Kdo, co, kdy a kde? Dva architekti a jedna architektonická soutěž, která je svedla ke spolupráci a poté ke vzniku společného ateliéru. Architekti Matěj Hunal a David Neuhäusl v roce 2011 založili Superstudio, největší architektonickou soutěž pro studenty v Česku i na Slovensku. Následovaly další společné projekty – rekonstrukce bytů, rodinné domy nebo gastronomické provozy. Za interiér bistra The Eatery vyhráli například soutěž Interiér roku 2018 v kategorii Veřejný interiér.
„Zabýváme se kromě samotné konstrukce také nehmotnými vztahy a významy, díky nimž mohou vznikat poetické prostory, příjemná místa a inovativní funkční řešení… V našich návrzích usilujeme o přirozenost, racionalitu, pravdivost a střídmou krásu,“ říkají architekti z ateliéru NEUHĀUSL HUNAL, kteří svou tvorbu představí v MINUTĚ tohoto týdne.
Kro Kitchen
Příběh nyní už tří podniků Kro začal na náměstí Jiřího z Poděbrad na pražských Vinohradech. V roce 2019 zde architekti v kompletně zařízeném prostoru restaurace, která nikdy nebyla uvedena do provozu, navrhli podobu podniku Kro Kitchen. Odstranili pozůstatky původního interiéru přehlceného materiály, barvami a motivy. Inspirovali se skandinávsky jednoduchým přístupem šéfkuchaře a navrhli novou uklidňují monochromatickou vrstvou. Bílé natřené cihly, navazující keramický obklad a překližková lavice plynule přecházející v barový pult. V prostorách s otevřenou kuchyní atmosféru dotváří dřevo, nerez a na míru navržené svítidlo ve tvaru blesku.
Kro Coffee
Svítidlo v podobě ikonického blesku najdete nejen v Kro Kitchen, ale i v kavárně Kro. K návrhu tohoto prostoru ležícího hned vedle původního podniku byli architekti totiž také přizváni. „Vzhledem k charakteru místa i typu kavárny jsme zvolili solidní, konzervativnější přístup reprezentovaný multifunkčním monolitem z umělého kamene, samozřejmě ve zcela současném duchu,“ popisují architekti. Ve dvou kompaktních blocích zákazníci kavárny najdou tři různá posezení a dominantní jednolitý pult z umělého kamene po obvodu doplněný linií bukové překližky. Výsuvný výkladec umožňuje propojení s exteriérem. Interiér dále charakterizuje bílo-bílá kombinace linkrusty a klasického štuku přecházející v akustický podhled s vloženým bleskem.
Kro Bistro & Bar
Poslední z trojice podniků Kro je umístěn ve funkcionalistickém domě v Karlíně. Třetí realizace uzavírá kruh, navazuje na původní koncept Kro Kitchen, avšak rozšiřuje se o bar. Zatímco u jednoho pultu se odehrává interakce mezi kuchařem a hostem, u druhého pultu má host naproti sobě barmana. Blesk propojující předchozí dva podniky zde najdeme na stropě i na pivních táccích. Architekti v tomto prostoru odstranili původní podhled a původní kovovou výplň výkladců nahradili sklem. Načerno natřená překližka zde kontrastuje nerezovým prvkům a bílému obkladu s již známou bílou linkrustou. A stejně jako u kavárny, i zde proběhla spolupráce s výtvarníkem Davidem Černým.
Polyfunkční čtvrť
Díky vítězství v otevřené urbanistické soutěži architekti z ateliéru NEUHĀUSL HUNAL nyní ve spolupráci s městem Břeclav pracují na jeho plánovaném rozvoji. V centru města se nachází momentálně největší brownfield – areál bývalého Kuffnerova cukrovaru z 19. století, jež je předmětem návrhu. Objekt má zásadní rozvojový potenciál, a to kvůli své vazbě na řeku Dyji i náměstí TGM. Návrh urbánní struktury se zaměřuje na zkvalitnění propojení se stávající městskou tkání i řekou, podporuje obytnost a identitu celé lokality i její návaznost na okolní zástavbu. Součástí nové polyfunkční čtvrti jsou různé typy bydlení, občanské vybavenosti i produkce. Navržená struktura cílí na vytvoření města krátkých vzdáleností s rozmanitou lokalitou.
Čtyři domy
Tým architektů se umístil na prvním místě také v architektonické soutěži se svým projektem chráněného bydlení. Především přirozenost a srozumitelnost vůči budoucím obyvatelům, krajině a okolí jsou hlavním cílem návrhu Čtyř domů. Stavby jsou rozmístěny tak, aby navzájem komunikovaly, iniciovaly společenský život a zároveň poskytovaly dostatek soukromí. Mezi domy architekti vytvořili exteriérové komunitní místo s posezením a výhledem. Každý dům má svou terasu se zápražím a v rámci každého domu jeho obyvatelé sdílí polosoukromé zahrady. Pro stavbu byly použity klasické materiály (omítky, kov, režné zdivo) a archetypální tvar se sedlovou střechou. Materiálově, hmotově a rozměrově sjednocené domy se pak liší vizuálně barvou rámů a funkční dispozicí podle umístění na pozemku.
NEUHĀUSL HUNAL
„Smysl a potenciál architektury výrazně přesahují pouhý vzhled. Naším cílem je využít tento potenciál na 100 %,“ říkají architekti tvořící tým architektonické kanceláře NEUHĀUSL HUNAL. Architekti si zakládají na kvalitě, poctivosti a nezávislosti. Intenzivně se věnují architektonickým soutěžím, zůstávají ve střehu a jsou aktivní také mimo navrhování – píšou, učí a věnují se také výzkumu.
Minuty z minulých týdnů:
Architektonický podzim v přírodě i uprostřed metropole