Architekt Ivo Kratochvíl založil v roce 2019 svoje vlastní studio Klikarch, které se specializuje především na co-workingové prostory a nově i na servisované byty. Spolu s kolegyní Žofií Baltazár vytváří prostory, jež odráží filozofii života work-life balance. Ve své práci dávají velký důraz na příjemný a empatický vztah s klientem, kterého provází celým výtvarným procesem.
Ve spolupráci s firmou Scott.Weber Workspace můžeme na jejich tvorbu narazit v Praze, například v budovách Blox, City Element či Praga, který je nejoblíbenějším projektem architektky Baltazár. Kromě toho pak můžeme v blízké budoucnosti očekávat unikátní potrubní poštu, kterou architekti navrhli do administrativní budovy Viadukt Anděl, kde se také podíleli na designu co-workingových prostorů
Zajímáte se hlavně o co-workingové prostory, co vás k nim přivedlo?
Ivo Kratochvíl: Vždy jsem se zabýval tím, jak chci pracovat. Nechápal jsem, proč musím celý den sedět v ateliéru na jednom a tom samém místě. Nejdříve jsem si vytvořil svůj vlastní způsob práce a poté se začal zabývat tím, jak by měl člověk pracovat. Jaké má potřeby, kdy je schopný kreativního myšlení. Chtěl jsem předefinovat způsob práce.
Žofia Baltazár: Vždy jsem měla blíže k interiérům a celkově mám ráda architekturu v lidském měřítku. K prvnímu kancelářskému projektu jsem se dostala krátce po škole, po které následovala dlouhodobá práce na dodavatelské straně. Tady jsem si prošla všemi fázemi kancelářských projektů. Všeobecně mě baví přemýšlet, jak lidé žijí a pracují, jaké jsou psychologické dopady interiérů na uživatele. I měřítko práce je zde příjemnější, můžeme mnohem rychleji vidět vývoj a výsledek. Cyklus projektu je pak více motivující a obohacující.
Jak začala spolupráce s firmou Scott.Weber Workspace?
Ivo Kratochvíl: S firmou spolupracujeme od roku 2019, kdy mě Scott.Weber oslovili přes společné známosti. V té době vytvářeli pouze servisované kanceláře. Po oslovení jsme začali dávat dohromady novou podobu jejich co-workingovému prostředí a přemýšleli, jak by to pro ně mohlo a mělo dobře fungovat.
Žofia Baltazár: Také jsme vyvíjeli jejich unikátní styl. Scott.Weber se totiž od našeho trhu odlišuje v tom, že je to ryze český co-working, což zde není standardní, alespoň ne na takovéto úrovni. Samozřejmě jsou tady garážové workspacy, které vytváří Češi, ale na úrovni srovnatelné s WeWork* (co-workingový prostor založený v New Yorku v roce 2010) tady nikdo jiný kromě Scott.Weber není. Podle toho jsme také začali dávat formu, jak by to pro ně mělo fungovat.
Jak byste popsali česká co-workingová centra, můžeme zde najít typický rys českých workspaců?
Ivo Kratochvíl: Ze stránky architekta to hodnotím tak, že máme velké výzvy, co se týče ekonomického faktoru. Není zde tolik prostředků, takže se snažíme pracovat s určitým ohledem na finanční proveditelnost projektu.
Žofia Baltazár: V naší práci dáváme důraz na ekonomickou rozvahu, aby byl projekt především smysluplný pro klienta a vstupní nájmy nebyly tak vysoké. Co se týče designového hlediska, tak se Scott.Weber ztotožňuje se slovním spojením „butikové co-worky“, není to tedy čistě workspace design, ale můžeme tady vždy najít trochu inspirace hotelovým prostorem nebo kavárnou. Chceme dělat dobrý design v mantinelech.
Ivo Kratochvíl: Tyto restrikce jsou pro nás obrovskou výzvou, abychom vytvořili něco, co dokáže být designově velmi zajímavé a zároveň to nemusí znamenat, že se na tom utratily miliony. Musíme se snažit inovovat.
Jaké prvky by podle vás měl mít dobrý co-working?
Ivo Kratochvíl: Myslím, že by to mělo být dobré místo na setkávání. Všechno se vždy točí kolem jídla a kávy, takže na tomto místě se lidé alespoň jednou za den setkají. Potom to jsou určitě diverzifikované prostory; od těch velkých sdílených místností, po ty nejmenší call boxy. Člověk si pak může rozvrhnout, jak bude chtít svůj den strávit.
Žofia Baltazár: Když si to představíte jako graf, tak na jedné straně se nachází kooperace a na druhé maximální koncentrace. Místo, kde můžete maximálně kooperovat, nebo místo maximálního soustředění, a nakonec vše mezi tím. Když jako uživatel najdete takové prostory v dostatečné kapacitě, tak lze konstatovat, že je to dobré pracovní místo.
Ivo Kratochvíl: Zároveň je potřeba říci, že dobrý co-working dělá i management, to, jak funguje chod, kdo se tomu věnuje. My uděláme hardware a čím a kým se to naplní, to už je software.
Na co se nejvíce zaměřujete při tvorbě pracovních prostorů a jak k nim přistupujete?
Ivo Kratochvíl: Rádi pracujeme s modelem, kdo bude prostor využívat, snažíme se vnímat denní rytmus člověka, co vidí, když přijde ráno, co bude používat během dne, když mu přijde klient…
Žofia Baltazár: Simulujeme uživatelské cesty a scénáře. Kdo to může být, jaké cesty si vybere, jestli zůstane vepředu v kontaktu s recepcí, nebo jestli se dostane do nejzazšího kouta, jestli je to pro něj přehledné atd.
Ivo Kratochvíl: Z toho vzniká určitý scénografický přístup, který se nám osvědčil. Když dokážeme vzbudit emoci určitým nastavením prostoru a kombinacemi materiálů a světla, tak se můžeme například odprostit od daného výrobku; v tomto nastavení už nehraje důležitou roli fakt, jestli je to nejhezčí židlička s nejhezčím čalouněním. Tolerujeme tedy, že klient jde do projektu s nějakým byznysovým záměrem a my z toho chceme vytáhnout maximum.
A jaký je přístup ke klientovi?
Ivo Kratochvíl: Vždy je partnerský, my mu prodáváme službu s výsledkem, provedeme ho procesem a vždy ho ujišťujeme, že projekt bude vysoce kreativní, bude odpovídat jak vizuálním trendům, tak i novým směrům ve workspacech. Chceme pracovní prostředí aktivně posouvat. Nechceme reagovat na to, jak se to posledních pět let dělalo.
Žofia Baltazár: V podstatě navrhujeme pro klienta, který je v dané chvíli návrhu v daném stavu, zatímco se firma a představa i nadále vyvíjejí, jinými slovy ve spolupráci také zohledňujeme flexibilitu v čase. Je to takové naše heslo; Designed for now, planned for the future.
Ivo Kratochvíl: Jednoduše řečeno: designy jsou aktuální teď, ale plánované dopředu s velkým výhledem. Když děláme pro korporátního klienta, tak řešíme smart office, růst, fluktuaci lidí, jak se s tím firma v budoucnu vyrovná, aby se klientova investice do budoucna zhodnotila a nemusel znovu předělávat kanceláře.
Jaký je váš poslední hotový projekt a čím jste se u něj inspirovali?
Ivo Kratochvíl: Poslední projekt je Blox pro Scott-Weber Workspace, což je koncept sdílených kanceláří, který se nachází v Dejvicích. Přímo u Bloxu jsme se nechali inspirovat hotelovým světem a snažili se propojit poslední trendy a myšlenky v post-covidové éře. Celkově je tento workspace zaměřený na typ well-being kanceláře.
Žofia Baltazár: Při navrhování proběhlo spoustu diskusí o tom, co mají dnešní kanceláře nabízet lidem, aby se do nich vrátili a cítili se dobře, aby měli motivaci se vrátit po éře home-office.
Ivo Kratochvíl: Myslím si, že tyto hodnoty, které zmínila Žofia, hodně reflektují prostor Bloxu, jenž jsme navrhli. Vedle daných hodnot jsme měli svoji vlastní designovou představu, kdy jsme propojili skandinávský design s čistotou a jednoduchostí japonského přístupu, což je současný trendy styl japandi.
Jaká část navrhování Bloxu byla pro vás nejnáročnější?
Ivo Kratochvíl: Blox byl specifický svými nízkým stropy. Navíc vstupní část, kde měla vzniknout hlavní společenská místnost a recepce s barem, byla velmi úzká, takže jsme pracovali s optickým zvětšením prostoru, jak do šířky, tak i do výšky. Tady se hodně pracovalo se světlem, byl zde nainstalovaný trackový systém, který navíc sekundárně svítil do stropu a vytvářel rozptýlené světlo. Tím se maximálně zvýšila jasnost prostoru a vznikla příjemná atmosféra. Samozřejmě jsme řešili uspořádání nábytku a celkově si pohráli s kompozicí.
Žofia Baltazár: Klient většinou pronajímá prostory i na nezávislé společenské akce, což je podstatný faktor, který vstupuje do dispozice. Většinou jsou tady požadavky na oddělitelnost některých částí, aby se nerušily provozy a mohly probíhat akce. Ze začátku se to zdá jako omezující faktor, ale stejně jako u finančního omezení, tak i v tomto případě se nám to povedlo obrátit v přednost. Vytvořili jsme centrální prvek, media wall, který určuje hlavní prostor.
Na který projekt jste zatím nejpyšnější? Máte už za sebou přelomový projekt?
Ivo Kratochvíl: Já osobně si myslím, že přelomový projekt nás teprve čeká. Mám velká očekávání od projektu Alfa Tower v Říčanech pro developerskou společnost Vihorev, kde designujeme celou dvanácti podlažní budovu, kde se nachází lobby s interaktivním uměním a kavárnou, tři patra co-workingových prostorů a zároveň budeme navrhovat design sto čtyřiceti servisovaných bytových jednotek.
Žofia Baltazár: Obecně zlomová část pro nás byla spolupráce se Scott.Weber, kde jsme měli možnost se posunout i profesně, lépe zvládat vztah s klientem. Razíme heslo, že architektura je pro nás služba, kdy chceme klienta provázet celým procesem.
Co od vás můžeme čekat do budoucna?
Žofia Baltazár: Určitě projekt Alfa Tower, který je unikátní tím, že v rámci jednoho objektu jsou servisované byty a zároveň i co-workingové kanceláře. Tady musí architekt skloubit hotelový a co-workingový provoz. A druhý obdobný projekt, karlínský apartmánový komplex, který bude taky fungovat formou servisovaných apartmánů na krátkodobý či střednědobý pronájem.
Ivo Kratochvíl: Teď začínáme hodně pracovat i s hotelovým designem a do budoucna bychom rádi oslovili i korporátní klienty. Kromě toho pracujeme i na projektu Viadukt, administrativní budovy, do které jsme kromě interiérů navrhli i designovou potrubní poštu.
Další články o kancelářském designu:
Kanceláře pro karlínské kravaťáky
Kanceláře od Studia Perspektiv
YouTube seriál Architekti kanceláří