Papundekl architekti

Atypické materiály, hravost a jednoduchost v jednom. To je mladý ateliér Papundekl architekti, který v roce 2016 založili spolužáci Jan Bárta a Marek Fischer

Žádné složitosti. V Papundeklu se nechodí kolem horké kaše, nevymýšlí se nadbytečná řešení, v ateliéru Papundekl architekti se jde přímo k jádru věci. Jejich návrhy se zaměřují na jednoduchost a praktické uspořádání prostoru, jehož sterilitu rozbíjí surové materiály. Ty nakonec sami o sobě hrají klíčovou roli. Výběr materiálů nejen vzdoruje běžným konvencím, ale také podporuje myšlenku celkového návrhu a vyhovění budoucímu uživateli.

Příkladem netradičního řešení je využití materiálu packwall, desek z recyklovaných nápojových tetrapacků či zakomponování luxferů do interiéru za záměrem prosvětlení jádra bytu. Tento kompaktní a inovativní přístup tak vynesl ateliéru Papundekl v roce 2021 ocenění Finalista České ceny za architekturu za Pavilon na Výstavišti.

Byt s luxferovými stěnami

Autorský tým: Jan Bárta, Šimon Bierhanzl

Místo: Praha – Ďáblice

Projekt: 2022

Realizace: 2022

Užitná plocha : 67 m2

V bytě s luxferovými stěnami chybělo přirozené světlo. A tak Papundekl architekti navrhli nové příčky kompletně z luxfer, které se staly hlavním tématem interiéru. Autoři využili akustických vlastností, schopnosti propouštění světla a jednoduchost skladby luxfer do oblouku pro zaoblení původní krkolomné uličky kolem koupelnového jádra.

Další úpravou interiéru prošlo původní linoleum, které se rozkládalo po celé ploše bytě. To nahradila neutrální šedá podlahová stěrka, jež společně s nově odhalenou betonovou konstrukcí zdůrazňuje charakter panelového domu. Ten podtrhuje autorský modulární regálový systém, který je pomocí ocelových rámů kotven ke stropům. Zároveň jsou police z březové překližky, jež dodávají bytu teplé tóny. Modifikovatelné regály se tak nachází ve všech hlavních místnostech a lze je využít jako kuchyňské skříňky, knihovny či pracovní stůl nebo noční stolky.

Aby se složitým vrtáním nenarušily betonové panely, zaintegrovaly se do nábytku vypínače a zásuvky. Kromě toho jsou v policích umístěné LED pásky představující jediný zdroj světla v celém bytě. Interiér je tak prozářený příjemným rozptýleným světlem bez potřeby klasických lustrů.

 

Tři boxy z Packwallu

Autorský tým: Jan Bárta, Šimon Bierhanzl, Marek Fischer, Kristýna Geržová

Lokalita: Praha – Prosek

Projekt: 2021

Realizace: 2022

Užitná plocha : 57 m2

Kreativně vyřešená rekonstrukce malého bytu v proseckém panelovém domě, to jsou Tři boxy z Packwallu. Z východní strany bytu se vymezuje lodžie přes celou šířku dispozice, západní stranu pak lemují pásová okna prosvětlující spojitý prostor vzniklý odstraněním všech původních lehce montovatelných příček. Do tohoto prostoru pak autoři vložili tři minimalistické boxy, které jsou po celém svém obvodu opláštěny deskami z recyklovatelného materiálu Packwall. Ten se využívá i na provozně náročnější části nábytku jako jsou otevíravé či výsuvné části kuchyňského ostrova nebo šatní skříně.

První box tvoří sprchový kout s prosklenou stěnou směřující k pracovně. V boxu je umístěné umyvadlo, toaleta a automatická pračka. Z vnější strany se nachází dostatečný prostor pro mikrovlnnou troubu, lednici a nádobí s dalším kuchyňským úschovným prostorem. Druhý box s laminátovým průhledem slouží jako dělící část mezi denním prostorem a ložnicí. Stejně jako u předešlého boxu, tak i zde můžeme nalézt další úložné prostory. Solitérem bytu pak zůstává třetí box, kuchyňský pult se sloupem, který prochází přímo pracovní deskou.

 

Dům bez chodeb

Autorský tým: Jan Bárta, Šimon Bierhanzl, Marek Fischer

Lokalita: Frýdlant nad Ostravicí

Projekt: 2018

Realizace kolaudace: 2021

Cena: 4 mil. Kč

Užitná plocha: 130 m2

Zastavěná plocha: 148 m2

Dům bez chodeb je rodinný dům navržený pro mladou rodinu, která oslovila ateliér Papundekl architekti po dlouhém hledání typového domu z katalogu. Specifickým zadáním byl jednopodlažní bezbariérový bungalov s dispozicí, jež čítá minimálním množství chodeb, umístěný na trojúhelníkovém pozemku na úpatí moravskoslezských Beskyd. To vše s ohledem na nízké celkové náklady.

Na základě vymezeného zadání vypracovali autoři koncepci tří malých zděných „kvádrů“ s racionální dispozicí, které mezi sebou vytvářejí nepravidelný obytný prostor s jedinečnou atmosférou „náměstíčka“. To se díky otočné knihovně a posuvnými dveřmi může měnit podle aktuálních potřeb rodiny. Dominujícím prvkem „náměstí“ se stal přiléhající kuchyňský kout s barovým pultem. Obývací pokoj s jídelnou je zpestřený vestavěnými skříněmi, krbovými kamny a zákoutím pracovny. Velkorysý prostor je pak v co největší míře propojený se zahradou pomocí velkých prosklených ploch.

Dům je částečně zapuštěn do terénu a svým celkovým tvarem, malou výškou, zvolenou extenzivní zelenou střechou a přírodním charakterem se začleňuje do zahrady, která se tak stává nedílnou součástí domu a naopak,“ doplňuje Šimon Bierhanzl, jeden z autorů domu.

Jednotlivé kvádry vyzděné ze systémových tepelně izolačních tvárnic na betonových základech fungují na jednoduchém konstrukčním i materiálovém provedení. Zdivo je zakončené ztužujícími věnci a strop vynesen fošnami. Trámový strop zastřešuje prostor obývacího pokoje, předsíně a pracovny, přičemž vytváří hravé členění vycházející z geometrie kvádrů. Trámy se spojují nad betonovým pilířem v kuchyni.

Pavilon na výstavišti

Investor: Výstaviště Praha, a.s.

Autorský tým: Jan Bárta, Šimon Bierhanzl, Marek Fischer, Jan Svoboda

Lokalita: Výstaviště Praha, Česká republika

Rok: 2020

Řešené území: 1 450 m2

Užitná plocha: 177 m2, (292 m2 včetně teras)

Obestavěný prostor: 620 m3

Použité materiály: modulární ocelová konstrukce, pozinkovaná ocel, průsvitné sklolaminátové panely, překližka

Ateliér Papundekl architekti vytvořil nové zázemí parku Stromovka ve spodní části pražského Výstaviště v Holešovicích. Návštěvníky tak lákají nejen na pivo a jídlo, ale také na jedinečnou architekturu. Důmyslný multifunkční pavilon totiž na první pohled zaujme svou výraznou jantarovou barvou, která se po soumraku mění v zářivou skládačku připomínající papírového draka.

Pavilon tvoří modulární konstrukce z ocelových dílů, ve které je vložená zaizolovaná dřevostavba s velkými prosklenými plochami. Exteriér tvoří průsvitné panely ze sklolaminátu. Těm dominuje výrazná jantarová barva, která kontrastuje s okolní šedou konstrukcí, stěnami a vybavením pavilonu. Jedním z nejzajímavějších prvků pavilonu jsou posuvné otočné panely, které fungují jako shrnovací plášť. Díky tomu je možné celý pavilon uzavřít nebo otevřít podle aktuální potřeby a okolností. Tato variabilita panelů umožňuje upravit míru interakce objektu s okolním prostředím v závislosti na povětrnostních podmínkách a intenzitě světla.

Návrh dále zahrnoval řešení přilehlého okolí, kdy autoři vytvořili bránu v existujícím oplocení areálu a nové zpevněné plochy. Tímto způsobem se obnovila významná osa mezi parkem Stromovka a Výstavištěm. Umístění pavilonu pak tyto dva body spojuje; dispozičně je prostor výčepu orientovaný směrem ke Stromovce, zatímco bistro je obrácené směrem k Výstavišti. Uprostřed objektu je zázemí pro personál a veřejné WC. Základy stavby jsou nad úrovní terénu na betonových patkách tak, aby se minimalizovalo narušení terénu a kořenového systému okolních stromů.

Sdílet

Související články