Nejsem člověk, co by se vyžíval ve stereotypu

Rozhovor s Jiřím Vogelem o značce young_block

young_block

Jak vznikají bloky a papírové doplňky pro manažery i kreativce? Příběh vzniku firmy young_block, prvního vyrobeného produktu této značky i jejího směřování do budoucna přibližuje v rozhovoru její zakladatel, Jiří Vogel. Za touto mladou a progresivní firmou stojí parta nadšených lidí z Litomyšle v čele s Jiřím Vogelem. Zakladatelé a členové sdružení Made in Litomyšl ve své dílně ve městě na pomezí Čech a Moravy vyrábí bloky, zápisníky, diáře, fotoalba a další designové produkty z papíru, jež se stávají elegantním společníkem velkých hráčů na trhu stejně jako jednotlivců.

Kdy firma young_block vznikla a co stálo za jejím počátkem?

Stalo se tak na začátku roku 2014, kdy jsem od kamarádů z tiskárny H.R.G. dostal opravdu výjimečně zhotovený diář. Do dnešního dne si ten okamžik pamatuji v detailu. Tou dobou jsem sice podobné produkty používal, nespatřoval jsem v nich ale pražádnou výjimečnost. V podstatě pro mě ve většině byly symbolem ordinárnosti a nedostatku atraktivity zpracování. To se tímhle momentem změnilo a v hlavě mi tenkrát bleskla myšlenka, že přesně takhle to chci v budoucnu dělat. Po dohodě s kamarády tiskaři a po poradě s manželkou jsem opustil svou branži, kterou jsem znal 15 let, a vrhl se do neznámých vod za svým snem.

Co byl ten první vyrobený papírový doplněk?

Prosadit se na trhu nebylo tak jednoduché, trvalo to delší dobu, než jsme očekávali. Byli jsme tři a náš rodinný dům, který se postupně proměnil v dílnu plnou papíru a lepidla. Padly na to naše úspory, ale po roce jsme se rozhodli na sebe výrazněji upozornit a přihlásili se do výběrového řízení pro ŠKODA AUTO a.s. A povedlo se. Na míru zpracovaná nabídka podoby bloku a naše autenticita komisi natolik nadchla, že jsme zakázku získali. Od té chvíle pravidelně spolupracujeme s největšími českými i zahraničními firmami, pro které připravujeme originální bloky, diáře, zápisníky a další. V poslední době třeba i papírové sety, fotoalba, desky na dokumenty a další předměty.

Většina z vaší výroby byly především korporátní zakázky. Která z nich pro vás byla nejzásadnější?

Nejzásadnější pro nás byl zmíněný projekt pro ŠKODA AUTO a.s., popostrčil nás kupředu a dodal nám sebevědomí. Osobně mám ale vybudovaný specifický vztah ke každé z realizovaných zakázek. Nejde to jinak, pochopit záměr za celým projektem klienta vnímám jako jeden z klíčových ukazatelů pro úspěch. Bez snahy, osobního přístupu a angažovanosti toho docílit jednoduše nejde.

V současnosti diverzifikujete své portfolio a zaměřujete se na koncové zákazníky. Změní se s cílovou skupinou samotný produkt?

Oproti korporátnímu klientovi, který má většinou jasnou vizi a myšlenku za celým konceptem, je jednotlivec někým, kdo se chce nechat překvapit. Za svoje peníze očekává, že ho zaujmete, že za něj budete rychle reagovat na změny ve společnosti, chce stále něco nového, atraktivního a neokoukaného. I proto vnímám výrobu běžné kolekce na náš e-shop jako dlouhodobě větší výzvu a zároveň nikdy nekončící proces, za který jsem v mnoha ohledech moc rád. Nejsem totiž člověk, co by se vyžíval ve stereotypu.

Ale zpět k Vaší otázce, radikální změny současné podoby produktu nechystáme, stojíme si za tím, že to není třeba. Spíš se zamýšlíme nad rozšířením nabídky. Rádi bychom docílili toho, aby se naše produkty vzájemně dobře kombinovaly nejen na pracovním stole. Věříme totiž, že je v dnešní digitální době používání papírových produktů něco jako rituál. Navazuje na skutečné osobní vazby a vztahy. Je to jistá forma doteku a ten je, na tom se určitě shodneme, v současnosti více a více cenný.

Produkty young_block jsou recyklovatelné, omyvatelné a dokonce i pratelné?

Celulózový papír máme v nabídce teprve chvíli, počítáme s ním ale i do budoucna. Je ekologickou variantou kožené obálky a pro svou vysokou variabilitu využití okouzlil svět šití a tvoření. Můžete ho stříhat, umývat, žehlit, vyšívat, malovat, tisknout, šít, lepit, rolovat, vyřezávat, zdobit a mnoho dalšího. Zvládne i praní a po vytažení z pračky se snadno zmačká až do malé kuličky. A právě díky pomačkání získá vzhled kůže. Po uschnutí se nijak nemění jeho vlastnosti a celý proces lze opakovat. Jen v případě našich bloků je praní s ohledem na vnitřní listy papíru trochu méně reálné. Obálka z tohoto celulózového materiálu se ale postará o to, aby byl váš blok o mnoho odolnější vůči vlhku, otěru a skvrnám.

Chystáte se vedle obálek z recyklované kávy vytvořit také kávové diáře nebo bloky?

Nečtete mi náhodou myšlenky? Projekt tvorby kávového bloku je aktuálně v běhu. Víc vám ale ještě prozradit nemůžu. Slíbím Vám ale rád, že se podobně tematicky zaměřených limitek chystá v budoucnu vícero.

K třicetiletému výročí sametové revoluce jste vytvořili speciální blok. Svoboda je jedním z vašich hlavních témat, můžete to rozvést?

Jsme z Litomyšle, jsme svobodní a jsme hrdí na to, co se před více než 30 lety povedlo. Speciálním blokem jsme chtěli poděkovat, protože díky tomu všemu můžeme tvořit, co nás baví a co pro nás má smysl. Blok 30 LET SVOBODY na to všechno neměl nechat zapomenout. Zároveň to byl jeden z vrcholných kousků naší práce. Na jeho tvorbě jsme spolupracovali s Michalem Motyčkou, architektem a výtvarným umělcem, mezi jehož díla patří například rekonstrukce Musea Kampa a mnoho dalších počinů v litomyšlském veřejném prostoru.

Máte ale pravdu, že svoboda v nás rezonuje dlouhodobě a usilujeme o to, aby se víc jako téma dostala do veřejného prostoru. Proto jsme letos navázali novým Svobodným českým blokem. Svoboda pro nás totiž není pouhé slovo. Je to hodnota, o kterou je třeba bojovat a každodenně ji budovat. Je to pro nás navíc jedna z nejcennějších věcí v životě každého člověka. Svoboda použití tužky a papíru je současně základní filozofií značky young_block. Svobodný český blok má být zhmotněním národního patriotismu, respektu, má pomáhat a vést k diskuzi, pokud je to zrovna třeba. Svobodně vyjádřit se do něj ale můžete kdykoliv, například na jeho předsádkách. Ty totiž mohou nést jakékoliv sdělení, které Vám právě leží na srdci.

Jaká je konkurence na trhu designérských papírnictví?

Troufám si sebevědomě tvrdit, že jsme jednou z mála českých firem, která se zpracování papíru věnuje na špičkové úrovni, a to jak pro korporátní, tak privátní zákazníky. Designová česká papírnictví na našem trhu začala vznikat kolem roku 2010. Konkurentů tedy máme hned několik, každý ale s papírem pracujeme po svém a jsme navzájem nezaměnitelní. Mou dlouholetou inspirací byl konkrétně Moleskin. Není to sice náš přímý konkurent v pravém slova smyslu, i tak mě dlouhá léta inspiroval. Dnes už ale kvůli přesunu výroby mimo Evropu není to, co býval. To všeobecně, nejen v našem segmentu, dlouhodobě vnímám jako obrovský pain point. Většina papírových zápisníků odtud vypadá tak nějak stejně a bezpohlavně nebo jednoduše nefunguje. Za hezkou obálkou se skrývá nefunkční výrobek/obsah. Bloky od nás naopak opravdu fungují. Díky své vazbě po rozevření drží v jedné rovině a speciální papír v nich zaručuje komfortní psaní. Tužka po něm snadno klouže a plnicí pero se nepropíjí na druhou stranu. Navíc se rychle vsakuje, takže do našich bloků inkoustovým perem dokáží hravě a úhledně psát i leváci. A to mluvím z vlastní zkušenosti!

Jak dlouho trvá vznik jednoho bloku od prvního nápadu?

Nikoho asi nepřekvapí, že obě fáze, nápad i samotná produkce bloku, jsou přibližně stejně časově náročné. Nad nápadem většinou interně diskutujeme, snažíme se zjistit zájem veřejnosti, na to navazují dlouhé hodiny nad vizuální formou tématu/projektu. Dejme tomu, že se v této fázi procesu bavíme o řádech dnů. Výroba jednoho bloku pak znamená průměrně šest až sedm samostatných operací. Aktuální výrobní kapacity young_blok jsou někde okolo sedmi tisíci bloků za měsíc. Pro velkovýrobnu není zakázka o tisíci kusech nic. U nás si na každý papír knihařky sáhnou. Je to trochu jiná filozofie, od které nechceme upouštět.

Jaké je směřování značky do budoucna?

Letos na jaře jsme do týmu přivítali Zuzanu Fryaufovou, kamarádku a Litomyšlačku s bohatými PR zkušenostmi. I díky ní se do budoucna plánujeme zaměřit na komunikaci našich silných stránek. Nehodláme také usnout na vavřínech co se rozvoje produktu směrem k B2B týče. Nově se také chceme více orientovat na koncového zákazníka. V současnosti jen 10 % obratu tvoří individuální zákazník, tedy na 90 % firmy a organizace. Pokud by se nám tento poměr podařilo trochu převrátit a business model víc diverzifikovat, budu spokojený. V čem bychom rádi naopak zůstali sví, je celková filozofie značky. Naše autenticita, kvalita a lidskost.

Máte svůj oblíbený produkt?

Mám, všechny! Pokud bych ale mohl vypíchnout jeden konkrétní, je to Black & White blok s měkkou obálkou na celý rok. S postupem času jsem totiž zjistil, jak moc mě nebaví psát do jednoho bloku dlouhý půlrok, než ho dopíšu. Set čtyř bloků tenhle problém řeší. Každý čtvrtrok mohu mít nový nebo ho používat jako ucelený set pro rozličné oblasti vlastního života.

young_block

Každý produkt z portfolia značky young_block je charakteristický především svým řemeslným zpracováním. Vedle toho, že si firma zakládá na poctivé ruční práci a estetice, pro výrobu každého papírového doplňku využívá netradičních materiálů, technologií i knihařského zpracování. Jednou z hlavních předností papírových šperků je jejich autenticita – jedinečný design, ruční výroba a vlastní příběh. www.youngblock.cz

Další články o designu:

Designové dětské interiéry

Jiří Pelcl & Clap Design

Designová jógová studia

Nadčasový a krásný design z Monobrandu

Pravidla úspěchu designérů jsou podobná jako v hudebnímu průmyslu

Designové bary a kluby

10 pražských showroomů designu

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU