Vědomé snění chápu jako přirozenou součást svého povolání

S ilustrátorem Michalem Bačákem o umění i snění

Michal Bačák se věnuje ručně kreslené ilustraci, ve své tvorbě mísí přírodní a folklórní motivy společně s těmi vědecko-fantastickými. Jeho dílo je plné symbolů a prvků magického realismu, které spíše než na stránkách knih a časopisů nachází své místo na porcelánu nebo nábytku. V rozhovoru umělec popisuje prostředí Moravské Samoi a částečně nechává nakouknout do světa svého.

Kresby, které tvoříte, nejsou jen v knížkách a časopisech, dobrodružné příběhy vyprávíte také například prostřednictvím porcelánu. Kdy sníte a kdy je čas bdít?

Michal Bačák: Snažím se snít, když je venku tma a bdít, když je venku vidět, jak by doporučil asi každý odborník na životosprávu. Ale častokrát to dopadá jinak. Spánek je aktivita, která mě děsně baví, ale nemůžu říct, že by snění během noci bylo nějakou inspirací. Nikdy se mi nestalo, že bych nakreslil něco, co se mi předešlé noci zdálo. Ovšem vědomé snění chápu jako přirozenou součást svého povolání. Neznamená to ale, že bych ho zapisoval jako položku do faktur, byly by to nekřesťanské peníze.

Vaše rostlinné, živočišné a jiné nadpozemské světy jsou vtisknuté na designovém nábytku, nádobí a dalším užitném umění. Co stojí v počátcích každé ilustrace?

Michal Bačák: Většinou to bývá cigareta, bílý papír, ořezaná tužka, hudba a předchozích 36 let života.

Vaše vášeň pro sadaření nebo pravěk se promítá také ve vaší tvorbě, jak je ve vašich ilustracích promítnuta vaše záliba pro tanec a zpěv?

Michal Bačák: Tak třeba poslech hudby je pro mě nedílnou součástí práce. Popravdě knihy nebo příběhy zas tak často neilustruji, ale mám pocit, že každá moje kresba je ilustrací nějakého hudebního tématu, které mi při práci zrovna běželo z reproduktorů. Pokud jde o tanec a zpěv, nevím o tom, že bych se jim nějak významně věnoval. Tedy do doby, než se přede mnou objeví cimbálovka.

Pro ateliér Křehký jste navrhl kolekci mís s portréty, které spojovaly Moravu se světem objevitelských cest. Vezměte nás na výlet do Moravské Samoi.

Michal Bačák: Kolekce mís Moravská Samoa byla pseudoantropologickým experimentem. Fantazírováním nad představou, že by řeky Morava, Odra a Dyje byly širší a hlubší a z jejich přístavů by obchodníci a admirálové Východoindické společnosti pravidelně vyplouvali do kolonií kdesi v Pacifiku. Z Ostrovů Panny Marie Křtinské, Tichomořských Fifejd nebo z Papui-Nových Milotic by pak zaplavovali naše domácnosti tamní keramikou, která je ryzím produktem spojení exotické světovosti a zpěvné nátury zdejších sedláků.

Mísy vznikly pod rukama pana Hanáka, který se zabývá rekonstrukcí staré habánské keramiky. Bylo z menší části hezkou náhodou a z té větší osudem, že Galerie Křehký oslovila člověka, který žije a tvoří hned ve vedlejší vesnici.

Vedle precizních detailů a jedinečnosti každé kresby, jaké si myslíte, že jsou další přednosti kreslených ilustrací od grafického navrhování na počítači?

Michal Bačák: Paradoxní je, že to kreslení tak nějak “postaru” není dáno mým staromilstvím nebo touhou po jakési sentimentální dokonalosti. Je to jen výsledek mé chronické netrpělivosti, která není až tak frustrující, když po večerech kreslím tužkou nebo štětcem, ale naplno se projevuje při snaze dosáhnout něčeho v grafických programech Adobe. Proto obdivuji všechny kamarády a kolegy, kteří v grafických programech denně “jedou”. Dobrá práce je skvěle zvládnutým řemeslem bez ohledu na to, zda je ilustrátorovým nástrojem pero na papíře nebo pero na tabletu. Žijeme ve dvacátém prvním století, tak proč používat olůvko nebo pěstní klín?

Na druhou stranu se přiznávám, že miluji pohled do ateliéru starého kreslíře, ty rozložené barvy, jejich vůně, nástěnka s inspirací… Pro mě bude zabordelený stůl vždycky charismatičtější a fotogeničtější než zavirovaný tablet.

Máte na kontě několik ocenění a spoluprací s významnými značkami, mají mladí začínající ilustrátoři šanci takto se vypracovat? Jak se dnes jako ilustrátor prosadit?

Michal Bačák: Rozhodně si nemyslím, že bych se jakkoliv mohl přiblížit nějakému etalonu úspěchu v oboru. Jsem rád, že se prací, která mě baví, uživím. Nejde totiž o práci, ale o povolání. Jde o způsob sebevyjádření se – u kreslířů častokrát jediný, býváme totiž úděsnými introverty. A protože to, co děláme, je nám obrovským dílcem nekonečného vesmíru, který nás obklopuje, tak se to snažíme dělat dobře. Tak nějak přirozeně, od srdce.

Potom je důležité mít víru v sebe samotného, věřit si, vědět, že to, co dělám je to nejlepší, co můžu udělat nejen pro své okolí, ale hlavně pro sebe. Tím, že si řeknu, že jsem nakreslil skvělý obrázek, ale také tím, že si za něj řeknu oprávněnou cenu. Je důležité být sebevědomý a stejně tak i pokorný a s úctou k práci jiných. Obklopovat se skvělými přáteli. Prostě se zajímat o svět a mít rád lidi.

Jakým zakázkám se nyní věnujete? Ovlivnila vás současná situace?

Michal Bačák: Současná situace už druhým rokem ovlivňuje celý svět, takže je těžké se jí vyhnout, žít ve vakuu. Je mi líto lidí, kteří bojují se zdravím, přišli o někoho ze svých blízkých nebo jsou v těžkém období v práci a v podnikání. Pokud jde o mou práci, tak ty ilustrátorské dny plynou pořád stejně. Ale co je trvalý stav?

Je nějaký projekt, který je zatím jen v hlavě a přál byste si jej uskutečnit?

Michal Bačák: Jsou to všechny ty, kterým se začnu věnovat po dokončení těch současných.


Michal Bačák

Mistr ilustrací vyprávějící příběhy dávné i ty budoucí, Michal Bačák, studoval produktový design na VŠUP. Poté získával další zkušenosti na stážích v Amsterdamu a Rotterdamu. Od organizátorů pražského Designbloku a Akademie designu ČR získal ocenění Ilustrátor roku 2016 v Czech Grand Design. Dvakrát získal také cenu Elle Deco International Design Award. Spolupracuje s předními českými designéry, jeho kresby zdobí porcelán Galerie Křehký, ilustroval také pro módní dům Hermés nebo pro společnost Preciosa. Je mimo jiné autorem nástěnných maleb Archeoparku Pavlov. Jeho malby s asijskou tematikou mytologických draků a samurajů zdobí rámy nejnovějších silničních kol Festka.

www.michalbacak.com / shop.michalbacak.com

Další rozhovory:

Nikdy jsem nechtěl typickou white-cubovskou instituci

Hezká fotografie funkční kancelář neudělá

Nadčasový a krásný design z Monobrandu

Bude se podoba metra soutěžit?

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU