Jiří Pelcl & Clap Design

Rozhovor o lokální značce a přidané hodnotě designu

Již před třemi roky se spojil se značkou Clap Design jeden z nejznámějších designérů v Čechách – profesor a přední český designér Jiří Pelc. Jak vnímá Jiří Pelcl trh s designem a jak si podle něj stojí čeští designéři? Čtěte rozhovor s Jiřím Pelclem.

Jaký byl začátek vaší spolupráce?

Jiří Pelcl: S pány z Clap Design spolupracuji už tři roky. Zastavili se u mě v ateliéru a chtěli se domluvit na využití mého porcelánu do své kolekce. Probírali jsme možnosti a našli společnou řeč. Dávalo mi to smysl – porcelán vyrobený v české porcelánce ve spojení s originálním nápadem a designem. Ze začátku měli pět produktů a postupně vymýšleli další.

Pomáhal jste tedy hlavně s produkty?

Jiří Pelcl: Ano, ale bavili jsme se i o firmě jako takové. Kde a jak začít. Start je pro každou společnost velmi důležitý, u těch malých to platí dvojnásob, protože nemají prostor pro chyby. Dnes už můžu říct, že za tři roky se Clap Design snaží, produktů je hodně a konkurence veliká.

Jak se může prosadit nová značka kuchyňských doplňků?

Jiří Pelcl: Segment kuchyňských doplňků je velmi obtížný, firem je v něm opravdu spousta a není jednoduché se začlenit, najít mezeru v trhu. Clap Design našli originální motiv, spojení s magnetem, které pomáhá, ale samozřejmě ho nelze aplikovat všude. Na nich teď leží budovat dál sortiment tak, aby to dávalo značce smysl. A opravdu není jednoduché odhadnout, co zařadit. Nesmí toho být moc, aby si výrobky nekonkurovaly navzájem.

Český trh je malý. Jsme v Evropě, využijme toho.

Trh je opravdu plný, dá se ještě vůbec nepřispívat do přehlcení?

Jiří Pelcl: Musí se zjistit, co spotřebitel chce. K čemu muž nebo žena ráno v kuchyni tíhne, co potřebují a co jim dělá radost. Věcí je dnes spousta. Jsme zamořeni věcmi. Je samozřejmé, že budou vznikat nové a další věci. Ale musí být funkční a musí z nich mít lidé radost. Ráno vstanu a začínám den u snídaně se setem nádobí, který nemá každý druhý. Začínám den jinak než další milion nebo deset miliónu lidí, kteří v tu samou chvíli používají ten samý talířek. Clap Design teď pozoruji z dálky, občas k jejich nápadům něco dodám a oni někdy poslechnou a někdy zase ne. Nejsem manažer, glosuji jejich cestu.

Jak vnímáte český trh oproti evropskému? Dává smysl, aby se malé designové značky snažily o proniknutí za hranice?

Jiří Pelcl: Náš český trh je malý a myslím, že orientovat se jen na Česko není dobrý nápad. Jsme v Evropě, využijme toho. Máme vedle sebe trhy, jako je například obrovské Polsko, které se často opomíjí. Jsme i vedle Německa, které může být klíčové. Můžeme vést dlouhé debaty, jaký trh je ten pravý, ale faktem je, že tu jsou a jsou zajímavé. Se zámořským trhy je to problematické, u malého zboží je nákladná doprava. Těžko si někdo objedná deset palet malých hrnečků. Proto dává smysl expandovat v Evropě, ale kam a jak, to se uvidí.

Podívejme se na druhý konec – od prodeje k výrobě. Bude se přesouvat všechna výroba například do Asie?

Jiří Pelcl: U výroby je to podobné jako s prodejem. V Evropě najdete produkty vyrobené lokálně i z dálného východu. Menší značky, jako je například Clap Design, nemají zapotřebí přesouvat výrobu mimo Evropu, protože prodaného zboží nebudou nikdy plné vagóny. Zůstanou tady: výrobou i materiály. Pokud chce člověk z produktu dřít každý halíř, může si otevřít supermarket a nemusí prodávat designové produkty.

Nedělejme z běžných produktů velká umělecká díla.

Jak si v tomto konkurenčním prostředí stojí čeští designéři obecně?

Jiří Pelcl: Máme tu spoustu mladých výtvarníků, kteří dělají hrníčky, skleničky, talířky a prodávají je přes galerie nebo designové obchody. Ale co když chce někdo sto kusů? Například do kavárny nebo hotelu? Najednou může nastat problém, výrobky mají velmi omezené série, nemají vyřešenou distribuci a většinou ani výrobu. Bolestí oboru je, že mladí designéři často vnímají například hrníček jako zvláštní objekt, který vyžaduje péči a obdiv. A on je to přitom jenom produkt. Běžný produkt pro běžnou potřebu. Není to zvláštní objekt. Akorát ten designový je navíc opravdu pěkný. Nedělejme z takových produktů velká umělecká díla.

Jaký největší rozdíl mezi obyčejnými konzumním produkty a designovými výrobky vnímáte?

Jiří Pelcl: Od naprosto běžných kuchyňských doplňků se ty designové liší například materiály. U designu se používá sklo, porcelán, kovy a dřevo. A právě dřevo je materiál, který byl u těch obyčejných produktů nahrazen „perfektními“ tvrdými materiály. Kovy a plasty jsou odolné, dřevo v kuchyni do sebe po čase natáhne oleje, čas se na dřevě podepisuje. Ale právě schopnost dřeva stárnou, mu dává něco navíc. Člověk ke dřevu přistupuje jinak. Dřevo je živé. Jsem rád, že Clap Design s dřevem pracují a uvědomují si jeho přidanou hodnotu.

Nevnímáme kvalitu výrobku, kupujeme porcelán a další nádobí podobně jako zeleninu.

A co vliv konzumerismu? Podepisuje se například i na porcelánu, který přeci jen není výrobkem na jedno použití?

Jiří Pelcl: S vyšší dostupností podobného zboží samozřejmě klesá jeho kvalita. Ruku v ruce stoupá jakási otupělost, přijímáme věci, které bychom normálně nepoužívali. V supermarketu, mezi paprikami, pečivem a šunkou, koupím i talířky. Nevnímáme kvalitu výrobku, kupujeme porcelán a další nádobí podobně jako zeleninu. Jenže pak k tomu tak přistupujeme. Okoralý salát hodíme do koše, stejně jako talířek, co se nám už nelíbí, nebo pro nás nemá hodnotu.

Dá se tomu vůbec bránit?

Jiří Pelcl: Řekl bych, že tento způsob spotřeby přišel z Ameriky a my v Evropě se tomu buď poddáme, anebo si budeme držet svůj kulturní přístup. Nedopustíme, že si budeme nádobí, které nám může sloužit generace, kupovat spolu se šunkou a zeleninou.

Fotografie: Vojtěch Veškrna


­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Clap Design

Od roku 2017 boří Lukáš Pejchal a Václav Čajánek nudu v českých kuchyních a jídelnách. Jejich originální doplňky do kuchyně a stolování s magnety zaujaly nejen návštěvníky prestižní haly 4 veletrhu Ambiente 2020 ve Frankfurtu. Tvoří poctivý, lokálně navržený i vyrobený design. Jejich mlýnky, kávové servisy nebo držáky na nože spínají hravost. www.clapdesign.cz

Přečtěte si další rozhovory:

Nadčasový a krásný design z Monobrandu

Ženy v české architektuře odpovídají v rubrice ARCHIZOOM FOCUS

Ondřej Chybík z Chybik+Kristof Architects

Hezká fotografie funkční kancelář neudělá

Bilbao efekt v české architektuře II.

Rozhovor s Lenkou Křemenovou z ateliéru A1 architects

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU