Nejdůležitější je pro mne kvalita, originalita a styl

Rozhovor s designérkou Ivankou Kowalski

Foto: Dagmar Vyhnálková

Ivanka Kowalski se po studiu na Inchbald School of Design v Londýně, kde také chvíli jako designérka působila, rozhodla přestěhovat se do Prahy. Původně studovala matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě UK a na Oxfordu. Ve své kariéře v bankovnictví však nepokračovala a nyní pod svou značkou navrhuje interiéry a nábytek. „Kromě toho, že se v obou případech pracuje s lidmi, tam mnoho podobností není,” porovnává obě profese.

Věnuje se převážně rezidenčním interiérům, pro které nachází inspiraci na cestách nebo ji čerpá z přírody. Přestože se Kowalski specializuje na luxusní rezidenční projekty, výjimečně se věnuje také komerčním zakázkám a navrhla například showroom Design Port (DEPO) nebo umělecký showroom praguekabinet.

Změna země, v níž designérka navrhuje, přinesla také změnu přístupu. „Styl interiérů je silně vázán na architekturu a také na určité kulturní tradice,“ vysvětluje. V České republice designérka působí již patnáct let, na většině projektů spolupracuje se značkou Konsepti, která zastupuje přední světové výrobce nábytku jako například Vitra, Flos, Walter Knoll, Moroso a další.

Příkladem je karlínský mezonetový byt, na němž se podílel designér Ondřej Rusňák. Černobílé ladění bytu vychází z prosklené fasády s antracitovými rámy. Hlavním kontrastním prvkem prostoru je atypické schodiště ze subtilního černého lakovaného plechu, pod nímž leží sněhobílá pohovka. Mezi dalšími sofistikovanými designovými prvky najdeme černou minimalistickou kuchyňskou linku nebo koupelnu z mramoru.

Na jakých projektech jste dále se značkou Konsepti spolupracovala?

Za všechny bych zmínila například rezidenční projekty penthouse a mezonet na Starém Městě. Jedním z pro mě nejzásadnějších projektů pak byl Golden House.

Jaké další značky vám pomáhají při výběru doplňků a podle čeho je vybíráte?

Nejdůležitější je pro mne kvalita, originalita a styl. Při výběru doplňků a umění je mým favoritem praguekabinet.

Jaké designové trendy se ve vašich projektech prolínají nejčastěji?

Určitě skleněné příčky, mám ráda otevřené prostory s minimem stěn a dveří. A skleněné příčky umožňují určité části interiéru oddělit, aniž by se narušila otevřenost prostoru. Tam kde je potřeba mít klasickou zeď a dveře, volím bezobložkové na celou výšku místnosti. Působí to elegantně a opticky se tím zvýší stropy.

Navrhujete například lofty v rámci developerských projektů. Jak volnou ruku při navrhování máte?

Odlišnosti tam jsou, ale zase ne tak zásadní. Roli koncového klienta supluje developer, ví, na jakou cílovou skupinu se zaměřuje. Je pravda, že styl musí být neutrálnější, aby zaujal co nejširší okruh zájemců. V rámci zadání mám ale volnou ruku, což je stejné i v případě soukromých zakázek. Vždy jsou tam určité mantinely, někde větší, někde menší.

Spolupracujete při návrhu interiérů také s umělci?

Toto je velmi specifická záležitost. Pokud je to adekvátní, tak určitě ano. Umění se vybírá tak, aby harmonicky doplnilo interiér. Spousta mých klientů má vlastní sbírky umění. S některými kousky se pak pracuje od samého počátku a vlastně se to otočí: umělecké dílo nebo díla určují směr, kterým se v návrhu ubírám.


Další články:

Interiér musí ladit jako orchestr

Netradiční svět Kebinu

Brněnské Clubco

Prostorové kouzlo domu s třešní

Dřevěné rámy představují demokracii ve stavebnictví

Vltavská filharmonie s dánským rukopisem

Budoucnost pražských sportovišť

Vzdušný loft od B² Architecture

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU