Tereza Sigmundová studovala obor pozemní stavitelství, ale v rámci své kariéry působila jako marketingová specialistka a později i manažerka v automotive. Během stavby vlastního rodinného domu ji fascinovaly zelené střechy, a proto pátrala po různých detailech jejich provádění. Příležitost viděla především ve zlepšení mikroklimatických podmínek ve městech. Zaměření na zelené střechy ji přivedlo k Davidu Bačkovském a Petru Selníkovi, s nimiž v roce 2019 založila Festival architektury.
„Festival architektury je open source platforma – vítaný je každý, kdo má chuť a zájem o lepší české stavebnictví. Abyste mohla dělat lepší architekturu, potřebujete mít dobrý základ v moderním stavebnictví. Proto na pódiích Festivalu architektury zatím převažují technici. Jsme na cestě,“ říká Sigmundová jako koordinátorka festivalu.
Festival architektury 2023
Letos se v prostorách brněnského výstaviště uskuteční už čtvrtý ročník festivalu, který přinese témata spojená s budoucností stavebnictví. Přehlídky zmapují moderní technologie výstavby, modernizaci již postavených budov, modulární typy staveb i uplatnění technologie 3D tisku ve stavebnictví. „Hledáme se a nezastíráme to, jsou za námi chyby, změny, ale i další posily, které dávají akci zcela nový rozměr blížící se mezinárodní perspektivě,“ popisuje Tereza Sigmundová předchozí ročníky festivalu a směřování těch dalších.
„Klíčové je včas rozpoznat trendy, které je potřeba do programu dostat,“ popisuje tvorbu programu Sigmundová. „Přistupuji k tomu hodně s pokorou, takže zatím se spíš soustředím na to, aby nezůstalo mnoho prostoru pro chyby a nenechávám se zatím unášet emocionálními představami o hale plné nadšených návštěvníků,“ dodává dále.
Co bylo nejdůležitější pro vznik festivalu?
Jednoznačně tým lidí, ne dobrý tým lidí, ale tým zapálených skvělých lidí. Lidí, kteří do toho šli zcela nezištně a z čiré touhy zlepšit stavebnictví v Česku. A také finanční podpora města Brna. Přála bych si, abychom na oplátku na brněnské veletrhy (vlastněné městem) vrátili akci, která získá pozornost mezinárodního měřítka, jako tomu před dekádami bylo v případě Stavebního veletrhu.
Na jaké osobnosti se v rámci chystaného programu mohou návštěvníci těšit?
Festival není založen na „headlinerech“ jako je tomu u hudebních festivalů. Vyhledáváme autentické odborníky, kteří mohou inspirovat jiné odborníky nebo studenty, investory i širokou veřejnost jako uživatele staveb. Nepřeměřujeme je podle počtu sledujících, získaných ocenění nebo zapsaných patentů. Zatím jsme necítili ani potřebu aktivně oslovovat vystupující v zahraničí. Chtěli jsme začít tím, že se poznáme navzájem a definujeme svůj český potenciál. Každý návštěvník bude individuální a vybere si témata, která občerství jeho profesní obzory. Věřím, že si v programu každý najde to své, alespoň tak je sestaven.
Jaká místa na festivalu nevynechat?
Hlediště u pódia s hlavním programem. A to nejen proto, že odsud budete moci sledovat zajímavé přednášky vystupujících, ale i proto, že přímo v hledišti bude umístěna unikátní modulární konstrukce. Ta je výsledkem spolupráce tří vzájemně si cizích lidí, kteří se navíc nikdy fyzicky nesetkali, a přesto za tři měsíce prošli kompletním procesem D2P (design to product). Spolupráce na tomto speciálním festivalovém projektu byla zahájena na začátku prosince.
Dnes v polovině února máme z výroby hotové komponenty, které byly vyhotoveny na základě dat modelu digitálního dvojčete a sedm dní před začátkem programu se poprvé otestuje jejich kompatibilita. Konstrukčními materiály je tištěný beton, ocel a dřevo. Do jejich výroby tedy v zásadní míře vstoupila robotika. Kupříkladu výroba betonové části trvala dvanáct minut. Věříme, že když profesionálové ve svých oborech uvidí na vlastní oči výsledek, kterého lze dosáhnout během tak krátkého času, uvěří v moc digitálních a robotických nástrojů.
Také doporučím navštívit výrobce dřevěných domů a vystavených modulů, protože dřevo je pro české stavebnictví opravdu dobrá volba. Najdete mezi nimi skvělé odborníky, kteří mají poctivě vyřešený každý detail. Dále interaktivní stanoviště, které reprezentuje pokročilou projekční práci v digitálním prostředí. Jen pár kroků od něj bude robotické pracoviště betonového 3D tisku a výstavy výrobků konkurenčních technologií. Porovnat budete moci robotická ramena, patterny i hmotové struktury směsí.
Jak náročná je manipulace s technologií robotického tisku betonu?
V tomto jsem bohužel jen divák. Z mého pohledu je nejzásadnější obrat v časovém penzu prací. Například na přípravě digitálních dat pro tisk betonové části zmíněné konstrukce strávil pan architekt hodiny, které pak robot proměnil v reálný dokončený betonový výrobek o výšce 1,7 m v řádu minut.
Luai Kurdi vyzval na svém LinkedInu návštěvníky, aby vybrali, co během festivalu vytiskne. Co byste ráda viděla vy?
Zase s pokorou říkám: nejraději uvidím KUKA robota včas a v pořádku po transportu z Německa, jak je bezpečně přikotvený ve své expozici. A Luaie v plné síle a nasazení začít tisknout. Pokud se to povede, návštěvníci mají o nezapomenutelný zážitek postaráno, ať už Luai vytiskne cokoli.
Jak hojně se robotický 3D tisk využívá v tuzemsku?
Pilotně. Ale to je naprosto přirozená geneze. Pro mne bylo obrovské překvapení, že je v Česku už desítka firem, které se touto technologií zabývají. A o to báječnější je, že všichni, kteří se mohli pochlubit svými výrobky, je do Brna na výstavu přivezou. Zda tato výstava výrobků a živé ukázky tisku motivuje české architekty k jeho zapojení v projektech, to se musíme nechat překvapit.
Festival propaguje šetrné přístupy ke stavitelství. Ne všechny tiny houses jsou toho příkladem. Jak jsou na tom domky, které budou součástí výstavy?
Záleží na úhlu pohledu. Malometrážní architektura je sama o sobě šetrný přístup. Je to filozofie, která říká, že se nepotřebujeme obklopovat věcmi proto, abychom vedli spokojený život. Ukazuje a dokazuje, že s méně věcmi může být život lehčí a odpovědnější. Omezení (s)potřeby je šetrný přístup. Vystavovatele jsme neselektovali podle jejich uhlíkové stopy.
Vidíte budoucnost v tiny houses vytvořených 3D tiskem?
V našich klimatických podmínkách ještě několik let potrvá, než po stavebně-fyzikální stránce vývojově postoupíme k funkčním 3D tištěným domům. Ale například v USA se hovoří o 3D tisku jako ideální technologii pro zajištění dostupného bydlení i nízkopříjmovým skupinám. Víc vám poví právě Luai Kurdi, který má zkušenosti se stavbou modulárního domu pomocí 3D tisku v Abu Dhabi.
Jaké je kromě 3D tisku další využití umělé inteligence ve stavebnictví?
Zatím se toho máme v digitálním světě ještě spoustu co učit. Používáme projekční a návrhový software jen ve zlomku jeho funkcí. Programátoři stále implementují nové a nové automatizované nástroje, ale na straně architektonických a projekčních studií nejsou novinky v takovém tempu přijímané. Představte si to na Excelu: kolik uživatelů opravdu umí ovládat jeho pokročilé nástroje? Slušnou uživatelskou úroveň má jeden z pěti, a to je roky pořád stejný. Brzy ale určitě začnou v týmech vznikat pozice architekt-programátor, který zastane práci parametrického modelování.
Cílem festivalu je vzdělávat příští generaci stavařů. Spolupracujete také s univerzitami a studenty?
Zatím rozhodně ne v takové míře, jakou bychom si představovali. Nově vzniklá spolupráce Festivalu architektury s Národním centrem stavebnictví 4.0 toto bude akcelerovat.
ARCHIZOOM & Festival architektury
Zveme vás na panelovou debatu ARCHIZOOM, která se zaměří na český trh s tiny houses. Tereza Škoulová, editorka chystané knihy TINY HOUSE, zaujme roli moderátorky, která v rámci sobotního programu provede návštěvníky festivalu krajinou minimalistického bydlení. Jejími hosty budou Lukáš Otevřel, zakladatel Tiny Company, Vladimí Pešek, spoluzakladatel konceptu hideandseek, a Zdena Zlatová z projektu Blokki.
Další rozhovory:
V urbanismu a plánování by neměl existovat žádný odpad
Dobrá architektura nejde dělat ve sklepě
Fotogrammetrie mi umožnila vytvořit nový jazyk propojující architekturu a přírodu
Nikdo z českých expatů úplně neodešel
Robert Konieczny: Vytvářet něco nového a lepšího chce odvahu