Fotografové architektury

Vojtěch Veškrna a jeho podcast s českými fotografy

Fotografové architektury

Nový ARCHIZOOM podcast Fotografové architektury vás provede světem architektury z nového úhlu pohledu. Před náš hledáček se usadí fotografové, kteří jsou zvyklí spíše než před objektivem kamery stát za ním. Seriál moderuje a provádí jím fotograf Vojtěch Veškrna.

Vojtěch Veškrna

Absolvoval ateliér reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a fotografii na pražské FAMU. Fotograf Vojtěch Veškrna se zabývá dokumentární fotografií. Jeho práce má však přesah také do produktové fotografie a všeho, co podle něj má smysl. Prvním hostem jeho podcastu Fotografové architektury je fotograf Jan Kuděj. Podle Vojty toho o Janovi na internetu moc nenaleznete. Proto se jej rozhodl ve svém novém podcastu vyzpovídat a představit vám jeho práci i osobnost blíže.

„V prvním díle jsem si pozval fotografa Jana Kuděje, který odkryje své setkání s fotografií, jejím studiem a dostane se až ke své současné fotografické praxi. Jaké mělo vliv na jeho fotografickou tvorbu Centrum současného umění DOX a proč si teď staví v ateliéru architekturu vlastní?“ uvádí svůj seriál Vojta.

Jan Kuděj

Jan Kuděj studoval fotografii na pražské UMPRUM u Pavla Štechy. Během studia na Filozofické fakultě zjistil, že nechce strávit celý život v knihovně, a u známého českého fotografa architektury se tak začal učit řemeslu, kterému se věnuje dodnes. Už při studiích ho bavila práce s prostorem a přirozeným světlem, časem se dostal k minimalismu.

V podcastu vypráví například o své zkušenosti s focením prostor Centra současného umění DOX. V práci architekta Ivana Kroupy s prostorem a jeho dramaturgií je určitá podobnost s prací fotografa. „Některé prostory jsou stísněné, aby otevřené prostory mohly více vyznít. My ve fotce vedeme pozornost diváka rozdílem tmy a světla k pointě záběru,“ vysvětluje fotograf.

Různé pohledy na věc

Fotograf by měl před focením znát pohled architekta, protože může být jiný, než jak dané místo vnímá fotograf jako návštěvník. „Architekti ví, co je pro ně na dané stavbě zásadní, proto si ji spolu vždy projdeme a řekneme si, které věci jsou podstatné a z toho pak vycházím,“ říká Jan Kuděj.

Je pro mě důležité prozkoumat si dané místo a v některých případech mít i možnost jej vyfotit opakovaně, protože pokaždé působí jinak. Jsem rád, když můžu být na konkrétním místě sám a v klidu si ho prohlédnout.“ Příkladem je focení lesní útulny od Uhlík architekti – chaty uprostřed lesů. „Došel jsem tam nad ránem a čekal zde na úsvit, díky čemuž jsem měl z daného místa autentický zážitek,“ vypráví fotograf.

Focení v zahraničí

Při focení kongresového centra v Libyi pro firmu Lasvit zažil napínavou chvilku, když fotil exteriér a přišli za ním vojáci. „Byl to silný zážitek,“ dodává fotograf, který má bohaté zkušenosti s focením ve světě. „Focení v zahraničí bývá náročné – pracujete v přesně vymezených časech, víte, že máte zaplacený hotel, letenku, často navazující další focení v jiné zemi. Není zde čas pro chyby nebo třeba pro zaspání.

Čím Jan Kuděj fotí? „Sony A7R2 s Canon tilt – shift objektivy. Mám tak za sebe to nejlepší z obojího, vyhovuje mi dynamický rozsah Sony a je to malé řešení, díky němuž se nemusím potýkat s nadváhou v letadle.“

A na čem pracuje aktuálně?

„Mám vizi některých záběrů, které bych chtěl vyfotit, ale neexistují, proto si je chci vytvořit sám pomocí maket,“ vysvětluje nakonec fotograf.

ARCHIZOOM podcasty


Další ARCHIZOOM rozhovory:

Čeští výrobci: TON

Jiří Pelcl & Clap Design

Mám rád architekturu ve všech jejích polohách

Jsme architekti, kteří stojí nohama na zemi

Hezká fotografie funkční kancelář neudělá

Vizuální poezie Marka Šilpocha

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU