Trendy 2022

Jaké budou trendy ve firemním designu v roce 2022?

tétris
Partnerský článekTétris

Jaké trendy přinese rok 2022? Architekti a designéři z designové a stavební společnosti Tétris hovoří o nejnovějších trendech v oblasti interiérového designu v příštích 12 měsících.

Přání zaměstnanců a jejich osobní pohoda v centru designu

Podle Nielse Kramera, kreativního ředitele společnosti Tétris pro Nizozemsko, bude hlavním trendem příštího roku interiérový design zaměřující se na zaměstnance. Pandemie donutila všechny změnit způsob práce a zaměstnanci dokázali, že doma mohou být stejně produktivní jako v kanceláři, někdy dokonce více. Firmy se tak budou svých zaměstnanců ptát, jaké funkce by sami chtěli a považovali v kanceláři za užitečné.

Zaměstnanci si budou moci zvolit, zda být fyzicky v kanceláři přítomni nebo ne. Přítomnost na pracovišti už nebude nezbytnou nutností, protože nežijeme proto, abychom pracovali; naše práce by se měla přizpůsobit našemu životnímu stylu a kancelář musí dělat totéž.

Pokud jde o povzbuzení lidí k návratu do kanceláře, klíčový je promyšlený design podporující začlenění jednotlivých pracovníků. Měly by zde být prostory určené k „nepracování“, jako jsou relaxační a meditační místnosti, střešní a venkovní zahrady nebo herny, kde se lidé mohou scházet.

Firmy věnují místu pro odpočinek a posezení u kávy náležitou pozornost.

Jakub Čížek, Design Leader společnosti Tétris v České republice dodává, že důležitou částí každého kancelářského prostoru je a bude místo, kde si můžete vypít svoji kávu. Prostor kuchyně s profesionálním kávovarem pro přípravu vynikající kávy se v mnoha případech stává centrem společnosti a firmy věnují místu pro odpočinek a posezení u kávy náležitou pozornost. Dbají především na příjemný a útulný design těchto prostor.  Pokud má firma možnost využít venkovní či střešní zahradu, stojí za to do ní investovat a vytvořit z ní pohodové a relaxační místo.

Budovy, které nabízejí další vybavení – například posilovnu, čistírnu a opravárenské služby – budou mít navrch, protože mohou lidem umožnit, aby si během pobytu v kanceláři vyřídili každodenní administrativu. Cesta do kanceláře tak bude přínosná nejen pro jejich profesní, ale také osobní život. Pokud bude kancelář nabízet něco více než jen místo pro práci a bude poskytovat místo, kde bude možné vyřešit také osobní záležitosti, bude to lidi motivovat k tomu, aby do práce přišli.

Měkký pohodlný design inspirovaný přírodou

Společnosti budou chtít vytvářet měkčí a pohodlný design inspirovaný přírodou. Muriel Landrin, umělecká ředitelka společnosti Tétris pro Francii, poukazuje na další nový trend. Stále více firem se hlásí k zelenému designu a biofilii. V roce 2022 bude mnoho firem do svých prostor začleňovat zelené a přírodní prvky kvůli jejich pozitivnímu vlivu na životní prostředí a osobní pohodu lidí.

Jako doplněk k tomu dojde k odklonu od klinické šedi, která se v kancelářských budovách obvykle používá. Nahradí ji khaki, světle hnědá a jemně modrá. Tyto neutrální barvy připomínající přírodu zlepšují náladu a produktivitu. Zelená barva vnáší do vnitřních prostor pocit přírody a prokazatelně zlepšuje bdělost, zatímco modrá pomáhá relaxovat a odpočívat po dlouhém dni v kanceláři.

Také pohodlí bude hrát obrovskou roli při povzbuzování zaměstnanců, aby se vrátili do kanceláře. Lidé chtějí pracovat tam, kde jim bude příjemně. Jedním z největších trendů v designu bude upřednostňování pohodlí prostřednictvím neurodesignu, což je myšlenka rozhodování o designu na základě toho, jak lidé psychologicky reagují na různé tvary, textury a barvy. Pohodlí může přinášet celá řada věcí, od měkčích materiálů a nábytku až po oblejší tvary.

Studie ukázaly, že lidé se cítí pohodlně a dávají přednost oblým tvarům před geometrickými. Očekává se tedy spousta oblých tvarů ve všem – od nábytku po osvětlení a další. Měkčí, inkluzivnější materiály, jako je samet, vlna a flís, budou stále oblíbenější, protože tyto poskytují větší pohodlí a jsou pomáhají osobám se smyslovými problémy a neurodiverzitou.

Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost přiláká a udrží talenty“, říká Valéry Guesne, kreativní ředitel společnosti Tétris pro Francii. Hlavním tématem bude stále společenská odpovědnost. Ta spočívá nejen v umístění rostlin v kanceláři, ale také ve vracení peněz místním komunitám, vytváření oběhového hospodářství a zásobování z místních zdrojů. Především recyklace a opětovné využití materiálů, které již máte, abyste snížili množství odpadu.

O designu je nutné přemýšlet komplexněji, i když to zpočátku znamená vyšší výdaje – z dlouhodobého hlediska se to vyplatí. Kvalitní materiály vydrží zkoušku časem, takže je lepší je nakoupit a pak je v průběhu let znovu použít podle svých potřeb.

Průzkum ukázal, že nejpočetnější skupině pracujících lidí – mileniálům a generaci Z – záleží na tom, co se děje s planetou. Peníze nejsou pro mladší pracovníky hlavní prioritou, takže si pravděpodobně vyberou zaměstnavatele, který jim poskytne lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, nebo zaměstnavatele, který investuje do udržitelného designu.

Pandemie vyvolala mnohé změny a mnohdy také ukončení pracovního poměrů. Lidé přehodnocují svůj osobní i profesní život. Společenská odpovědnost a smysluplné environmentální, sociální a podnikové cíle, kterých lze dosáhnout prostřednictvím designu, tak pomohou společnostem přilákat a udržet si talenty.

Těšíme se, až budou tyto trendy standardem a kancelářské prostředí bude maximálně motivovat a udržovat osobní pohodu zaměstnanců.


Další články ARCHIZOOM:

Vítejte v roce 2022

Kanceláře Parker Hannifin podle YUAR

Zachránit, upravit nebo zničit? – 1. část

Zachránit, upravit nebo zničit? – 2. část

Za teplem? Do sauny!

White Gallery Osík

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU