Opálené dřevěné domy si našly místo i v české architektuře. Metoda opalování je jedním z nejstarších způsobů, jak dřevo konzervovat a ošetřit, aby odolalo proti nepříznivým okolním vlivům nebo dřevoškůdcům. Přestože se jedná o tradiční japonskou techniku, využívají ji u svých staveb i čeští architekti. Mezi prvními ji použili Lenka Křemenová a David Maštálka z ateliéru A1, další využití nalezla také Gabriela Kaprálová z ateliéru ASGK Design nebo Mjölk architekti a další.
V minulosti se tato úprava dřeva používala jako impregnace, opálené dřevo je také odolnější vůči ohni. Velkou předností tohoto zpracování je výsledný vzhled. Po citlivém opálení ohněm je povrch vykartáčován a odstraní se povrchové zuhelnatělé vrstvy. Tím se odhalí struktura dřeva, jeho kresba letokruhů a suků. Jaké opálené dřevěné domy můžete v naší republice najít?
Lesní útulna
Architektonické řešení: Uhlík architekti (Petr Uhlík, Jan Šorm, Přemysl Jurák)
Rok realizace: 2013
Lokalita: mezi středními a jižními Čechami
V tajemně klidné krajině architekti z ateliéru Uhlík architekti navrhli lesní útulnu určenou pro pozorování, rozjímání a „chlapské zašívání“. Černý objekt byl smontován na zvlněném terénu a posazen na balvanech. Útulna z opáleného dřeva na kraji lesa vyhlíží do okolní přírody a čeká na příchod těch, které ochrání před nepřízní počasí. Kompaktní objem má zvednutou záď směrem ke korunám stromů. Uvnitř skrývá dvě dvojlůžka, malá kamna pro zahřátí a svým návštěvníkům otevírá výhled skrze velkou prosklenou plochu, kterou lze uzavřít okenicemi, které jsou taktéž ze dřeva z blízkého lesa a opálená ohněm.
Dům Zilvar
Architektonické řešení: ASGK Design
Rok realizace: 2013
Lokalita: Královehradecký kraj
Montovaná dřevostavba má atypický tvar jednopodlažního objektu podélného tvaru s lomenou pultovou střechou. Společenská místnost s integrovanou kuchyní a jídelnou je umístěna v přízemí. Nad nimi jsou vytvořeny dvě vyvýšené galerie určené ke spánku a odpočinku. Povrchová úprava fasády je řešena opálenými, kartáčovanými a olejovou lazurou natřenými palubkami ze sibiřského modřínu. Obklad domu, stěn i střecha časem přirozeně stárnou. Dům je velkými prosklenými plochami propojen s krytou terasou a zahradou s vzrostlým dubem a jezírkem. Experimentální nízkoenergetická dřevostavba Zilvar od studia ASGK Design byla roce 2014 oceněna v kategorii „Rodinný dům“ čestným uznáním Grand Prix Architektů.
Dům Uhlík
Architektonické řešení: Mjölk
Rok realizace: 2014
Lokalita: Pyšely
Architekti ze studia Mjölk fasádu rodinného domu opálili pomocí letlamp a pojmenovali jej Uhlík. Černému exteriéru domu kontrastují stylové exteriéry ve světlých odstínech kombinujících dřevo a bílou omítku. Průchod mezi patry zajišťuje vnitřní středové schodiště, pod kterým je ukryta pračka a které rozděluje vnitřní obytné prostory. Pracovna s kuchyní zůstávají propojené. Dům vyhlíží směrem na jih a otevírá se přilehlému lesu. Mezi ostatními domy v zástavbě svou výraznou a nezvyklou fasádou vyniká.
Rodinný dům Neveklov
Architektonické řešení: Ateliér Kunc Architects – Michal Kunc; spoluautorka Alžběta Vrabcová – DMAE architects
Rok realizace: 2017
Lokalita: Neveklov
Starou japonskou metodu ručního opalování dřeva použili architekti z Ateliéru Kunc Architects ve spolupráci s Alžbětou Vrabcovou z DMAE Architects. Fasádu domu s tradičním tvaroslovím a sedlovou střechou tvoří hloubkově opalovaná modřínová prkna. Zatímco zvenku je dům temný, uvnitř minimalistickou kombinaci doplňuje barva bílá. Design rodinného domu, nábytek a doplňky jsou inspirovány skandinávským stylem. Dům je dominantou bývalého ovocného sadu, který nyní vzal podobu zahrady, do níž se otevírají interiéry obývacího pokoje i ložnice. Architekti pracovali s krásou v nedokonalosti, časem počítají se splynutí domu do organického celku, vytvoření patiny fasády a zestříbrnění teras. Dům Neveklov získal nominaci na Českou cenu za architekturu 2018.
Vodička Šorner House
Architektonické řešení: RCNKSK
Rok realizace: 2019
Lokalita: Brno
Dům od ateliéru RCNKSK byl původně projektem chaty v zahrádkářské kolonii. Přestože byl původní záměr omezující, architekti v interiéru vytvořili prostorový „tetris“, kde je maximálně využita každá plocha. Do objemu stavby přidali podzemní podlaží a využili sklon terénu tak, že jednotlivá patra a rafinovanost vnitřního prostoru nejsou z fasády čitelné. Hravý interiér obklopuje provětrávaná fasáda z modřínových svislých prken na dřevěném roštu. Prkna byla opálena technologií Sugi Ban, což umožnilo ke stavbě použit místní dřevo – modřín namísto japonského cedru.
Vila Rozárka
Architektonické řešení: KLAR
Rok realizace: 2017
Lokalita: Kopřivnice
Jako svou první realizaci navrhli architekti Václav Kocián a Zdeněk Liška z ateliéru KLAR dvoupodlažní dřevěný domek v Kopřivnici. Vila Rozárka svým kompaktním tvarem i barvou připomíná staré roubenky a zapadá tak do okolní výstavby. Její zvláštností je chybějící převis sedlové střechy z jedné strany a umístění na betonových patkách. Vzniklá mezera pod domem vytváří domnění, že se dům vznáší nad zemí. Fasádu skromné dřevostavby tvoří opalovaná smrková prkna, díky kterým je dům sametově lesklý. Architekti použili dřevo z místního rodinného lesa – tento materiál je maximálně uplatněn nejen v exteriéru, ale také pro podlahy a podhledy v interiéru.
Staronový dům
Architektonické řešení: A1Architects
Rok realizace: 2014
Lokalita: Praha
Přestavbu starého kamenného domu z počátku 19. století navrhla architektka Lenka Křemenová jako svůj diplomový projekt. V zahradě se zároveň nachází čajový dům, kterému se v rámci diplomového projektu věnoval David Maštálka. Starý dům obdélníkového půdorysu se sedlovou střechou protíná v jeho středu dům nový. Ten starému zděnému domu kontrastuje svým pojetím z opáleného dřeva. Barevná, materiálová i konstrukční odlišnost obou domů je vyvážena tvarovým a myšlenkovým propojením. Dřevěný dům slouží architektům z ateliéru A1Architects jako architektonická kancelář, zděný dům se zahradou jako domov.
Další výlety za architekturou:
Hotely, kde si ustelete s designem