Červená se interiérem line záře

Tři ateliéry – tři interiéry – tři různé přístupy

Jak vypadají interiéry, které se nebojí barev? A co teprve ty výrazné? Tři ateliéry COLLARCH, Grau Architects a NOIZ se odvážně pustily do výborné práce, kdy zvolily provokativní červenou na tři různé způsoby. Podívejte se, jak tato smělá volba může oživit a proměnit prostor.

Červený interiér s černobílou

Architektonické studio COLLARCH zrekonstruovalo firemní jídelnu společnosti Magna, jejíž barevná koncepce definovala rázný a industriální interiér. Kromě návrhu designu došlo také k rozšíření prostoru odstraněním původních kazetových podhledů a tím vytvoření dalšího metru výšky navíc. Ten se nově využívá pro vedení vzduchotechniky, rozvodu elektrických sítí a rozmístění závěsných světel a akustických panelů. Součástí prostoru jsou také propojené původní kanceláře s jídelnou.

Autoři se zaměřili na zachování industriálního stylu a odstranili nepotřebné prvky; omítky a barvy, čímž vytvořili jednotný vzhled prostoru. Jídelna má nyní novou litou betonovou podlahu, kterou doplňují původní nosné sloupy z pohledového betonu. Černá stropní krajina pak v kontrastu se šedými stěnami vytváří vytváří příjemnou monotónnost. Červené akcenty nábytku pak tuto monotónnost prostoru rozbíjí.

Nábytek, jehož červená barva se dále rozkládá i na podlahu, stolky a židle, se dá využívat jako umývárna rukou, rohový bar či místo pro výdej potravin a kavárenský koutek s uměleckými díly. Jedním zajímavým prvkem nábytku je prolamovaná plechová stěna s otvory, která přechází v plechovou lavici a tvoří s ní jeden celek. Tato stěna plní funkci nejen praktického nábytku, ale také uměleckého prvku s motivy automobilového průmyslu, který dává jídelně unikátní charakter a zároveň ji odděluje od kuchyňky.

Chytré osvětlení interiéru se nstavuje do různých režimů, což umožňuje přizpůsobit prostor jídelny pro různé akce a prezentace. Při změně osvětlení se navíc červená stěna stává dramatickým pozadím.

Firemní jídelna

Autoři: COLLARCH

Lokalita: Nymburk, Česká republika

Rok dokončení: 2023

Zastavěná plocha: 280 m²

Hra barev a světla

NOIZ architekti měli před sebou náročné zadání. Komplexní rekonstrukci a zachování barevnosti bytu pod Vyšehradem. A tak využili příležitosti, která se jim naskytla a vytvořili tak efektivnější dispozici; z původních tmavých prostorů se staly světlé a hravé místnosti.

Původní dispozice měla hlubokou vstupní chodbu, která plýtvala prostorem. Do jádra bytu se tak nedostával dostatek přirozeného světla. Architekti tento problém vyřešili zmenšením volného prostoru a odstraněním příčky mezi jídelnou a chodbou. Celkovým probouráním dalších pevných příček vznikl úložný kuchyňský prostor a dvě oddělené koupelny, kdy jedna z nich je přístupná z ložnice a zvyšuje tak komfort bydlení. Zajímavostí je využití prosklených policových stěn, díky kterým celou centrální část bytu včetně koupelen architekti prosvětlili.

K dokonalosti interiéru pak zbývala doladit barevnost, kterou autoři na přání klienta zachovali. Obývacímu pokoji a vstupní chodbě vévodí výrazná červená, jež svým odstínem vytváří teplou a hřejivou atmosféru. Kuchyňskému pultu naopak vévodí tlumená zelená, která v kontrastu se světlým dřevem vyniká. Poslední barevnou složkou, která se nachází v ložnici a koupelně, je modrá dodávající prostoru osvěžující atmosféru.

Byt pod Vyšehradem

Autoři: NOIZ, Daniela Slížová

Lokalita: Praha, České republika

Rok dokončení: 2023

Minimalismus s červenými akcenty

Atypický byt H v obytném domě ze 40. let postrádal vysoké stropy a osovou enfiládu, které jsou charakteristické pro okolní byty postavené v době Československé republiky. Přesto architekti ze studia Grau během rekonstrukce zachovali racionální dispozici bytu, která stále evokuje původní prostorové principy.

Neobvyklá enfiláda začíná od vstupu, prostupuje obývací částí a končí v pokoji s prosklenými dvoukřídlými dveřmi. Díky tomu si tak obytný prostor ponechal svého staroměstského ducha i při svých nových rozměrech, které vznikly rozšířením pokoje o původní pokoj pro služebnou. Tím se zároveň vytvořil prostor pro kuchyni, která je oddělená od vstupu šatní skříní. Při přechodu ze zádveří do obývací části s kuchyní se nám tak naskytne osový průhled celého bytu.

Vložená kuchyň v bytě nejen opticky vyvažuje prostor, ale také odkazuje na původní příčky a dveře v obývacím pokoji. Kuchyňský pult pak přesahuje do obývací části a stává se tak její organickou součástí. Původní kuchyň se přeměnila na malou pracovnu.

Světlý minimalistický interiér získává na dynamice díky výrazným červeným akcentům, které dominují kuchyňskému pultu, kontrastují s jasanovou šatní skříní a světlou podlahou. Tento koncept se opakuje i v koupelně, kde červená skříň je jediným výrazným prvkem. Ostatní části bytu naopak vynikají svou jednoduchostí – dřevěné parkety a bílý nábytek z masivu vytvářejí harmonický celek.

Se studiem Grau jsme si povídali i v rámci podcastové série MINIMALIST(K)A, poslechněte si, jak architekti přistupují k výběru barev a materiálů:

Byt H

Autoři: Andrej Olah, Filip Marčák, Matej Kurajda, Jana Filípková

Lokalita: Bratislava, Slovensko

Rok dokončení: 2019

Zastavěná plocha: 59 m²

A protože červené není nikdy dost, přečtěte si článek o multifunkčním sále od architekta Petra Hájka. Ten oděl koncertní sál v Karlových Varech do námi už dobře známé, výrazné barvy.

Ostrá červená linie

 

 

 

Sdílet

Související články