Lockery používají jako výdejní místa jak e-commerce operátoři, jako jsou Alza, Rohlík nebo Mall, tak dopravní společnosti typu PPL, a to pro jejich dostupnost a efektivitu. S přechodem na hybridní způsob práce se dostávají lockery také do kanceláří, kde podporují flexibilitu pracoviště a optimalizují náklady firem. Ve třetím čísle oborového časopisu Facility Management Journal vyšel přehled českých a slovenských dodavatelů a výrobců těchto chytrých skříněk, který přinášíme také na ARCHIZOOM.
Hlavní přednosti
Statistiky firmy Vecom uvádí, že téměř 40 % kancelářských skříněk se nevyužívá. Prostřednictvím zabudovaných technologií dokáží lockery sledovat provoz v jednotlivých prostorách, počty lidí v kancelářích, frekvenci návštěv na recepci nebo počty doručených zásilek do firmy. Díky tomu je možné snížit počet skříněk a redukovat tak podlahovou plochu pro jejich umístění i náklady obsluhy. Pracoviště vybavená lockery jsou tak nejen efektivnější a flexibilnější, ale také udržitelnější.
Osobní stoly se stávají minulostí a s nimi také osobní kontejnery. Společně se sdílenými pracovními místy jsou lockery na vzestupu a jejich konfigurace poskytuje osobní prostor zaměstnancům, návštěvám i celým týmům, například pro předávání dokumentů, klíčů a jiných předmětů. Inovativní úložné systémy se využívají nejen v kancelářských budovách, ale také na letištích, ve sportovních centrech nebo na školách.
Široké možnosti použití
Monitoringem využití prostor přispívají lockery k optimalizaci množství nábytku, poskytují ale také řadu dalších funkcí. Chytré skříňky jsou připojeny k elektřině, některé mají také náhradní bateriový zdroj, a umožňují tak nabíjení notebooku nebo mobilního telefonu. Zabudované LED indikátory dále oznamují obsazenost, případně potřebu úklidu lockerů. Jejich odemykání je možné prostřednictvím karty, mechanického zámku s kódovou kombinací, či s peněžní zálohou.
Elektrické zámky s instalovaným softwarem lze ovládat také telefonem na dálku. Většina lockerů je totiž navržena tak, aby je bylo možné bezproblémově integrovat s jakýmkoli IT nebo IoT ekosystémem a umožnit tak jednotnou práci na pracovišti. Data o využití skříněk firmy mohou následně použít pro přizpůsobení zdrojů a kapacit. Další neméně důležitou přidanou hodnotou je jejich design. Jaké možnosti najdete na českém trhu? Jedním z témat třetího vydání časopisu Facility Management Journal je přehled českého i slovenského trhu s lockery.