Piet Oudolf ve Vitra Campusu

Ve Vitra Campusu roste nový projekt - divoká krajina podle návrhu Pieta Oudolfa 

V sídle švýcarské značky Vitra ve Weilu am Rhein vzniká nový projekt. Stavby od Franka Gehryho, studia Herzog a de Meuron nebo Zahy Hadid, doplní zahrada dle návrhu holandského zahradního architekta Pieta Oudolfa. 4 000 m2 velká zahrada nabídne odpočinkové místo pro zaměstnance i návštěvníky.

Divoké a nekonvenční

Pětasedmdesátiletý Holanďan Piet Oudolf se již v 80. letech vymanil z příliš dekorativních zahrad náročných na údržbu. Začal více užívat trvalky a keře, trávy i divoké květiny, které byly dlouho považovány za pro zahrady nevhodné. Jeho návrhy tak byly stejně nekonvenční, jako rostliny, které do nich vysazoval. A úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.

Piet Oudolf pracoval na designu veřejných zahrad po celém světě. Navrhoval například pro galerie Hauser & Wirth Somerset, pro Serpentine Gallery a pro Bienále v Benátkách. Jeho návrh visutého parku High Line v bývalém kolejišti v New Yorku úplně změnil představy o tom, jak pěstovat zahrady ve městě.

Společným jmenovatelem Oudolfových projektů je idea krajiny, která vypadá divoce a nezkroceně, ale bez pečlivého plánování a stejně pečlivé údržby by v této podobě existovat nemohla. Snaží se o vyváženou sestavu, rostlin s výrazně silnými nebo slabými stránkami, s různými obdobími květu a životními cykly. Cílem je, aby působila zahrada po celý rok stejně, důraz na odumírání rostlin je tu stejně silný jako na jejich růst a květy.

Kromě rozkresleného plánu sadby, vyžaduje tento přístup puntičkářskou organizaci včetně přesných časů, co kdy kvete, a intenzivního shánění těch správných rostlin a dodavatelů. Na osazení zahrady ve Vitra Campusu se použije asi 30 000 rostlin. Zahrada ovšem neslouží jako pouhý doplněk okolní architektury, stavbám dává novou perspektivu.

Chci, aby lidé zahradou jen neprocházeli, ale aby se v ní ztratili,” říká Oudolf.

Pro Pieta Oudolfa, bývalého barmana a prodavače ryb, jsou rostliny víc než jen přírodním materiálem, který používá k vyzdobení zahrad. Tvrdí, že jeho vztah k rostlinnému světu hraničí s obsesí. Jeho znalosti o rostlinách by sice zahanbily mnohého botanika, on je ale využívá spíše jako divadelní režisér. Pokud bude počasí a další okolnosti příznivé, měly by být první výsledky tohoto květinového divadla k vidění už v září. Ale to bude teprve začátek, vysvětluje Oudolf.

Není to obraz, který namalujete a pověsíte na zeď. Je to obraz, který necháte růst a umírat.“

 

Každý týden články ARCHIZOOM
do Vašeho mailu.
Registrujte se

NAHORU