Žně designu

To nejlepší z průmyslového designu

žně designu

Ve pátek 3. září v areálu Egoé v Bílovicích u Uherského Hradiště odstartuje výstava Žně designu, která představí výběr toho nejlepšího, co se na poli průmyslového designu urodilo. Druhý ročník této výstavy se bude stejně jako v loňském roce zabývat designem, který je pevně spjatý s každodenním životem. Jeho tvůrci tak musí myslet vedle estetického zpracování především na maximální funkčnost předmětů. Svou tvorbu představí velcí hráči jako je Tatra, Škoda a Zetor i méně známé firmy a startupy. Přehlídku designu odstartuje venkovní setkání WiFič VEN s kulturním programem a gastronomickou zónou. Výstava bude pokračovat až do 8. září.  

Chceme ukazovat předměty, kde design není cílem, ale cestou. Věci, které musí být hlavně funkční a design jim v tom pomáhá. Vlastně funguje jako taková porodní bába dobrých nápadů”, říká jeden z organizátorů výstavy Richard Vodička, který si s námi popovídal o vzniku a poslání výstavy. 

Co stálo za vznikem výstavy Žně designu? 

Výstava nese název Žně designu, ale vzhledem k tomu, že široká veřejnost vnímá design především jako lifestylovou záležitost a pod tímto pojmem si představuje především módu, šperky, porcelán apod., tak je třeba zdůraznit, že my se zaměřujeme na průmyslový design strojů a nástrojů, outdoorového vybavení, dopravních prostředků apod. Dá se říci, že hledáme design tam, kde primárně není. Chceme ukázat skrytou hodnotu vývojových týmů, kdy je design jen jednou ze složek. 

Máte pocit, že by si tento typ designu zasloužil větší pozornost? 

Ano, přesně tak. Domníváme se, že mediálně upřednostňovaný je spíše “salonní design” a limitované edice. My se vůči tomuto designu nevymezujeme a fandíme mu, ale chceme ukázat, že design je i někde jinde, a to třeba i v pomůckách pro chirurgii. 

Jakým způsobem vybíráte vystavovatele? 

Celý rok s kolegy sledujeme zajímavé firmy a jejich produkty a oslovujeme je. Většinou naše vzájemná spolupráce začne neformální návštěvou. Popovídáme si a zpravidla zjistíme, že máme stejný pohled na věc. To znamená, že design nevnímáme jako hledání tvaru nebo barvy, ale jako hledání řešení. Tím může být dobrá koloběžka, perfektní spacák, nafukovací člun nebo třeba i inkubátor. 

Letos se koná druhý ročník. Mohou se návštěvníci těšit na nové vystavovatele?

Ano, samozřejmě. Snažíme se je obměňovat a právě to vytipovávání nových firem nás baví. Projekt není žádnou naší libůstkou, ale chceme ho dělat systematicky a dlouhodobě. Chceme tak předávat vzkaz, že Česko nemá být montovnou, ale místem, kde myšlenka či vize je přetavena ve finální produkt.

Kolik vystavovatelů jste letos pozvali?

Myslím si, že se aktuálně dostáváme tak ke 30 vystavovatelům. Někdy se mě ptají, proč to vlastně děláme, odpovídám, že z přesvědčení. Pod jednou střechou se tak dá komunikovat myšlenka spolupráce. Sám designér totiž v tomto oboru nic nezmůže. Potřebuje být obklopený materiálovými inženýry, konstruktéry a dalšími odborníky. Musí mít totiž stále na vědomí ergonomii, vlastnosti a funkce produktu. Estetická stránka je důležitá, ale není primární. 

Mezi vystavujícími najdeme spíše známé značky nebo začínající designéry?

Letos jsme jednali se Škoda Auto, Tatrovkou a Zetorem, ale zároveň jsme hledali i designéry z regionů. Nevyhledáváme jen známé marketingové značky, ale chceme, aby se na výstavě potkali velcí hráči se zatím méně známými firmami i začínajícími startupy se zajímavým potenciálem. 

Můžete zmínit některé z těch méně známých firem? 

Moc rád. Za zmínku určitě stojí firma Mejzlík Propellers, která navrhuje a vyrábí vrtule do dronů a 95 procent z nich jde do exportu. Tato lokální firma tak ukazuje, že i menší hráči mohou být úspěšní na evropském trhu. Rád bych také vyzdvihl firmu Skinners, která navrhuje barefootovou obuv nebo Azub Bike, která vyvíjí lehokola. 

Jak byste popsal charakter výstavy?

Výstava má podle mě takový scénografický charakter. Nechceme, aby působila jako veletrh. Není to o objednávání si produktů, ale o tom, že každý vystavovatel prezentuje jen jednu věc a program nabízí hodně komentovaných přednáškách. 

Jakou očekáváte účast?

Hodně nám pomáhá kulturní festival, který výstavu odstartuje. I díky němu očekáváme okolo 4 000 návštěvníků. Nejcennějším je právě ta symbióza a propojování bublin. Místní lékař se potká s architektem, montážník s designérem apod. Právě propojení různých profesí je velkým přínosem výstavy.


Další články o designu:

Designové dětské interiéry

Jiří Pelcl & Clap Design

Designová jógová studia

Nadčasový a krásný design z Monobrandu

Pravidla úspěchu designérů jsou podobná jako v hudebnímu průmyslu

Designové bary a kluby

10 pražských showroomů designu

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU