Mikolášková & Drobná: budujeme osobitou vizualitu napříč kolekcemi

Podcast s Kristýnou Mikoláškovou a Terezou Drobnou

Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná vystudovaly design na ČVUT v Praze. Kristýna vystudovala ateliér Koncept-Objekt-Význam pod vedením prof. Evy Eisler na UMPRUM. Tereza kromě vlastní tvorby působí jako designérka v Preciosa Lighting. Spolupracovat začaly v době pandemie a v roce 2021 utvořily designérské duo Mikolášková & Drobná

Jejich první projekt nazvaný Scene Collection představily na Designbloku 2021, kde byly zařazeny do výběru nadějných mladých autorů a nominovány na ocenění v kategorii Nejlepší instalace. Ve stejném roce se objevily ve finále Czech Grand Design v kategorii Objev roku. Od té doby pracují na nových autorských kolekcích a instalacích pro klienty.

Zajímá Vás, jak se jim pracuje v tandemu, kde berou inspiraci pro jednotlivé kolekce i o jejich první sérii Scene Collection, která je proslavila? Dozvíte se to při poslechu podcastu.

Raketový start

Kristýna a Tereza začaly spolupracovat v době pandemie, jejich první kolekce Scene collection vychází z divadelních scénických kulis a podle Terezy šlo o projekt, který jim měl dělat především radost:

„Chtěly jsme udělat produkty, které budou minimalistické, elegantní, barevné a když se na ně podíváme, budeme cítit hravost a radost.“

Obě se shodují na tom, že si už v rámci první kolekce vytvořily vizualitu, kterou si s nimi ostatní spojují, a cíleně s jejím budováním pokračují i v dalších kolekcích, které se tak dají v interiéru dobře mixovat, protože se barevně i tvarově doplňují.

Na tvarosloví jednotlivých produktů prý měl silný vliv jejich studia na Fakultě architektury ČVUT. Přesto, že obě studovaly design, měly některé přednášky společné právě s architekty a přiznávají, že se současné pojetí architektury propsalo i do jejich návrhů. Zároveň by prý kolekce nevznikla jinak, než právě v tandemu, kdy se vzájemně podporují a navzájem si dodávají odvahu experimentovat. Například již zmíněná barevnost je typická právě pro jejich společná díla, ale samostatně s ní tímto způsobem ani jedna z tvůrkyň nepracuje.

Hotovo za 12 dní

Ačkoliv se Tereza a Kristýna věnují převážně autorské tvorbě, v menší míře pracují i pro další firmy, kterým pomáhají s prezentací. Každá z těchto realizací tedy logicky zabere různé množství času – od chystání nové kolekce, které může trvat klidně rok, po nárazové projekty, které je potřeba vyřešit v rekordním čase. Jednou z takových „rychlo“ akcí byla například vánoční výzdoba pro EMA espresso bar Na Florenci. Od oslovení po realizaci a instalaci v tomhle případě uběhlo jen neuvěřitelných 12 dní.

Jednalo se o parafrázi na tradiční slaměné ozdoby. Barevnost měla za úkol upoutat kolemjdoucí a vymanit se z plejády vánočních zlato-červeno-zelených klišé. Zároveň se jedná o barevnou kombinaci, kterou Tereza s Kristýnou považují za typickou pro svou tvorbu , jelikož se prolíná napříč kolekcemi. Podle jejich slov si už u první kolekce stanovily 6 barev, se kterými chtějí pracovat, a ty neustále opakují. Upozorňují ale, že nejde o dogma.

Hold designérkám

Nejnovější kolekce nazvaná Thanks girls! vzdává hold zakladatelkám designu. Inspirace pro tuto kolekci přišla na výstavě Here We Are! Women in Design 1900 – Today ve Vitra Design Museum, při listování související knihou Woman Made od Jane Hall:

„Jak jsme si jí začali listovat a zjišťovat kolik těch designérek bylo, tak nás to opravdu nadchlo a rozhodli jsme se, že jim takhle vzdáme poctu.“

Ačkoliv prý jasně vědí, které designérky a jejich práce byly inspirací pro jednotlivé produkty, nechtějí je uvádět, protože vnímají svou kolekci jako abstraktní parafrázi děl těchto žen.

V kolekci Thanks girls! se také objevují „nové materiály“ – dřevo a textil. Je to z toho důvodu, že v první polovině 20. století se ženy designérky věnovaly právě bytovým doplňkům, textilu a sklu. Nové materiály jsou výše v uvozovkách proto, že ačkoliv je pro Terezu typické hlavně sklo a pro Kristýnu zase práce s kovem, vrací se v rámci této kolekce k materiálům, které už znají z doby studií – například Kristýna v rámci diplomové práce navrhovala kolekci dřevěného nábytku.

Předchozí díly podcastu MINIMALISTKA 2 k poslechu zde:

Progres architekti: hledáme klíčový prvek projektu, ostatní redukujeme

GRAU Architects: barvu vnímáme jako kompoziční prvek, není samoúčelná

Lappa Studio: změkčujeme interiéry pomocí designu a textilu

Horalík ateliér: Naším cílem je narušit kancelářský stereotyp a monotónnost

Sdílet

Související články