0,5 Studio: K navrhování přistupujeme racionálně

Podcast s Vítem Svobodou a Pavlem Novým

0,5 Studio v roce 2011 založili architekti Pavel Nový a Vít Svoboda, původně spolužáci z pražské VŠUP, kde studovali pod vedením Jindřicha Smetany. Zaměřují se převážně na navrhování rodinných domů a rekonstrukce interiérů. Na jejich kontě ale najdeme i architektonickou koncepci výstav jako Kmeny 90 a ARCHITEKTURA 58–89 pro Vladimíra 518 nebo výstavu Epos 257 Dýmová hora a Chudá Praha v Muzeu hlavního města Prahy.

Pokud vás zajímají veřejně přístupné realizace studia, zajeďte si do podniků Tomáše Oujezdského v pražských Holešovicích. Na Maninách najdete barbeque restauraci Big Smokers, v Kamenické potom bistro Mr. Hot DoG a nově také Sandwich Rodeo. Milovníci kultury poté ocení Edukační centrum České filharmonie v budově Rudolfina.

Edukační centrum České filharmonie: místo, kterým prostupuje vážná hudba

Zajímá Vás, jak pracují s kontextem místa u novostaveb, jak fungování ateliéru ovlivňuje účast v architektonických soutěžích, proč rádi spolupracují s umělci a jak přistupují k architektonickému řešení výstav?

Poslechněte další díl podcastové série MINIMALIST(K)A.

Hmota, prostor, priority

Najít vyjádření Víta a Pavla ohledně stylu jejich práce je téměř nemožné. V rámci rozhovoru zmínili, že se jejich práce přirozeně vyvíjí a zpravidla vycházejí ze samé podstaty vyplývající ze zadání a limitů klienta. Ty se snaží co nejlépe nasát, pochopit a najít optimální hmotové řešení. Přičemž dodávají, že v případě rodinných domů často sami klienti podvědomě cítí dimenze, jaké by od domu chtěli. U rekonstrukcí se prý zase potýkají s tím, že je požadavků víc, než prostor snese. Pak je třeba vypíchnout priority, kvůli kterým se projekt vlastně dělá.

Tento základ potom konkretizují a hledají určitý akcent, který zdůrazňují například barvou. Opalované dřevo na fasádách domů potom souvisí jak s požadavky klientů, kteří materiál viděli na některých jejich dřívějších realizacích, tak s jeho estetikou a funkčností (bezúdržbovostí).

Od bytů a domů k filharmonii i bistru

Přestože největší část portfolia 0,5 Studia tvoří byty a rodinné domy, není to záměr. Zakázky tohoto typu generují další podobné zakázky a díky jejich objemu nemají v rámci ateliéru tolik času na soutěže. Pokud se nějakých účastní, jedná se většinou o vyzvané soutěže, u kterých je alespoň část nákladů pokryta skicovným.

Jedním z výsledků podobné soutěže je i realizace Edukačního centra České filharmonie v prostorách Rudolfina, která získala ocenění Grand Prix Architektů 2023 v kategorii interiér. Přitom se nejednalo o zrovna jednoduchý úkol.

„Celý prostor byl dost takový, řekl bych, až nevhodný pro ten účel. To byl ten limit, který pak dal vzniknout výrazným zlatým obloukům, které využívají prostory mezi pilíři.“

Přesah do výstavních prostor

Kromě výše zmíněných realizací se v 0,5 Studiu věnují i architektuře výstav, jako byla například výstava Kmeny Vladimira 518 nebo Dýmová hora Epose 257. V rámci těchto projektů přitom nezastávají jen pozici architektů výstavy, ale výstava jako celek podle nich vzniká součinností všech zúčastněných. Architekti tak mohou fungovat i jako kurátoři, umělec jako architekt a podobně.

K výstavě související s prezentací knihy Architektura 58-89 přistoupili jako k čistě propagační záležitosti. Estetika šedesátých a sedmdesátých let cíleně korespondovala s obsahem knihy měla být záměrně lapidární. Ve výsledku se v CAMPu objevil v podstatě jenom velký červený stůl a balík knih jakožto dva elementární prvky.

„Někdy se výstavy ředí věcmi, jenom aby tam něco bylo. Vždycky mám pocit, že největší problém v Čechách je strach z prázdnoty. Tady se vlastně šlo jenom po jedné atmosféře, knize a projekci a stačilo to.“

Sdílet

Související články