ondřej Zita, kterého jsme navštívili v novém holešovickém showroomu. Ze všech stran kreativitou dýchající prostor sdílí se značkami Dechem a Todus.

Jak se v novém showroomu cítíte a jaké je soužití se značkami Dechem a Todus?

S majiteli značek Dechem a Todus se známe už déle a společný showroom prohlubuje naše přátelství. Osobnostně jsme naladěni na stejné vlně a snad i proto nám vzájemná spolupráce vyhovuje a funguje. Otevření nového showroomu pro nás znamenalo velkou investici v nejisté době. Naštěstí jsme všechno zvládli a ukázalo se to jako krok správným směrem. Prostory jsou nyní reprezentativnější než původní showroom na ulici Milady Horákové a odráží to, jak se značka posunula. Máme nyní možnost prezentovat naše výrobky způsobem, který si podle nás zaslouží. Architekti k nám rádi vodí svoje klienty a máme radost, že se jim u nás se líbí.

Jaký byl loňský rok pro značku Master & Master?

Loňský rok byl turbulentní, hodně se toho změnilo. Ceny všech materiálů a energií vyletěly nahoru. Doba pocovidová a válka zamíchaly kartami. Zpřetrhaly se klasické dodavatelské řetězce a my jsme museli změnit dodavatele některých materiálů. Ve výrobě jsme zajížděli nový stroj a na Designbloku jsme představovali šest nových produktů. Byl to divoký rok s mnoha problémy, z nichž se nám povedlo vybruslit. Znamenal pro nás spoustu práce a nových výzev, ale také spoustu úspěchů – jako například ocenění Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku, což nás hodně potěšilo.

Vaše značka je úspěšná i v cizině. Chystáte se otevřít showroomy také v zahraničí?

V zahraničí objíždíme spíše veletrhy, ale líbilo by se mi otevřít další showroom v Berlíně, protože není tak daleko a máme zde více zákazníků než v jiných německých městech. Myslím, že by bylo fajn otevřít nejprve nějaký pop-up, dočasnou pobočku jako test před otevřením klasického showroomu.

Kam produkty dovážíte a v jaké zemi jste nejsilnější?

Naše produkty posíláme do Rakouska, Belgie, Nizozemí, měli jsme také nějaké zákazníky ve Švédsku. Nejvíce ale dodáváme do Německa. Jsme blíže německým zákazníkům než například těm francouzským. Zatímco ve Francii je oblíbenější eklektický a více dekorativní design, v Německu ocení náš strohý, jasný a přímočarý styl. Občas se ozývají zákazníci z Ameriky a nějaké podnože jsme odesílali také do Tokia nebo Singapuru, ale zatím nemáme pro Ameriku a Asii vyřešenou distribuci. Primární je pro nás nyní evropský trh.

Kolik lidí dnes tvoří tým Master & Master?

S Luďkem jsme dva masteři, ve výrobě potom máme dva truhláře, dva svářeče a slečnu na balení. V Praze máme kolegu, který nám pomáhá s obchodem, a kolegyni na sociální sítě. Něco si stíháme vyrábět sami ve vlastní výrobě, na některých produktech ale spolupracujeme s externími firmami, protože kapacitně už to naše malá výroba nestíhá. Například židle Roxor vzniká v kooperaci s jiným výrobcem.

Ze kterého produktu máte největší radost?

Z toho, co se nejlépe prodává. (smích) Jsem nyní nadšený z naší novinky od pana Pelcla, který přišel s návrhem venkovní stohovatelné židle, která je vyrobena z roxoru – stavebního materiálu, který se používá jako výztuž do betonu. Židle Roxor odráží něco z naší moravské povahy a vystihuje low-tech ducha naší značky: je industriální, přímočará, trochu chlapská a drsná, ale zároveň s ní je cítit elegance a jemnost. Zákazníci si ji mohou vyzkoušet například v nedávno otevřeném boutique hotelu V bezovém údolí, kde je v použita s zajímavém kontextu staré roubenky. Dále mě baví naše nová kolekce váz Tom, kterou navrhlo belgické studio Segers ve spolupráci s designérkou Karen Wuystens. Je to naše první kolekce doplňku a také první spolupráci se zahraničními designéry.

Spolupracovali jste s významnými jmény českého designu. Dáváte šanci také mladým studentům designu a jejich nápadům?

Měli jsme několik schůzek se studiem Janský Dunděra, kteří jsou takovými „young guns“ české scény. Doufám, že na letošním Designbloku představíme společný produkt. Spolupracujeme také se studenty Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, konkrétně s ateliérem Design interiéru, který vede Jiří Pelcl. Domluvili jsme se, že studenti zpracují klauzurní práci. Jejich úkolem bude zpracovat interiér našeho bývalého showroomu a vymyslet také nějaký produkt.

Na jaký projektech spolupracujete s architekty?

Studií a architektů, se kterými spolupracujeme, je opravdu mnoho. Jsme nadšeni z toho, kolik skvělých nových projektů tu každý rok vznikne a máme radost, když naše výrobky v některých z nich najdou uplatnění. Moc rádi a často spolupracujeme s Lenkou Míkovou, která mimo jiné navrhovala náš společný showroom. Dále ateliér Edit!, Barbara Bencová, 20-20 architekti, Arkhe, Machar & Teichmann, Atelier SAD, boq architekti, Studio Muck, Jan Žaloudek, Kornélia Faklová, nebo Ambience Design a mnoho dalších. Každé spolupráce si nesmírně vážíme. Aktuálně připravujeme s architekty dodávku nábytku pro nově zrekonstruované prostory na pražském Výstavišti. Snad to vyjde. Držte palce.

Na co se nejvíce těšíte v letošním roce?

Samozřejmě na Designblok, který je pro nás takové vyvrcholení sezóny a jako každý rok na festivalu představujeme nějaké novinky. Těším se také na to, že bude nově ve Veletržním paláci. Myslím, že ten dům byl navržený právě pro tyto akce. Na jaře se také budeme účastnit menšího veletrhu v Berlíně

Čtěte také:

Trojitá dávka designu

Další rozhovory:

UYO: soutěživci z Brna

V urbanismu a plánování by neměl existovat žádný odpad

Dobrá architektura nejde dělat ve sklepě

Fotogrammetrie mi umožnila vytvořit nový jazyk propojující architekturu a přírodu

Nikdo z českých expatů úplně neodešel

Robert Konieczny: Vytvářet něco nového a lepšího chce odvahu

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU