Červené, a přesto zelené

Kanceláře firmy Zásilkovna z dílny Vrtiška & Žák

Zásilkovna, foto: Kristina Hrabětová

Vedoucí Ateliéru designu nábytku a interiéru na VŠUP v Praze, Grand Designéři roku 2021 a kreativní ředitelé firmy Ravak, Roman Vrtiška a Vladimír Žák, jsou autoři návrhu kanceláří firmy Zásilkovna na Praze 9. Nejen výrazný branding prolínající se interiéry, ale také výběr materiálů porotu soutěže Kanceláře roku přesvědčil, že se jedná o Kanceláře 21. století. Vizionářský přesah pracovního prostředí znázorňuje především inovativní přístup založený na zelené politice, kterou firma prosazuje.

Packeta je logisticko-technologická společnost, která investuje do nových technologií a inovací. Záleží nám také na udržitelnosti a ochrana planety je tak součástí každého projektu. Chtěli jsme, aby se všechny tyto myšlenky v nových kancelářích odrážely,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka firmy. „Snažili jsme se systematicky používat takové výrazové prostředky, které úzce souvisí nejen se samotným provozem a zázemím, ale také s filosofií firmy,“ popisují Roman Vrtiška a Vladimír Žák svůj přístup.

Hlavně udržitelně

Designéři při navrhování kanceláří pro Zásilkovnu spojili samotnou podstatu firmy s jejím manifestem zelené politiky. Z použitého obalového materiálu považovaného za odpadový vytvořili konstrukce a z papírových lepenek vznikly atypické příčky. „Vzniklá struktura tvoří nejen hlavní myšlenku celého interiéru, ale zlepšuje také celkovou akustiku prostor,“ vysvětlují autoři návrhu.

V rámci udržitelnosti jsme využili kartónové krabice, které v nových prostorách slouží jako izolační a zároveň dekorativní prvek. Navíc se jedná o naprosto typický materiál pro Zásilkovnu. Použili jsme 1 579 kg kartonu s obvodem neuvěřitelných 50 km,“ popisuje Kijonková. Recykláty najdeme také u dalších prvků v interiéru: na čalounění nábytku, skříních nebo paravánech.

Na první pohled rozpoznatelné

Korporátní design dynamické společnosti je charakteristický především červenou barvou. Dominantním prvkem interiéru se tak stal červený hliníkový strop se zabudovanými LED svítidly odkazujícími na logistickou povahu firmy. Celková barevná koncepce nechává vyniknout jak červenému kazetovému stropu, tak příčkám z upcyklovaných obalů.

Přirozenou cestou se nám podařilo docílit signifikantního brandingu v celých interiérech firmy, který je bezpochyby vynikajícím marketingovým nástrojem,“ doplňují designéři.

Prostory kanceláří vybavili designéři pracovními deskami z recyklovaného a vysokotlakem lisovaného papíru, lisovanými deskami z dřevěných vláken a sedacím nábytkem z recyklovaných plastů, včetně jeho čalouněné verze z recyklovaného PET. Ekologické produkty použité ve všech prostorách jsou nejen specifickým designovým prvkem, ale zároveň jasným sdělením a edukačním příkladem.

Více prostoru

Náš tým se rozrostl, proto bylo potřeba hledat větší prostory. Neměli jsme dostatečný počet zasedacích místností, chtěli jsme, aby všichni zaměstnanci seděli v jedné budově a také nám chyběl komunitní prostor,“ vysvětluje zakladatelka firmy. V nových kancelářích o 3 500 metrech čtverečních mají zaměstnanci Zásilkovny nyní k dispozici patnáct zasedacích místností a čtrnáct silent boxů. Celková kapacita kanceláří čítá až 320 pracovních míst, které firma využívá téměř naplno. „Pořád ale máme kapacitu na nově otevírané pozice, v případě potřeby,“ dodává.

Součástí kanceláří jsou dále solární panely, nádrže na dešťovou vodu, LED osvětlení, nebo stání pro elektromobily. „Nové prostory splnily očekávání na 100 %. Věnovali jsme přípravám spoustu času. Architektům Romanu Vrtiškovi a Vladimíru Žákovi se podařilo vystihnout společnost Packeta s jejími hodnotami a ve firemních barvách promítnout technologie, inovace a udržitelnost,“ hodnotí Simona Kijonková.

Jak vypadaly kanceláře Zásilkovny původně?

Simona Kijonková: Staré kanceláře byly výrazně menší, ale útulné. Přestěhovali jsme se jen o pár ulic dále. V tomto ohledu se tedy nic nezměnilo. Lidé pořád jezdí do práce téměř na to samé místo. Při vybavování kanceláří hledíme na firemní barvy, což je kombinace červené, bílé a šedé. V tomto směru si jsou obě kanceláře podobné. Ty současné jsou ale mnohem pohodlnější, protože je v nich více zasedacích místností a velký společný prostor. Jsou také více designové díky originálním prvkům.

Využili jste v rámci zelené politiky některé prvky z původních kanceláří?

Simona Kijonková: Do nových kanceláří jsme si z těch původních kromě květin a trofejí za vyhrané soutěže nedonesli prakticky nic. Ale veškerý nábytek se použil na našich depech. Neradi vyhazujeme věci a pokud mohou ještě dál fungovat, rádi je využijeme.

Jako nové prostory ovlivnily samotné zaměstnance?

Simona Kijonková: Pociťujeme, že jsou zaměstnanci v nových kancelářích spokojenější. Máme zde krásné prostorné bistro s výhledem na terasu, kde si lidé mohou dát kávu, společně poobědvat a trochu si odpočinout. Na terase máme i gril a občas společně grilujeme. Je také skvělé, že se díky novým prostorám můžeme scházet ve velikém počtu. Pro mnoho schůzek lidé využívají právě terasu. Sama nejraději trávím čas s kolegy právě v bistru a na terase. Zde brainstormujeme, pracujeme, ale bavíme se i o věcech mimo práci.

Čtěte také:

Vrtiška & Žák: Lidé za námi nechodí, aby dostali průměr

Další články:

Jedenáctka nejlepších kanceláří

Esport bar jako nový trend?

S kontejnerem po Národní třídě

Emoce vyvolané kresbou dřeva

Defekt jako hodnota

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU