13. ročník soutěže Best in design patřil ženám

Dostupná edukace, udržitelná produkce a revolta

Symbol budoucnosti designu? Festival Zlin Design Week ji vidí v mladých autorech do třiceti let, mezi nimiž v rámci soutěže Best in Design hledají a podporují nové talenty. V sobotu 7. května zazněla v městském divadle Zlín jména vítězů soutěže mladého designu. Mezi téměř třemi sty přihlášených designérů ze sedmnácti zemí tvořil poměr žen a mužů 185 ku 92.

Letos poprvé usedli za porotcovský stůl finalisté soutěže z předchozích let. „Být součástí poroty soutěže Best in Design v rámci Zlin Design Weeku pro mne byla nová zkušenost. Mám radost, že jsem mohla být součástí a podílet se na konečném výběru finalistů, jejichž práce vnímám jako mimořádně povedené. Pevně věřím, že nám Zlín bude i v následujících ročnících ukazovat to nejlepší z tvorby mladých nadějných tvůrců,“ popisuje letošní ročník porotkyně a finalistka Best in Design 2019, Sára Matysová.

V nejoblíbenější kategorii Product & Industrial Design, do níž se přihlašují mladí designéři nejčastěji, zvítězil Michal Štalmach s projektem Former. Jeho projekt dětského kola řeší potřebu časté obměny typů kol během růstu dětí. Kolo Former lze upravit až do 9 různých variant a díky tomu se šetří nejen finance rodičů, ale také zmírňuje dopad produkce na životní prostředí.

Druhé místo obsadily Agnieszka Cieszanowska a Helena Wierzbowska se svým návrhem nábytku a doplňků pro městské balkony. Třetí místo patřilo Petře Kmošťákové a její sadě talířů Hettie navržených tak, aby pomáhaly lidem se specifickými potřebami stolovat důstojně a se stylem.

První příčku v kategorii Fashion design obsadil již po druhé během tří let Milan Florián Flíček. Kolekce F*CKING STOP BURNING CLOTHES je zároveň aktivistickým činem, kdy autor použitou látku upravil upcyklační technikou “Fire-Piping” vytvářející dojem ohně. Kolekce odkazuje na upálení Jana Palacha a kritizuje fungování módního průmyslu.

Autorsky zpracovaná pletenina Václava Černého v kolekci Identita získala druhé místo, zatímco třetí místo si vysloužila kolekce Textile Manifestoes – Fake perfection. Kristýna Šenkýř Lovasová se v ní zamyslela nad sebeprezentací na sociálních sítích.

Kategorii Communication design ovládly Karla Gondeková a Karolína Matušková, které se zároveň staly absolutními vítězkami soutěže Best in Design. Jejich projekt Listovatel / Otevřený sešit Karla Placky zpřístupňuje na webové platformě pracovní listy pro děti. Jejich účelem je rozvíjet dětskou kreativitu a vnímavost vůči okolnímu světu.

Projekt NOVY ZINE – komplexní publikace, sloužící jako komunikační platforma pro autory, umělce a kulturně smýšlející společnost – je dílem kolektivu autorů (Johana Kasalická, Markéta Vašíčková, Karolína Krupičková, Johanna Hammer a Veronika Soukopová), kteří za něj získali druhé místo. Na třetí příčce se umístila Veronika Kurcinová s projektem mamazin, jenž prostřednictvím ilustrací ukazuje maminky tak, jak je vnímají jejich děti.

Výstavu Best in Design – Best of ´22 představující všech 30 prací finalistů 13. ročníku soutěže můžete navštívit do 20. května v galerii G18, ve Zlíně.


Další články:

Vzdušný loft od B² Architecture

Architekti kanceláří: Studio Perspektiv

Vrtiška & Žák: Lidé za námi nechodí, aby dostali průměr

Sám sobě dvorem

Nový dům u starého mlýna

Proměna Jurkovičovy teplárny

Na lávky se klade mnoho často protichůdných požadavků

Sedmdesát adeptů soutěží o Adapterra Awards 2022

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU