Studio MOBA vzdalo hold moravskému řemeslu

Autorský mobiliář pro Galerii PLATO navazuje na tradici a místní produkci nábytku

Kavárna v Galerii PLATO. Foto: Matěj Doležel

Minulý rok se v Ostravě slavnostně otevřela galerie PLATO, která přesídlila z původní Multifunkční haly Gong do nově zrekonstruovaných památkově chráněných městských jatek z 19. století. V jejím sousedství pak můžeme narazit na experimentální prostory galerie PLATO Bauhaus. Pro nově vzniklou instituci se tak vytvořil autorský mobiliář, jehož hlavní autorkou je architektka Yvetta Vašourková z architektonické kanceláře MOBA. Společně s Marií Štefanovou, Eliškou Málkovou a dalšími spolupracovníky pak navrhli originální sérii nábytku tvořenou z ohýbaných chromových trubek a modifikovaných desek vyrobených z recyklátů. Veškerý nábytek se vyráběl v moravském regionu ve Slezákových závodech a tím tak navazuje na prvorepublikové řemeslo.

Defekt jako hodnota

Jak vznikla spolupráce s galerií PLATO?

Galerie PLATO realizovala výběrové řízení na mobiliář a interiér, do kterého nás pozvaly kurátorky Linda a Daniela Dostálkovy, které vytvořily celý koncept experimentálního prostoru PLATO Bauhaus. Následovně jsme soutěž vyhráli… A začali připravovat samotný mobiliář, který se ovšem netýká vestavěného nábytku. Celý koncept zahrnuje především kavárnu, vstupní halu, koridor, horní kanceláře a dva rezidentní pokoje. Je to tedy více méně doplnění prostoru novým nábytkem.

Jaká byla řemeslná role v návrhu mobiliáře?

Prvním důležitým momentem bylo navázání práce na lokální znalost. A podpoření současné řemeslné scény, kterou jsme chtěli určitým způsobem oživit. Proto jsme zvolili tento typ kovového ohýbaného nábytku, který má velkou tradici od 20. let právě na Moravě. Ve spolupráci s původními Slezákovými závody, sídlící v Bystřici pod Hostýnem, jsme začali připravovat mobiliář. Nechtěli jsme pracovat s jejich původními klasickými modely. I když jsme použili židli K10, od nizozemského autora Marta Stama, navrženou ve 20. letech. Ostatní jsme navrhli: křesílko, stolky, pracovní stoly a potom i poličky. Tím vznikl set specifických výrobků, které vychází z naší moderny a z původního nábytku, který se vytvářel hlavně v Československu.

Jak byste popsala koncept návrhu?

Různě jsme nábytek parafrázovali, lehce i přeháněli, aby individuální stolky a židle měly svůj specifický výraz. Ve chvíli, kdy máte práci na míru, tak se opravdu tvoří kus po kuse. Proto jsme si dovolili vytvořit více setů a různých druhů podnoží pro křesla a židle. Tím vznikl specifický nábytek, který nazýváme PLATO. Dále jsou horní kanceláře doplněné nábytkem v podobném duchu.

Horní kanceláře jsou doplněné nábytkem v podobném duchu. Horní výstavní prostor je spíše multifunkční a dá se rozdělit do různých prostorů pomocí závěsů – využili jsme svářečských fólií, které se používají při sváření. Chtěli jsme se odkázat na ostravskou ocelovou produkci, navíc jsou cenově dostupné a splňují protipožární podmínky, jsou nehořlavé. Koncept je tedy o podpoře místní znalosti, produkci a know-how.

Jaká byla myšlenka hydroponie?

Druhou důležitou části bylo, když jsme se snažili zakomponovat do samotné kavárny určitou formu produkce bývalých jatek. Ta se sice přetvořila na uměleckou galerii, ale přišlo nám zajímavé, kdybychom i přesto zde zachovali část produkce. Do prostoru jsme vložili hydroponní stěnu – pěstírnu, která měsíčně vyprodukuje až na 500 salátů a bylinek za minimální náklady a energie. Cílem bylo, aby vypěstované produkty využívala jak kavárna, tak i veřejnost, která má možnost zde možnost nákupu. Samozřejmě to také souvisí s dnešním ekologickým přemýšlením o potravě, kdy místo produkce masa je zde forma produkce zeleniny.

S jakými materiály jste pracovali?

Pracovali jsme s dřevěnou překližkou, kterou používá hlavně firma TON. Je to další forma tradičního materiálu. Na stolky a zbývající mobiliář jsme použili voděvzdornou MDF desku, která je vyráběná z různých drtin. Je to ve své podstatě recyklování odpadního materiálu. Kromě voděvzdornosti jsme s ní pracovali především kvůli jejímu vizuálnímu charakteru, který se nám líbil. Společnost, která vyrábí MDF desky, dodává i probarvené verze pro interiérový design, nicméně cenová částka je poměrně vyšší. Zohlednili jsme ekonomickou otázku, kdy jsme použili technický materiál, který se používá běžně ve stavebnictví. Samotné materiály jsme kombinovali tak, aby navazovaly na prvorepublikovou tradici. Zároveň jsme pracovali s prvky, které jsou k přírodě šetrnější.

Pár slov o Galerii PLATO

Galerie PLATO představuje městskou galerii současného umění v Ostravě, která v roce 2016 našla své první zázemí v Multifunkční hale Gong navrženou architektem Josefem Pleskotem. Poté přesídlila do bývalé budovy hobbymarketu Bauhaus a v minulém roce se přestěhovala do areálu bývalých městských jatek, kde se zaměřuje zejména na prezentaci vizuálního a experimentálního umění, aniž by budovala svoji vlastní sbírku. Součástí galerie je také PLATO Bauhaus a využívá se pro vzdělávací a komunitní programy pro veřejnost.

Repertoár galerie se dále rozšiřuje i na vlastní nakladatelství Octopus Press, kino, knihovnu a kavárnu s hydroponickou zahradou.

Moba studio s.r.o.

MOBA představuje architektonické studio s imterdisciplinárním přesahem. Studio podporuje rozvoj veřejného a soukromého sektoru prostřednictvím kvalitních projektů od interiéru po územní studie a plány. Kromě vlastních realizací se věnuje organizaci architektonických soutěží. Ve spojení s neziskovou organizací CCEA – Centre for Central European architecture, která iniciuje řadu projektů např. Negrelliho viadukt – prostor pro kreativní město, Skrze město nebo Bílý dům – Náš prostor,  proměňuje vystavěné prostředí a zároveň se zaměřuje na soudobé město. CCEA se věnuje středoevropské kultuře a její identitě. MOBA se zaměřuje na výzkum, návrhy a vize měst.

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se
NAHORU